728 x 90

خروج از ليست تروريستي,

دکتر ایاد علاوی: مفروض است بعد از حذف نام مجاهدین از لیست آمریکا باید رفتار با آنها در عراق تغییر کند

-

دکتر ایاد علاوی
دکتر ایاد علاوی
دکتر ایاد علاوی: مفروض است بعد از حذف نام مجاهدین از لیست آمریکا باید رفتار با آنها در عراق تغییر کند.

بایستی با اعضای مجاهدین در خاک عراق محترمانه رفتار شود و با آنها باید بر اساس مهمان‌نوازی عربی و عراقی و به‌عنوان مهمان حفاظت‌شده توسط قوانین بین‌المللی رفتار شود.

ابراز تأسف شدید دکتر ایاد علاوی از بدرفتاری حکومت مالکی با پناهندگان سوریه

تلویزیون التغییر: رئیس لیست العراقیه گفت: مالکی هیچ اراده یا تمایلی نسبت به مشارکت ملی ندارد. توافقنامه اربیل با ضدیت رژیم ایران روبه‌رو شده است.


دکتر ایاد علاوی رهبر العراقیه روز11اکتبر ۲۰۱۲ (20مهر) طی مصاحبه‌ای درباره موقعیت حقوقی اعضای سازمان مجاهدین خلق ایران در عراق بعد از لغو لیست‌گذاری آمریکا بر تاثیرپذیری این موضوع از دخالت رژیم آخوندی در عراق و نفوذ این رژیم روی حکومت این کشور انگشت گذاشت و با یادآوری دوران نخست‌وزیری خودش گفت: در آن زمان من با صراحت به کشورهای ذیربط و به خود مجاهدین خلق و همچنین به رژیم ایران اطلاع دادم که در این زمینه برای عراق روابط بین‌المللی و قوانین بین‌المللی مورد احترام است. لذا بایستی با اعضای مجاهدین خلق در خاک عراق محترمانه رفتار شود. علاوه بر این رفتار با مجاهدین می‌بایست بر اساس مهمان‌نوازی عربی و مهمان‌نوازی عراقی و ارزشهایی که عراق به آن معتقد است باشد. بر این اساس آنها تا زمانیکه مشکل شان حل نشده و به سلامت به کشور خودشان بر نگشته‌اند مهمان عراق هستند و با آنها مانند هر مهمان دیگری و همچنین مهمان حفاظت‌شده توسط قوانین بین‌المللی رفتار خواهد شد.
دکتر ایاد علاوی تأکید کرد موضوع مجاهدین در عراق بی‌تاثیر از نفوذ روزافزون رژیم ایران در عراق نیست. از همین رو در حالی‌که مفروض است بعد از حذف نام مجاهدین از لیست آمریکا باید رفتار با مجاهدین در عراق تغییر کند اما هم‌چنان‌که بعد از لغو لیست‌گذاری اروپا رخ داد به‌دلیل دیکته کردنهای حکومت ایران به دولت عراق فکر نمی‌کنم وضعیت در رابطه با آنها تغییر کند. اگر‌چه که ما بایستی درک کنیم که باید در عراق رفتارمان با آنها از یک طرف مبتنی بر مهمان‌نوازی و ارزشها و از طرف دیگر بر اساس قوانین بین‌المللی باشد. دکتر ایاد علاوی همچنین با ابراز تأسف از بدرفتاری حکومت مالکی با پناهندگان سوریه اظهار داشت: ما با ابراز تأسف شدید از این وضع و این رفتار با پناهندگان سوریه حیرت‌زده هستیم. علاوی تلویحاً به تاثیر پذیری دولت مالکی از سیاستهای دیکته شده حکومت آخوندی اشاره کرد و افزود، اگر دولت عراق مانند اردن و ترکیه و حتی لبنان به خودش متکی بود بایستی درهای عراق را به روی پناهندگان سوریه می‌گشود. ولی به نظر من دولت عراق به خودش تکیه ندارد و در نتیجه از ارائه کمک به خلق مظلوم سوریه عاجز است.
در همین حال تلویزیون التغییر در عراق 12اکتبر گزارش کرد، ایاد علاوی رئیس لیست العراقیه گفت: نخست‌وزیر عراق نوری مالکی هیچ اراده یا تمایلی یا احترامی نسبت به مشارکت ملی ندارد. در پاسخ به این گفته نوری مالکی که استمرار بحران او را وادار به تشکیل دولتی بر اساس لیستهای متحد خودش می‌کند اظهار داشت، مالکی حتی علیه کسی که با خود او ائتلاف کرده و او را به حاکمیت رسانده خروج کرده است، که این گفته اشاره‌یی به جریان صدر است.
تلویزیون التغییر اضافه کرد، ایاد علاوی در خصوص سرنوشت توافقنامه اربیل گفت: این توافقنامه بر اساس توافقات فراکسیونهای سیاسی شکل گرفت ولی رژیم ایران به عناد و ضدیت با آن پرداخته است.
										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/1ebf646d-d35f-4f98-83a4-72602b04a89e"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات