728 x 90

اعتراض عليه مالكي,افشاي شكنجه گاهها در عراق,

افشا شکنجه زنان زندانی در عراق و درگیری در جلسه پارلمان

-

پارلمان عراق
پارلمان عراق
در جلسه پارلمان، نمایندگان دولت قانون وابسته به نوری مالکی، پس از افشای شکنجه و تجاوز به زنان در زندانهای عراق، توسط نمایندگان العراقیه، با آنها درگیر شدند.
پس از این درگیری لفظی و فیزیکی، اسامه النجیفی رئیس پارلمان عراق جلسه پارلمان را برای دقایقی قطع کرد و در نهایت جلسه را تعطیل و به روز شنبه موکول کرد.

تلویزیون بغداد گزارش داد روز چهارشنبه درگیری لفظی دیگری در جلسه مجلس نمایندگان بین رئیس کمیسیون امنیت و دفاع حسن السنید و رئیس کمیسیون حقوق‌بشر سلیم الجبوری به‌دنبال گزارشی درباره موارد تجاوز به زنان در زندانها و بازداشتگاهها که الجبوری در مجلس قرائت کرد صورت گرفته بود. این گزارش وجود بیش از 1130زن زندانی در زندانها و بازداشتگاههای وابسته به وزارتخانه‌های کشور، دفاع، دادگستری و کار و امور اجتماعی را ثبت کرده بود.
سلیم الجبوری، رئیس کمیسیون حقوق‌بشر پارلمان عراق از العراقیه گفت: این کمیسیون در برابر هر گونه نقض حقوق‌بشر علیه هر فرد عراقی قرار می‌گیرد. … تمام لیستهایی که امروز دادیم با گزارشهای رسمی است و تولید من نیست. …

به گزارش تلویزیون بغداد عده‌یی از اعضای مجلس نمایندگان عراق نارضایتی خود را از استمرار تخلفاتی که علیه زندانیان زن در زندانهای عراقی صورت می‌گیرد، ابراز داشتند

عتاب الدوری نماینده پارلمان عراق از العراقیه گفت: خواستار آزادی تمامی زندانیان زن عراقی که بیگناهی آنان اثبات شده است، هستیم. استفاده از زنان عراقی را با اهداف انتخاباتی بس کنید. وی گفت: خواستار میزبانی از وزیر حقوق‌بشر و وزیر دادگستری و سرپرست وزارت دفاع و سرپرست وزارت کشور در داخل پارلمان برای استیضاح تمامی امور مربوط به زندانیان زن هستیم.
لقاء وردی نماینده پارلمان از العراقیه گفت ”العراقیه ممکن است عضویتش را در پارلمان در صورت ادامه نقض حرمت زنان زندانی در زندانهای عراق به‌حالت تعلیق در بیاورد“. وی گفت: ”آنچه که در جلسه پارلمان پیش آمد یک تهدید آشکار از سوی اعضاء دولت قانون در متهم کردن پارلمانترهای العراقیه به تروریسم در رابطه با نقض حرمت و عفت زنان عراقی در داخل زندانها و متهم کردن آنها به این‌که به تروریسم کمک می‌کنند، بود“.

حمید با وی نماینده مجلس از ائتلاف کردی گفت: گزارشهایی از کمیسیون حقوق‌بشر در رابطه با اموری که با قانون اساسی و ارزشهای دینی و آداب و اخلاق منافات دارد ارائه شده است. ما به‌عنوان مجلس نمایندگان عراق نباید مادران و خواهران و دخترانمان و تمامی عراقیان را فراموش کنیم و نباید به هیچ‌گونه توقیف و بازداشت خارج از کادر قانون اساسی اجازه دهیم.

احمد العلوانی، رئیس کمیسیون اقتصاد پارلمان عراق از العراقیه گفت: … بگذارید از اعضای مجلس نمایندگان سؤال کنم که آیا قبول می‌کنند که خواهران و همسرانشان در زندانها مورد تجاوز قرارگیرند. این برای ما و مجلس نمایندگان و دولت ننگ است که زنان عراق در زندانها مورد تجاوز قرار گیرند.
وی افزود: در تمامی کشورهای جهان، کشورهای اسلامی و عربی، بزرگترین جرم تجاوز است، اما در زندانهای کشور و تحت پرچم دولت به ناموس زنان عراقی تجاوز می‌شود. جرمی که در زندان صورت می‌گیرد بخشوده نمی‌شود. این جنایتکاران باید کشته شوند و جسدشان مثل سگ دور انداخته شوند. شرافت زنان عراقی برای ما عزیز است. برای ما ننگ است که سکوت پیشه کنیم و زنان عراقی در زندانها مورد تجاوز قرارگیرند. این توجیهات درست نیست. چند روز قبل در انبار، شوهر تحت ادعاهای دروغین تحت تعقیب قضاییه بود، زن و فرزندانش را بدون هیچ حکم قضایی دستگیر کردند. آیا این قابل‌قبول است که یک کودک تحت حکم قضایی دستگیر شود. آیا این درست که یک زن به این شیوه توسط یگانهای نظامی دستگیر شود. قانون اساسی کجاست؟ قانون کجاست؟ حقوق‌بشر کجاست؟

احمد العلوانی از اسامه نجیفی و پارلمانترها خواست که عضویتشان در پارلمان را به‌حالت تعلیق دربیاورند و از حضور در جلسات پارلمان تازمانیکه زنان زندانی آزاد نشوند، خودداری کنند. وی گفت: ”چشم پوشی نسبت به این جرایم زشتی که در ادارات دولتی از جانب افراد وابسته به ارگانهای امنیتی صورت گرفته موجب ننگ برای پارلمان و دو لت می‌باشد“»..

سلمان الجمیلی رئیس فراکسیون پارلمانی العراقیه در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت: برخی صداها بود که نمایندگانی که از حقوق زنان زندانی دفاع می‌کردند را متهم به حمایت از تروریسم کردند، ما در این‌جا می‌گوییم که تروریسم آن بود که مردم الانبار و دیالی و بغداد و موصل با آن جنگیدند، اینها بودند که دست تروریسم را قطع کردند در نتیجه به هیچ‌کس اجازه نمی‌دهیم که نمایندگان این استانها را متهم به همکاری با تروریسم بکنند».

طلال خضیر الزوبعی پارلمانتر از العراقیه اقدام ارگانهای امنیتی به دستگیری زنان عراقی و انداختن آنها در زندانهای دولتی را محکوم کرد. وی به خبرگزاری نینای عراق گفت ”بسیاری از زنان زندانی امروز در زندانهای دولتی مورد تجاوز قرار می‌گیرند و این ننگ است که دولت رضایت بدهد که زنان زیر پرچم قانون مورد تجاوز قرار بگیرند و مدعی باشد که دولت قانون است“. وی افزود ”دین اسلام و حتی عرفهای عشایری و اخلاقی اجازه چنین رفتاری را نمی‌دهد“، وی دولت را نسبت به ادامه این مشی که در جهت ساختن عراق جدید نیست برحذر داشت.
										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/078c6744-73c5-40c3-8d13-bbe89df83d65"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات