728 x 90

-

کلود شسون از حامیان دیرین مقاومت ایران، درگذشت

-

 -
-
کلود شسون وزیر خارجه فرانسه در دوران ریاست‌جمهوری فرانسوآ میتران، کمیسیر پیشین اتحادیه اروپا و از حامیان دیرین مقاومت ایران، درگذشت.
کلود شسون اولین وزیر خارجه دولت سوسیالیست فرانسوا میتران از سال ۱۹۸۱ تا ۱۹۸۴ و از چهره‌های به‌نام عرصه دیپلوماسی فرانسه و از شخصیتهای خوشنام در سطح بین‌المللی دوشنبه24مهر (15اکتبر۲۰۱۲)، در سن 92سالگی در خانه‌اش در پاریس درگذشت.
کلود شسون از حامیان دیرین مقاومت ایران بود که از بدو ورود رهبر مقاومت به خاک فرانسه در سال ۱۳۶۰ از استقرار شورای ملی مقاومت در اور-سور-اوآز در شمال پاریس استقبال کرد.
چند ماه از تشکیل اولین دولت سوسیالیستهای فرانسه بعد از جنگ دوم جهانی هواپیمای حامل رهبر مقاومت آقای مسعود رجوی از قلب پایگاه یک شکاری تهران به فراز آسمان فرانسه رسید و کلود شسون به‌عنوان وزیر خارجه دولت، فوراً حضور هواپیما را به اطلاع فرانسوآ میتران رئیس‌جمهور فقید فرانسه رساند و متعاقباً با اعلام موافقت برای فرود هواپیما، از حضور رهبر مقاومت در خاک فرانسه استقبال شد.
آقای شسون در دوران اقامت آقای مسعود رجوی در فرانسه تا سال ۱۳۶۵ در مقاطع مختلف با وی دیدار و گفتگو کرد. از جمله در کنگره حزب سوسیالیست فرانسه در شهر بورگ آن برس فرانسه، در سال ۱۳۶۲با رهبر مقاومت ایران که در رأس هیأتی در این کنگره شرکت داشت، ملاقات کرد و مبارزه مجاهدین در برابر فاشیسم مذهبی را ستود. وی همچنین متعاقباً در بغداد با مسئول شورای ملی مقاومت دیدار و گفتگو کرد.
او در سالهای بعد از جمله در دورانی که رئیس گروه نمایندگان فرانسوی پارلمان اروپا بود، در ملاقاتهای متعدد با رئیس‌جمهور برگزیده مقاومت خانم مریم رجوی، همبستگی خود را با آرمانهای مردم ایران در نیل به آزادی و دموکراسی ابراز کرده بود.



فرانسوآ اولاند رئیس‌جمهور فرانسه، ژان مارک ارو نخست‌وزیر فرانسه و لوران فابیوس وزیر خارجه فرانسه، به‌طور جداگانه درگذشت کلود شسون را ضایعه‌یی برای فرانسه توصیف کردند و به وی درود فرستادند.
رئیس‌جمهور فرانسوا اولاند، کلود شسون را مردی «مبارز، سیاست ورزی هوشیار، پرشور» توصیف کرد و گفت وی خدمات بزرگی به کشورش کرده است.
نخست‌وزیر فرانسه کلود شسون را مردی «راسخ، دیپلوماتی پرشور برای روابط شمال و جنوب» توصیف کرد و به وی ادای احترام کرد.
لوران فابیوس وزیر خارجه فرانسه، گفت، «کلود شسون، مردی شجاع، درخشان و گشاده دست، و دیپلوماتی فراتر از نرمهای معمول بود که خدماتی فراوان به‌خصوص در راه گسترش صلح انجام داد.
کلود شسون، در سال ۱۹۲۰ متولد شد و تحصیلات خود را با رتبه بسیار درخشان در مدرسه عالی پلی‌تکنیک به پایان برد و از سال ۱۹۴۸ وارد عرصه سیاست شد. وی مأموریتهای مهم و حساسی هم‌چون سفیر فرانسه، نماینده فرانسه در مذاکرات جنگهای ویتنام و کمیسیر اتحادیه اروپا، را به عهده داشته است.
کلود شسون، از پیشگامان حمایت از مقاومت عادلانه مردم ایران در فرانسه و درسطح بین‌المللی بود.

رئیس‌جمهور برگزیده مقاومت، خانم مریم رجوی، با اظهار تأسف از فقدان آقای کلود شسون، وزیر امور خارجه فرانسه در دوران زمامداری فرانسوا میتران فقید، او را یکی از نامداران فراموشی‌ناپذیر سیاست و دیپلوماسی فرانسه توصیف کرد که با درک عمیقی از تهدید بنیادگرایی و ارتجاع حاکم بر ایران، در هنگام وزارتش، دیپلوماسی فرانسه را رودرروی فاشیسم مذهبی حاکم بر ایران رهبری کرد.
خانم رجوی با درود به روان کلود شسون، درگذشت او را به خانواده محترم شسون و به ملت فرانسه و به رئیس‌جمهور فرانسوا اولاند تسلیت گفت.
										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/c1700d2f-b2de-4358-99c7-f6676730b20a"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات