728 x 90

-

پژواک صدای زنان در جهان

-

زنان درارتش آزادی سوریه
زنان درارتش آزادی سوریه
اولین زن سرهنگ در ارتش آزاد سوریه
در بین انقلابیون سوریه زنان زیادی حضور ندارند، اما در حلب امیره عرعور درصفوف ارتش آزاد و با درجه سرهنگی با رژیم بشار می‌جنگد. امیره در دهه30 زندگی خود است و جانشین فرمانده یکی از گردانهای ارتش آزادی است. او در مورد زندگی وسرگذشتش چنین می‌گوید: من در دوران کودکیم همیشه همراه پدرم بودم، پدرم در اطلاعات ارتش و جزو نیروهای دولتی است، او همیشه مرا با خودش به محل کارش می‌برد، مرا به پادگانها و میادین تیراندازی می‌برد، من خیلی به‌کار با سلاح علاقمند بودم و وارد عرصه‌های نظامی شدم. فرزندانم تحت سرپرستی مادرم هستند، و او از آنها مراقبت می‌کند، و این مسأله به من بیشترین کمک را کرد تا به ارتش آزادی بپیوندم.
امیره تمامی طرحهای نظامی را با فرمانده خود که یک کاردان نظامی است مورد بررسی قرار می‌دهد. و همه از او فرمان می‌برند. امیره در مورد نیروهای تحت فرماندهی‌اش می‌گوید: بیشتر نیروهای انقلابی شهروند هستند تا افسر، بنابر‌این برایشان کمی سخت بود که یک زن می‌خواهد به آنها فرمان بدهد، ولی در جریان عمل وقتی دیدند من به‌طور تمام‌عیار با آنها هستم، و دست در دست و در کنار آنها هستم، و البته با عشق به وطن و با توجه به این‌که من هم دختر این وطن و مثل آنها هستم، مرا پذیرفتند. اول با مشکل مواجه بودم ولی بعداً آنها فرماندهی من را پذیرفتند. الآن هیچ‌کس اصلاً نسبت به من معترض نیست. مهمترین موضوع شهروندان هستند، هیچ‌کس نباید در معرض خطر قرار بگیرید، هیچ‌کس نباید آسیب ببیند. امیره در مورد شرایط سخت و طاقت‌فرسای زندگی و معیشت مردم می‌گوید: نان دیگر طعم خودش را ندارد، خیلیها از گرسنگی جان خودشان را از دست دادند. زندگی سختی که می‌کنیم دیگر معنی ندارد، مردم زیر درختان و در این شرایط جوی و باران هستند. شما نگاه کنید این جانهایی که دارند از دست می‌روند. شما نگاه کنید بچه‌ها دارند کشته می‌شوند. حتی به جسدها هم اهانت می‌کنند. با این کشتار و ویرانی گسترده‌یی که در جریان است را نگاه کنید. این حقوق‌بشر کجا است.
هلن توماس پرسابقه‌ ترین خبرنگار آمریکایی درگذشت
”هلن توماس“ ، یکی از پرسابقه‌ترین روزنامه‌نگاران آمریکایی که به واسطه سوالا‌ت موشکافانه خود از رؤسای جمهوری آمریکا، همواره باعث دردسر آنها بود، در سن 92سالگی درگذشت. خانم توماس بیش از نیم قرن خبرنگار ویژه اخبار کاخ سفید بود.
باشگاه روزنامه‌نگاران گریدیرون که یکی از قدیمی‌ترین نهادهای صنف روزنامه‌نگاری در آمریکاست، اعلام کرد که خانم توماس در آپارتمان شخصی‌اش در واشینگتن درگذشته است. هلن توماس در دوران طولانی فعالیت‌اش به‌عنوان خبرنگار حوزه کاخ سفید، موفق شد اخبار10 رئیس‌جمهور آمریکا را پوشش دهد. او به سؤالات سختی که از سخنگویان و رؤسای جمهوری می‌پرسید، شهرت داشت. از خانم توماس به‌عنوان یکی از پیشگامان زن در روزنامه‌نگاری آمریکا یاد می‌شود. هلن توماس حتی صندلی ویژه‌یی در سالن کنفرانس خبری کاخ سفید داشت.
به گزارش بی.بی.سی برخی از مقامهای کاخ سفید از پرسش‌های هلن توماس تحت عنوان ”شکنجه“ یاد می‌کردند و می‌گفتند که بارها برای یافتن پاسخی به پرسش‌های موشکافانه او ”جان به لب“ شده‌اند. او به‌ویژه، به علت سوال‌هایی که از جورج دبلیو بوش، رئیس‌جمهوری قبلی آمریکا می‌پرسید، مورد توجه قرار گرفت. از او نقل است که گفته بود: ”من همواره اخبار رؤسای جمهور را با این نگاه پوشش می‌دهم که آنها مسئول نهایی همه وقایع هستند“.
روزنامه لس‌آنجلس تایمز مهم‌ترین دستاورد هلن لبنانی الاصل را شکستن موانع و مقاومت در برابر تبعیض جنسیتی علیه زنان در جامعه روزنامه‌نگاری آمریکا می‌داند. او نخستین زنی بود که به سمت ریاست بخش اخبار کاخ سفید در خبرگزاری یونایتدپرس اینترنشنال انتخاب شد. او در سال 1389 عملاً از فعالیت روزنامه‌نگاری کناره گرفت.
رمان نوای فاخته اثر رولینگ در صدر پرفروش‌ ترینهای سایت آمازون
پس از این‌که «رولینگ» افشا کرد که او نویسندهٴ اصلی کتاب «نوای فاخته» بوده، این رمان جنایی به صدر فهرست پرفروش‌ترین کتایهای سایت «آمازون» راه پیدا کرد. «نوای فاخته» نام رمانی جنایی‌ست که جی.کی.رولینگ، خالق سری رمانهای «هری پاتر» در ماه آوریل با نام مستعار «رابرت گالبریث» روانهٴ بازار کتاب کرده بود. اما وی پرده از این راز برداشت و همین امر باعث فروش چشمگیر این رمان شد.
رولینگ با موفقیت اخیر خود بسیاری از ناشرانی را که از چاپ این کتاب سرباز زده بودند پشیمان کرد. «نوای فاخته» از زمان انتشار تا هفته پیش تنها 1500جلد فروخته بود، اما پس از افشاگری رولینگ تا کنون در مقام نخست جدول پرفروش‌ترینهای «آمازون» نشسته است.
این رمان درباره یک سرباز سابق جنگی است که تبدیل به کارآگاهی خصوصی می‌شود.
										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/1fbd4ab6-b414-4357-8706-1dc17e459b18"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات