728 x 90

اعتراض عليه مالكي,

تظاهرات و تشییع پیکر شهدای فلوجه - ابوریشه: اگر به خواسته‌های مردم پاسخ ندهید مردم الانبار گزینه‌های دیگری نیز دارند

-

تظاهرات عراقیان شریف علیه دولت مالکی
تظاهرات عراقیان شریف علیه دولت مالکی
تظاهر کنندگان عراقی پیکرهای شهدای تیراندازی نیروهای مالکی به تظاهر فلوجه در روز جمعه ار تشییع کردند.

مراسم با شرکت انبوه جمعیت برگزار شد و شرکت کنندگان شعار می‌دادند لا اله الی الله مالی عدو الله - مالکی دشمن خداست.

تلویزیون الجزیره گزارش داد، در تظاهرات مردم فلوجه تظاهر کنندگان یک نقطه بازرسی ارتش مالکی را که از آن محل به سوی تظاهر کنندگان تیراندازی شده بود به آتش کشیدند. تظاهرات عظیم مردم فلوجه همچنین منع تردد مالکی را درهم شکست.


در همین حال عفو بین‌الملل خواستار تحقیق فوری در مورد کشتار در روز جمعه در فلوجه شد و لزوم تحقیقات مستقل و بی‌طرفانه و قرار گرفتن مجرمان در مقابل عدالت را تأیید کرد.
تلویزیون الرافدین اسامی هفت شهید تظاهرات روز جمعه را اعلام کرد و گفت، منابع پزشکی تأکید کردند که این هفت شهید بر اثر تیراندازی کور و بی‌هدف شهید نشده‌اند، بلکه تیراندازی با نشانه گرفتن صورت گرفته است.
همچنین به گزارش رافدین دو تن از مجروحان به‌شهادت رسیدند.

مسعود بارزانی رئیس اقلیم کردستان عراق حمله به تظاهر کنندگان و قتل تعدادی از آنها را به‌شدت محکوم کرد و گفت، بکارگیری ارتش برای سرکوب تظاهر کنندگان نقض فاحش قانون اساسی عراق است.
اسامه النجیفی رئیس پارلمان عراق کشتار تظاهر کنندگان در فلوجه را محکوم و اعلام کرد، به‌رغم قانونی بودن و مسالمت‌آمیز بودن این تحصن ها و مشروع بودن این خواسته‌ها ارتش با زبان گلوله و خون پاسخ می‌دهد.
به گزارش تلویزیون الشرقیه احمد ابو ریشه رئیس کنگره بیداری عراق مالکی را مسئول کشتار مردم در فلوجه دانست. همچنین احمد العوانی نماینده از العراقیه طراحی از قبل مالکی را برای شلیک به تظاهرات فاش کرد.

احمد ابوریشه:
به دولت مالکی می‌گوییم وای بر شما اگر بردباری مردم به خشم تبدیل شود. خواسته ما این است عاملان تیراندازی به تظاهر کنندگان به دادگاه کیفری الانبار تحویل داده شوند. و جای آن دادگاه ماکزیمم تا یک هفته مشخص شود. در رأس آنها نيز فرمانده کل نیروهای مسلح مالکی است. که گفته بود: «پایان دهید قبل از آن که پایان دهیم»
تا به جزای جنایاتی که در حق مردمان مرتکب شدند برسند. و به مالکی می‌گوییم اگر به خواسته‌های مردم پاسخ ندهید مردم الانبار گزینه‌های دیگری نیز دارند. و سیعلم الذین ظلموا ای منقلب ینقلبون.

احمد العوانی - نماینده پارلمان از العراقیه:
چیزی که امروز واقع شد از قبل انتظار آن می‌رفت، همه طرحهایی که داشتند شکست خورد و این «حبابها» دست برنداشتند، برای این‌که مالکی و شبه‌نظامیان آن هم بشنوند می‌گویم ما بجز خدا از کسی نمی‌ترسیم و از مرگ هم فرار نمی‌کنیم.
ما گزینه‌های بسیاری داریم ولی شما تحصن کنندگان حرف نهایی را می‌زند
این مدت به دولت فرصت دادیم ولی اگر پاسخ ندهد حرف را شما می‌زنید.
جهت اطلاع شما برخی شخصیتها و جریاناتی از این استان در اتفاقی که امروز افتاد دست داشتند تا مسیرها را برای شبه‌نظامیان باز کنند که به شما برسند.
اگر دفاع از آزادگان عراق و عراقیان تروریست است ما اولین تروریست هستیم.

به گزارش تلویزیون الجزیره در رابطه با هدف قرار دادن تظاهر کنندگان توسط نیروهای ارتش مالکی پارلمان عراق اقدام به برگزاری جلسه‌ای به‌ریاست اسامه النجیفی کرد و رأی داد که یک کمیته پارلمانی برای تحقیق در مورد حادثه روز گذشته فلوجه تشکیل شود.
ائتلاف العراقیه طی بیانیه‌یی که در کنفرانسی توسط سخنگوی العراقیه و با شرکت اعضای العراقیه اعلام شد، کشتار فلوجه را محکوم کرد و اعلام کرد، در جلسات پارلمان جز برای سلب اعتماد از مالکی یا رسیدگی به خواستهای تظاهر کنندگان شرکت نخواهد کرد.
سلمان الجمیلی رئیس فراکسیون اعلام کرد، فراکسیون العراقیه جلسات مجلس را تحریم خواهد کرد مگر برای بحث درباره سلب اعتماد از مالکی یا برآورد کردن درخواستهای تظاهر کنندگان.

هم‌چنین تظاهر کنندگان عراقی موضع‌گیریهای مارتین کوبلر علیه خواستهای تظاهر کنندگان و جانبداری او از حکومت مالکی را محکوم کردند.

تلویزیون بغداد گزارش کرد:
یکی از موضوعاتی مهمی که وارد تظاهرات شده، موضع سازمان ملل‌متحد یا بهتر بگوییم، موضع نماینده ویژه دبیرکل متحد در عراق در قبال تظاهر کنندگان است. مدتی است که ریاست نمایندگی ملل‌متحد در عراق را آقای مارتین کوبلر به عهده دارد. از زمانی که این مرد بر این منصب نشست، فراکسیونهای سیاسی ملاحظاتی راجع به‌عملکرد این مرد داشتند. آیا این فرد بی‌طرفانه عمل می‌کند؟ به‌خصوص در رابطه با اظهارت اخیر وی در مورد تظاهرات عراق که الآن تقریباً روزانه در جریان است؟ و تحصن‌ها و اظهارت آقای کوبلر در مورد این خواسته‌ها می‌گوید برخی مطابق قانون اساسی و برخی نیست!
تفسیر این‌که این خواسته‌ها برخی در کادر قانون اساسی است و برخی نیست بلاشک جز وظایف کوبلر نیست. این وظیفه دادگاه فدرال است. که البته اختلافات زیادی نیز حول این دادگاه و در مورد استقلال و مستقل بودن و بی‌طرف بودن آن وجود دارد.
پس مارتین کوبلر چطور چنین را می‌تواند بگوید؟
خود دادگاه فدرال عراق حول بی‌طرفی و استقلال آن بر سرش جدل و بحث است. پس چطوری آقای مارتین کوبلر می‌آید تا خواسته‌های تظاهر کنندگان را دسته‌بندی کند.

یک شهروند: نماینده سازمان ملل بایستی در کنار تظاهر کنندگان قرار می‌گرفت که از اصول سازمان ملل و مبادی حقوق‌بشر دفاع می‌کنند و از آنها تشکر می‌کرد.
بر کسی پوشیده نیست که راه‌حلهایی که کوبلر ارائه می‌دهد برای فرونشاندن این بحران و این خشم مردم است. که نزدیک به یک ماه است که این جنبش مردمی ادامه دارد. اما متأسفانه می‌بینیم که کسانی تلاش می‌کنند این خواسته‌ها را مخدوش و آن را به قانونی و غیرقانونی دسته نمایند. نمی‌دانم آیا شهروند بی‌گناه که سالها بدون هیچ گناهی در زندان به برده نیاز به کسی ندارد که برایش تظاهرات کند و خواهان آزادی‌اش بشود؟

شهروند دیگر: برادر عزیز من چشمداشتی از سازمان ملل قبل از کوبلر و غیرکوبلر و غیره و غیره ندارم. این سازمان بی‌عمل و غیرجدی است ابداً کار مثبتی نمی‌کند. هیچ کاری تا کنون نکرده‌اند. انفجارها، زندانیها، کشتار در خیابانها، همه دنیا می‌بینند.
زنان و... نقش آمریکا، نقش نمی‌دانم سازمان ملل چیست؟ صفر. صفر، یک هم نیست.

شهروند دیگر: امروز ملل‌متحد دست روی نقطه درستی نمی‌گذارد. از این مهمتر الآن در سوریه در سرزمین شام در قبال برادرانمان در سوریه امروز بشار اسد مردم بی‌دفاع سوریه را صدها و هزاران نفر کشتار می‌کند تو می‌خواهی چشمش را روی عراقیان باز کند؟

مجری: گزارشی که از کمیته بین‌المللی در جستجوی عدالت وجود دارد که به آقای کوبلر نماینده ویژه دبیرکل ملل‌متحد انتقاد می‌کند. این گزارش به امضای آقای آلخو ویدال کوداراس نایب‌رئیس پارلمان اروپا رسیده است. طبعاً این شهادت مهمی است. در مورد موضع کوبلر.
										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/8ed6d8a8-8301-4967-b544-3d4bcd46fc78"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات