728 x 90

دخالتهاي رژيم,

دخالتهای رژیم آخوندی در اریتره

-

پرچم و موقعیت اریتره
پرچم و موقعیت اریتره
اریتره در سال ۱۹۹۱ از اتیوپی مستقل شد و بدین ترتیب، راه اتیوپی به دریای سرخ را سدّ کرد؛ از آن زمان، این دو همسایه با یکدیگر در جنگ بوده‌اند. اریتره در جنگ سه ساله‌ای که از سال ۱۹۹۸ تا سال دو هزار رخ داد و در آن بیش از هفتاد هزار نفر کشته شدند، جنگ را به اتیوپی باخت. از آن زمان تا کنون، تنش میان دو کشور ادامه یافته است.

اریتره در صحنه آفریقا با انزوای جدی روبه‌روست هم به‌دلیل کمک به شبه‌نظامیان افراطی و بنیادگرا در شمال سومالی و هم به‌دلیل سرکوب داخلی علیه مخالفان. رژیم حاکم برای جبران این انزوا، میدان فعالیت را برای رژیمهایی مانند رژیم ایران باز گذاشته است. اریتره با رژیم ایران پیمان دفاعی دارد. مؤسسه «استراتفور» STRATFOUR در آمریکا که در امور اطلاعاتی و تحلیل مسایل ژئوپولیتیک بین‌المللی تخصص دارد، در تازه‌ترین گزارشی که منتشر کرده جزییاتی از دخالتهای رژیم ایران در اریتره را فاش کرده است
بر اساس این گزارش، رژیم ایران با توجه به پیمان دفاعی با اریتره. عملاً امکان حضور امنیتی در بندر آساب ASAB این کشور را دارد. جایی که مرکز فعالیتهای دریایی است. اریتره همچنین در برابر حضور نیروی قدس سپاه پاسداران، از رژیم تهران مبالغ نامعلومی پول و کمک نظامی دریافت کرده است.
به گزارش مؤسسه استراتفور تحرکات رژیم ایران در این منطقه، در راستای تلاش رژیم برای تسلط بر باب المندب است. آبراه باب المندب دروازه جنوبی برای ورود به دریای سرخ است.
										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/70bd6e75-5503-431a-a9cd-17700d1a6215"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات