728 x 90

ليبرتي,

فشار برای جابه‌جایی اجباری و بی‌خانمانی بیشتر ساکنان اشرف نقض آشکار قوانین و کنوانسیونهای بین‌المللی است

-

کمپ لیبرتی
کمپ لیبرتی
… چرا موکلین ما باید در وهله اول از کمپ اشرف که جامعه‌ای سرشار از ارزشهای انسانی و دموکراتیک بود به محلی که بنا‌ به گزارش 21ژوئیه ۲۰۱۲ گروه کار بازداشتهای خودسرانه سازمان ملل مشابه یک مرکز بازداشت و زندان است منتقل می‌شدند؟ در حالی‌که در ابتدا کمپ لیبرتی به‌عنوان یک محل ترانزیت موقت برای رسیدگی به امور پناهندگی وانمود شده بود، اکنون بیش از پیش واضح است که کسانی‌که از اشرف راهی این محل شده‌اند با سرنوشت بسیار متفاوتی مواجه شده‌اند، دولت عراق با نقض آشکار قانون انسان‌دوستانه بین‌المللی آنها را در زندانی محصور و از ضرورتهای اولیه زندگی نظیر برق و آب آشامیدنی، محروم کرده است. آیا هیچ حقی پایه‌یی‌تر از این وجود دارد؟ و آیا این اصلاً چیزی هست که بشود بر سر آن جدل کرد؟ آیا اصلاً نیاز هست که فردی حقوق بین‌الملل بداند و یا با پیچیدگی‌های حقوق پناهندگی آشنا باشد تا بتواند بفهمد که مورد ساده‌ای مثل فراهم کردن برق و آب آشامیدنی یک حق مسلم است؟ اگر‌چه ساکنان متعهد شده‌اند با هزینه خودشان زیرساختهای ضروری برای تولید برق را تأمین کنند، اما خواسته‌ها ی مکرر آنها با جواب منفی دولت عراق مواجه شده است.

موکلین ما شش ماه است برای این‌که به کشور ثالثی بروند به این بازداشتگاه منتقل شده در آنجا زندانی هستند و تا کنون حتی یک نفر از آنها هم به کشور ثالثی منتقل نشده است چرا که وزارت‌خارجه آمریکا در لغو نامگذاری سازمان مجاهدین خلق ایران تأخیر و تعلل می‌کند و همین باعث شده است. دولتهای اروپایی از دادن پناهندگی به آنها خودداری کنند و دولتهایی مانند مالکی و احمدی‌نژاد از این بهانه برای شکنجه کردن و کشتن و جابه‌جایی اجباری آنها استفاده کنند. با این حال معلوم نیست که چرا باز هم بر جابه‌جایی اجباری بقیه موکلین ما در اشرف این همه پافشاری و اصرار می‌شود. با توجه به موارد فوق، هیأت وکلای عربی در دفاع از اشرف از همه سازمانهای و مجامع انسان‌دوست بین‌المللی و به‌ویژه دبیرکل سازمان ملل‌متحد و کمیساریای عالی پناهندگان و کمیساریای عالی حقوق‌بشر ملل‌متحد می‌خواهد تا تمام تلاش خود را برای تأمین و تضمین حداقلهای نیازهای انسانی ساکنان لیبرتی و حفاظت از جان و مال آنها به‌کار بگیرند و از جابه‌جایی اجباری و بی‌خانمانی بیشتر ساکنان کمپ اشرف که نقض آشکار قوانین و کنوانسیونهای بین‌المللی است جلوگیری کنند، هیأت وکلای عربی در دفاع از اشرف از دولت آمریکا می‌خواهد بر قول و توافق دوجانبه‌ای که با ساکنان اشرف برای پذیرش حفاظت آنان تا فرجام نهایی تعیین موقعیت آنها امضاء نموده مسئول و متعهد باقی بماند و دولت عراق را وادار نماید که به تعهدات خود و همچنین به قوانین و کنوانسیونهای حقوق‌بشری و انسان‌دوستانه را در مورد ساکنان اشرف و لیبرتی ملتزم و پای‌بند باشد.

هیأت وکلای عربی در دفاع از اشرف
										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/207606e5-8ccb-4abf-a732-7a8d41afb634"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات