728 x 90

بحران اقتصادى,

بیداد تورم و گرانی در دولت حسن روحانی

-

سوپرمارکتها و گرانی مواد غذایی
سوپرمارکتها و گرانی مواد غذایی

«افزایش قیمت نداریم» این ادعایی است که روز 16مهر ماه به‌نقل از سخنگوی ستاد تنظیم بازار، در دولت حسن روحانی، روزنامه‌های حکومتی از جمله گسترش، با درشت‌ترین حروف به چاپ رساندند.
البته این ادعا منحصر به این سخنگو نبود، پیش از او وزرای اقتصاد و دارایی و بازرگانی ادعاهای مشابهی کرده بودند.

اما با یک نگاه به سیر صعودی قیمتها، هر ناظری درمی‌یابد، این ادعاها، چیزی جز نیاز مبرم رژیم برای ایجاد آرامش در بازار نیست. اما آرامشی که با ادعاهایی به عمر چند دقیقه، به دست آید، با حباب همان ادعاها می‌ترکد، و دیو تورم و گرانی، از دل آن زبانه می‌کشد.

یک نگاه به برخی عنوانهای اقتصادی روزنامه‌های حکومتی کافی است:

مردم‌سالاری 16مهر92: «گرانی هم‌چنان بیداد می‌کند»
جوان 16مهر 92: «به نظر می‌رسد در حالی که قیمت مواد غذایی به بهانه آزاد‌سازی، رها‌سازی شده و روند افزایشی به خود گرفته است، تمرکز دولت بیشتر معطوف به دیپلوماسی خارجی است و کارشناسان اقتصادی نگران مغفول ماندن مسائل اصلی یا به قول وزیر اقتصاد «عوامل ایجادکننده‌ » ای هستند که نمود آن در قیمتها به‌تدریج قابل رؤیت خواهد بود...
قیمت مرغ افزایش یافت و شنیده‌ها حاکی از آن است که به‌زودی و به‌رغم توقف آزادسازی موقت قیمت شیر، روغن و برنج و برخی دیگر از اقلام سبد خوراکی مردم افزایش خواهد یافت. این افزایش‌ها ناشی از نگاه اقتصادی دولت است که بر آزاد‌سازی قیمتها در حوزه حمل و نقل و به‌خصوص نرخ بلیت هواپیما تا نهادهای تولید کشاورزی و کالاهای اساسی چون گندم، حبوبات، سویا و... تأکید دارند.»

تحلیل گران باند روحانی – رفسجانی در دعوای باندی ضمن خراب کردن مشکلات بر سر ولی‌فقیه و گماشته ناخلفش احمدی‌نژاد، ناگزیر به بیداد گرانیها اعتراف می‌کنند.

اعتماد 17 مهر 92: افزایش قیمتی 11 گروه اصلی اقلام خوراکی درطول یک‌سال گذشته، روایتی بود که در گزارش بانک مرکزی به‌روشنی نشان داد که زندگی مردم گران‌تر شده است. بر اساس این گزارش، قیمت 11 گروه اصلی مواد خوراکی در سال جاری نسبت به مدت مشابه در سال گذشته افزایش شدید و چشمگیری داشته به‌طوری که در طول یک سال قیمت لبنیات ۲۴.۴ درصد، برنج ۷۰.۲ درصد و تخم مرغ ۲۱.۱ درصد افزایش داشته است.

ابتکار17مهر 92: گزارش جدید بانک مرکزی از گرانی 11 گروه کالایی؛ افزایش 82 درصدی قیمت میوه در یک‌سال
نمودار متوسط قیمت خرده‌فروشی برخی مواد خوراکی (در تهران) هفته منتهی به 12مهرماه
گروه و کالا درصد تغییر نسبت به هفته مشابه سال قبل
لبنیات ۲۰.۲
تخم مرغ ۲۲.۳
برنج ۷۰.۴
حبوبات ۷۹.۷
میوه‌های تازه ۸۲.۱
سبزیهای تازه ۸۳.۷
گوشت قرمز ۳۶.۸
گوشت مرغ 50
قند و شکر ۴۳.۲
چای ۴۲.۸
روغن نباتی ۴۶.۹ »

اولین قربانی این اعداد کارگران و اقشار ضعیف جامعه هستند. سال گذشته که رژیم، حداقل دستمزد کارگران را بدون توجه به نرخ تورم واقعی، مبلغ 487هزار و 125 تومان تعیین کرد، مقامات کارگری خود رژیم اذعان کردند این دستمزدها به زحمت تنها هزینه‌های 10روز یک خانواده 4نفره کارگری را تأمین می‌کند. البته مقصودشان تنها تأمین حداقل مواد خوراکی بود. و اذعان کردند که، هزینه مسکن و آب و برق و ایاب و ذهاب و بهداشت را حساب نکرده‌اند.

امروز که رسانه‌های رژیم نرخ تورم در قسمت مسکن را نسبت به سال قبل تنها 165 درصد اعلام می‌کنند و و نرخ تورم در سبد غذایی خانوار را بالای 50 درصد می‌گویند، سؤال این است که حقوق حداقل یک خانواده 4نفره، برای چند روز کافی است؟ و این خانواده در بقیهٴ روزهای ماه چگونه باید روزگار بگذراند.
این سؤال برای رژیم معنایی جز کابوس انفجار اجتماعی ندارد.
										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/0539e8ff-5611-4d91-b1e0-ecacfcd58f21"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات