728 x 90

ليبرتي,

واشینگتن تایمز: مارتین کوبلر مقام ارشد سازمان ملل در عراق جهان را در مورد وضعیت کمپ تبعیدیان ایرانی «گمراه» کرد

-

کمپ لیبرتی
کمپ لیبرتی
طاهر بومدرا رئیس حقوق‌بشر یونامی در عراق که در اعتراض به مارتین کوبلر استعفا داد، می گوید:
مارتین کوبلر، مرکز ملل‌متحد در نیویورک دولت آمریکا در واشینگتن و مخالفان ایرانی را در مورد شرایط کمپ لیبرتی گمراه کرد

آقای بومدرا می‌گوید: «به کوبلر گفتم
روی ارزشهای ویژه ملل‌متحد نمی‌توانیم سازش کنیم ولی ما آن ارزشها را قربانی کردیم»

کوبلر پاسخ داد: «طاهر، چرا اینقدر منفی هستی؟» ولی بومدرا می‌گوید: آیا حفاظت از حقوق‌بشر به‌ معنی منفی بودن است؟

واشینگتن تایمز: روشنگری تکان‌دهنده یک مقام ارشد ملل‌متحد در عراق در مورد مارتین کوبلر

واشینگتن تایمز-22 اوت ۲۰۱۲ – اول شهریور ۱۳۹۱
- طاهر بومدرا رئیس حقوق‌بشر در هیأت سازمان ملل‌متحد در عراق یونامی، که در اعتراض به سیاستهای مارتین کوبلر رئیس یونامی استعفا داد، گفت: کوبلر مقام ارشد سازمان ملل در عراق به کارکنان خود دستور داد که در گزارشها به سازمان ملل بر شرایط شبیه زندان کمپ لیبرتی سرپوش بگذارند.
این مقام پیشین سازمان ملل متحد، در اولین مصاحبه‌اش از زمان ترک پست خود، به واشینگتن تایمز گفت مارتین کوبلر، نماینده ویژه سازمان ملل‌متحد در عراق، می‌خواست مخالفان ایرانی را از اشرف به سرعت به کمپ لیبرتی منتقل کند.
رئیس سابق حقوق‌بشر در هیأت سازمان ملل‌متحد در بغداد گفت: آقای کوبلر، ملل‌متحد را در نیویورک، واشینگتن و مخالفان ایرانی را در مورد شرایط کمپ لیبرتی گمراه کرد.
وی افزود: اولین بار که از کمپ لیبرتی در ماه دسامبر۲۰۱۱بازدید کرد، شوکه شد و تکان خورد.
آقای بومدرا، یک الجزایری مدافع حقوق‌بشر که حقوق‌بشر و اصلاح قوانین کیفری در شمال آفریقا و خاورمیانه را برای سالهای بسیاری ترویج کرده است گفت: «من از بسیاری از زندانها بازدید کرده بودم، اما آن محل (کمپ لیبرتی) از یک زندان بدتر بود».
زیرا عراقیها، کمپ را پس از ترک نیروهای آمریکا تخریب کرده بودند و امکانات آنجا در خرابی مطلق بودند. بنگالهایی که به‌عنوان محلهای زندگی نیروهای آمریکایی مورد استفاده قرار گرفته بود، تا بالا با زباله انباشته شده بود. درها از لولاهایشان آویزان بودند و پنجره‌ها شکسته شده بودند.
آقای بومدرا، که عراق را در ماه مه (اردیبهشت گذشته) ترک کرده است، گفت: آقای کوبلر «از ما خواست برگردیم و از اردوگاه و تاسیساتش عکس بگیریم، و مطمئن شویم که جذاب‌ترین این تصاویر در یک سند قرار داده شوند تا به ساکنان و جامعه دیپلوماتیک ارائه شود که این‌جا یک کمپ با استانداردهای بالاست که همه نیازهای پناهندگان را برآورده می‌کند.
او (کوبلر) به من (بومدرا ) تأکید کرد مطمئن شویم که تصاویر قابل عرضه‌یی ’استفاده شود. من خودم را در میان سرهم کردن گزارشها و درست کردن تصاویر یافتم تا سازمانم، یعنی ملل‌متحد و جامعه بین‌المللی و اشرفیها را گمراه کنم.
در حال حاضر حدود نفر۲۰۰۰تن از بیش از ۳۰۰۰تن ساکنان اشرف تحت توافقی با میانجیگری سازمان ملل‌متحد به کمپ لیبرتی منتقل شده‌اند. گروه اول آنها در ماه فوریه وارد این کمپ شد.
این مخالفان ایرانی و حامیان آنها، از جمله یک گروه دو حزبی از قانونگذاران و مقامات دولتهای اخیر ایالات متحده، از ماه ژانویه در مورد شرایط مادون استاندارد استقراری در کمپ لیبرتی شکایت کرده‌اند.
آقای بومدرا، که مقام اصلی سازمان ملل‌متحد در مذاکره با عراقیها برای بستن کمپ اشرف بود، گفت به آقای کوبلر توصیه کردم که یادداشت تفاهم با عراق را نپذیرد چونکه عراقیها نسبت به استانداردهای بین‌المللی حقوق‌بشر بی‌اعتنا هستند.
آقای بومدرا گفت: «من به کوبلر گفتم سازمان ملل‌متحد ارزشهای خاصی دارد که روی آنها نمی‌توانیم سازش کنیم، ولی ما آن ارزشها را قربانی کردیم».
آقای کوبلر پاسخ داد: «طاهر، چرا اینقدر منفی هستی؟ " بومدرا می‌گوید آیا حفاظت از حقوق‌بشر، به‌معنی منفی بودن است؟
آقای بومدرا گفت وی بعد از اعتراض نسبت به این اعمال فریبکارانه، به حاشیه رانده شده بود.
وی گفت: من به نوعی مانع بر سر راه ”پیشروی آنها“ تبدیل شده بودم.
وی سرانجام استعفا داده و چند ماه گذشته را به بازبینی موقعیت خودش گذرانده است.
او گفت: «من می‌گویم ”آیا آن یک کابوس بود؟ آیا واقعاً من در آن کارها دخیل بودم“ من دیگر برای این‌گونه مؤسسات احترامی قائل نیستم، من برای خودم هم به‌دلیل این‌که جزئی از این برنامه بودم، احترامی قائل نمی‌شوم.
اطلاعات آقای بومدرا از کمپ لیبرتی، اطلاعات ارائه شده توسط سازمان مجاهدین خلق و حامیان آن را که شامل مقامات سابق آمریکایی است، مورد تایید قرار می‌دهد.

بروس مک کولم، یکی از حامیان سازمان مجاهدین خلق و رئیس سازمان ابتکار جهانی برای دموکراسی، گفت ارائه نقطه‌نظر جدید در مورد وضعیت ساکنان اشرف و لیبرتی توسط شخصی مثل آقای بومدرا که دارای سابقه در مسائل حقوق‌بشری است و با توجه به موقعیت سابق وی در هیأت همیاری ملل‌متحد در عراق، بسیار با ارزش است.
هفته گذشته، لینکلن بلومفید، مدیرکل سابق وزیر خارجه آمریکا، که از خروج سازمان مجاهدین از لیست وزارت‌خارجه حمایت می‌کند، با آقای بومدرا دیدار و به تفصیل گفتگو کرد.
آقای بلومفیلد گفت: در زمانی که بسیاری از ارگانهای ملل‌متحد با چالشهای متعدد و فشار کشور میزبان مواجه‌اند، دلایل آقای بومدرا برای استعفا دادن، این را نشان می‌دهد که رهبری سازمان ملل‌متحد در نیویورک و به احتمال قوی سیاستمداران آمریکایی در واشینگتن، به‌طور جدی طی سال گذشته توسط یونامی در مورد وضعیت اشرف و لیبرتی گمراه شده‌اند.
آقای بومدرا سیاست آمریکا در قبال کمپ اشرف در گذشته و حال را مورد انتقاد قرار داد و گفت این سیاست تماماً درهم ریخته است.
دولت کلینتون در سال ۱۹۹۷ نام سازمان مجاهدین خلق را، به‌منظور تلاش برای شروع مذاکرات با رژیم ایران در لیست سازمانهای ممنوعه وزارت امور خارجه، وارد کرد دولت اوباما هم خروج از لیست را منوط به همکاری مخالفان در جابه‌جایی کرده است.
این در حالی است که یک دادگاه فدرال آمریکا در ماه ژوئن به وزیر امور خارجه هیلاری کلینتون دستور داد ظرف 4ماه تصمیم خود را در مورد خروج نام سازمان مجاهدین از لیست را اتخاذ کند.
انگلستان و اتحادیه اروپا نام سازمان مجاهدین خلق ایران را به همین ترتیب (یعنی با دستور دادگاهها) از لیستهای خود در سالهای ۲۰۰۸ و ۲۰۰۹ خارج کرده‌اند.
آقای بومدرا گفت: این نامگذاری به سازمان ملل‌متحد در پیشرفت کارش در نظارت یا حفاظت از حقوق بنیادین این گروه کمکی نمی‌کند. نگه‌داشتن آنها در لیست وزارت خارجه، دولت عراق را گستاخ و وضعیت موجود را توجیه می‌کند.
واشینگتن تایمز خاطرنشان کرد: ادامه جابه‌جایی از اشرف به‌خاطر شرایط در کمپ لیبرتی مختل شد. تا این‌که پس از هفته‌ها بن‌بست، مقاومت ایران از پاریس روز شنبه اعلام کرد به‌عنوان یک اقدام حسن نیت، آماده حرکت 400تن دیگر از اشرف به لیبرتی است.
										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/ebb5063b-cf83-44b4-83c6-f0e29d163006"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات