728 x 90

مسائل اجتماعي ايران,

وحشت نظام از جرقة گرانی به انبار خشم مردمی

-

تظاهرات خشمگینانه مردم تهران- آرشیو
تظاهرات خشمگینانه مردم تهران- آرشیو
آخوند حسن روحانی از روز اول به قدرت رسیدن، به‌خوبی از خصلت انفجاری جامعه به‌خصوص در اثر فقر گسترده و گرانی روزافزون، اطلاع داشت، و از همان روز اول به شیوه آخوندی «از این ستون به آن ستون فرج است»، با وعده‌های فریبنده وعدهٴ گشایش در وضعیت معیشت را داد.

اما فشار واقعیتها، و ترکیدن حباب مذاکره آسان و برداشته شدن فوری تحریمها، کم کم افراد کابینه‌اش را هم به ابراز نگرانی وا داشت.
روز 16مهر رسانه‌های حکومتی به‌نقل از وزیر اقتصاد آخوند روحانی نوشتند: «باور حل مشکلات اقتصادی با کلید رفع تحریم یک اشتباه استراتژیک است»

فشار این «اشتباه استراتژیک» همراه با واقعیت کمبود نقدینگی دولت، دولت روحانی را که ادعای داشتن برنامه منسجم برای بهبود معیشت مردم داشت به تناقض‌گویی انداخت.

کیهان ارگان خامنه‌ای در روز 16مهر ماه نوشت: «سخنان وزیر اقتصاد در رابطه با حذف سه دهک پردرآمد جامعه از دریافت یارانه، در حالی بیان شد که جعفر قادری عضو کمیسیون بودجه مجلس از بررسی اجمالی پیشنهاد نمایندگان مبنی بر حذف 3 دهک بالای یارانه‌بگیران، در نشست کمیسیون خبر داده و گفته است. در این جلسه محمد باقر نوبخت معاون برنامه‌ریزی رئیس‌جمهور اعلام کرد دولت مخالف تصویب چنین پیشنهادی است. نگرانی از سخنان ناهماهنگ تیم اقتصادی دولت، زمانی قوت می‌گیرد که بدانیم اختلاف نظرها و ناهماهنگی‌ها در دولتهای گذشته به‌ویژه در دولت احمدی‌نژاد هزینه‌های زیادی را به کشور تحمیل کرده است».

نگرانی کیهان ارگان خامنه‌ای از آن روست که حالا بازتاب این سیاست‌ها در مردم خصلت سرنگون کننده گرفته است.

روزنامه‌ها و مقامات حکومتی هر یک به نوعی از این وضعیت ابراز وحشت کرده‌اند،
جهان صنعت 8مهر 92: شاخصهای نگران‌کننده

مردم‌سالاری: 10مهر 92: به‌دلیل فشارهای شدید اقتصادی، اکنون جامعه نگران این است که آیا این مذاکرات تاثیری بر اقتصاد کشور خواهد داشت؟

تهران امروز 20مهر 92: نگرانی از رشد فزاینده تورم
رسالت نیز در همین روز به‌نقل از عباس شیبانی، عضو شورای مرکزی جبهه جبهه فاشیستی موسوم به پیروان خط امام و رهبری نوشت «گرانی ها مهمترین موضوع کشور است»

روزنامه حکومتی جوان ارگان بسیج سپاه پاسداران رژیم نیز به خشم متراکم و انفجاری جامعه اذعان کرده و ضمن ابراز وحشت از آن خطاب به دولت روحانی نسبت به «احتمال برهم خوردن امنیت جامعه» هشدار داده و می‌نویسد: «معمولاً دولتها آمار درستی از شناسایی افراد و در چارچوب قرار دادن آنها در 10 دهک مرسوم اجتماعی – اقتصادی ندارند و از سوی دیگر فشار تورم بر اقشار مختلف وجود دارد... لذا باید در نحوه حذف افراد دقتی بیشتر از گذشته به خرج داد. در چنین شرایطی حذف اشتباهی افراد حتی... احتمال برهم خوردن امنیت اجتماعی جامعه و خانواده‌ها را نیز بالا می‌برد»

و بالاخره وحشت از خشم مردمی روزنامه مردم‌سالاری متحد آخوند روحانی را در روز 20مهر در سرمقاله‌اش به این تند گویی نسبت به او کشانده است: «... مطالبات توده‌های مردم، طبقه متوسط، گروه‌های اجتماعی و سیاسی در تطبیق با اقدامات دولت نگران‌کننده است. دولت یازدهم، در سیاستهای داخلی و گرفتار شدن در چنبره محذورات و معاذیر، گویا تدبیر و امید را اولویت نمی‌داند! وزیر خارجه به حاشیه‌سازیهای افرادی از کمیسیون مجلس به اسپاسم عصبی گرفتار آمده و وزیر کشور به قهر و آشتی نمایندگان وقت می‌گذراند و برخی وزرا و استانداران منصوب شده هم به رفت و آمدهای سهم خواهان و تعاملات دوستان و آشنایان و فامیل سرگرم و مشکلات اساسی مردم هم پا برجا!... زمان به سرعت در گذر است».
										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/2c835be9-e14b-4bb6-adf8-6645c9a84e55"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات