728 x 90

بحران اقتصادى,

پرواز دلار، سقوط ریال

-

کاهش ارزش ریال
کاهش ارزش ریال
نرخ دلار در بازار آزاد به بیش از 3برابر نرخ رسمی رسید. نرخ رسمی دلار 1226تومان است. اما روز چهارشنبه هر دلار در بازار آزاد از مرز 3900تومان گذشت. نرخ دلار تنها در یک روز بیش از 200تومان افزایش یافت. این شوک ناشی از چیست؟

این شوک ناشی از نگرانی از تحریمهای جدید است. روز ۶ فوریه برابر با 18بهمن تحریمهای جدید آمریکا علیه رژیم اجرایی می‌شود. با این تحریمها انتقال ارز حاصل از درآمدهای نفتی، برای رژیم اگر نگوییم غیرممکن اما بسیار مشکل می‌شود. بر اساس این تحریمها کشورهای خریدار نفت نمی‌توانند پول را به ایران منتقل کنند فقط می‌توانند پول را در بانکهای خود نگه دارند و رژیم با آن کالا بخرد مثلاً مواد غذایی، رژیم حتی نمی‌تواند با این پول فلزات گرانبها نظیر طلا بخرد و به ایران ببرد. این تحریمها و محدودیتها پیشاپیش اثرش را بر بازار ارز ایران گذاشته و باعث افزایش نرخ دلار شده. اما یک عامل دیگر کمبود ذخایر ارزی رژیم بر اثر تحریمها است که تا به‌حال باعث شده، بیش از 30درصد درآمدهای ارزی افت کند. رژیم دیگر مثل قبل نمی‌تواند ارز به بازار تزریق کند و جلو نوسانات بازار را بگیرید:
اما یک عامل پایه‌یی که باعث تلاطم مستمر در بازار ارز شده و می‌شود، حجم نقدینگی است. بنا‌ به اعلام مقامهای بانک مرکزی امسال نقدینگی 22 تا 23درصد افزایش یافته است. این حجم پول در گردش بدون پشتوانه تولیدی باعث چنین نوساناتی در بازار ارز می‌شود. در حال حاضر حجم نقدینگی در ایران به ۴۲۴ هزار میلیارد تومان رسیده است. رقم نقدینگی در پایان سه ماه اول سال ۸۴ یعنی در آستانه روی کار آمدن دولت پاسدار احمدی‌نژاد در حدود ۷۰ هزار میلیارد تومان بود که با این حساب حجم نقدینگی در این مدت حدود شش برابر شده است.
										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/b44459d2-acb0-4c02-b325-f4034e612787"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات