728 x 90

-

جهان رسانه یکشنبه ۱۱تیر ۹۱

-

رسانه های خارجی
رسانه های خارجی
نگاهی به مهمترین عناوین رسانه‌های جهان:
الشرق‌الأوسط: سوریه: توافق‌نامه ژنو با برداشتهای متناقض. رژیم «سوریه» حملات خونین خود را افزایش می‌دهد
العرب الیوم: توافق‌نامه ژنو برای دوران‌گذار در سوریه
ساندی زمان: با تشدید بحران سوریه، ترکیه با خطرات نگران کننده‌ای روبه‌رو می‌شود
هفته‌نامه گاردین: مذاکره با ایران به مرحله ”مردگی“ رسیده است
الاهرام: مانور اسراییل ـ آمریکا در حمایت از ضربه نظامی به ایران
المصری الیوم: مصر با 60سال حاکمیت ارتش خداحافظی کرد
هفته‌نامه انگلیسی زبان الأهرام: راههای پیش رو
واشینگتن پست: خاموشی در واشینگتن ممکن است چند روز بطول به‌انجآمد

حرف روز رسانه‌ها
اعلام توافق متناقض و شکننده بر سر انتقال قدرت در سوریه باز هم نام این کشور را در صفحات اول روزنامه‌ها حفظ کرد. نگاهی به چند نمونه:
الشرق‌الأوسط: سوریه: توافق‌نامه ژنو با برداشتهای متناقض. . و رژیم «سوریه» حملات خونین خود را افزایش می‌دهد
در شرایطی که اجلاس بین‌المللی درباره سوریه در ژنو بر سر دولت انتقالی بیطرفی که در بر گیرنده اعضایی از رژیم فعلی باشد به توافق رسیده، طرفهای شرکت‌ کننده در این کنفرانس تفسیرهای متناقضی از آن ارائه می‌دهند. هیلاری کلینتون گفت به این وسیله پیام روشنی به بشار اسد داده می‌شود که روزهایش به شماره افتاده و باید استعفا دهد. اما «سرگیی لاوروف» گفت سندی که روی آن توافق شد هیچ اشاره‌یی به استعفای اسد ندارد.

العرب الیوم: توافق‌نامه ژنو برای دوران‌گذار در سوریه
فرستاده جامعه بین‌المللی کوفی عنان، توافق اولیه پیرامون اصول و سرخطهای دوران گذار در سوریه را که روز گذشته طی نشست گروه کار سوریه در ژنو به‌دست آمد اعلام کرد.
هیلاری کلینتون وزیر خارجه آمریکا این توافق‌نامه را آماده‌سازی برای دوران بعد از اسد خواند.
ساندی زمان: با تشدید بحران سوریه، ترکیه با خطرات نگران‌ کننده‌ای روبه‌رو می‌شود
ترکیه از طرفی درگیر گروه‌های کردی در شمال است و از سوی دیگر با خیل عظیم پناهندگان سوری روبه‌روست که به‌طور روزافزون وارد ترکیه می‌شوند. بدترین تهدید جنگ داخلی است که ممکن است از سوریه فراتر رفته و کل منطقه، از جمله ترکیه را در بر بگیرد.

ادامه مذاکرات 1+5 با رژیم ایران بعد ترک مسکو با دستهای خالی به‌عنوان یک بن‌بست به‌ویژه در آستانه دور بعدی این مذاکرات بی‌نتیجه، مورد توجه روزنامه‌هاست، یک نمونه:
هفته‌نامه گاردین: مذاکره با ایران به مرحله ”مردگی“ رسیده است
مذاکرات دیپلوماتیک با ایران همواره به بیمار رنجوری شبیه بوده است که برای درمان، آن را از کلینیکی به کلینیک دیگر در اطراف جهان برده‌اند، از استانبول به بغداد، با امید رنگ و لعاب دادن به اشتیاق ایران به مذاکره. اما هفته گذشته، این بیمار مزمن دیگر هیچ علامت حیاتی از خود نشان نداد.
این بار مداوا در بیمارستان روسیه که حریص کسب شهرت است انجام می‌شد، و چون برای قدرتهای جهانی نیز خیلی سخت و ناگوار است که مرگ ”دیپلوماسی مذاکره“ را اعلام کنند، ناچار صحنه را طوری جلوه دادند که گویی مرده دارد تکانهایی می‌خورد. اما روسها به‌روشنی گفتند، اگر قرار است مرده با سر به زمین بخورد، بگذارید در جایی غیر از روسیه، مثلاً استانبول، باشد.
همه‌ی اینها بهانه‌یی است برای این‌که اذهان بیرون از این دایره فکر کنند گروه 1+5 در حال پیشرفت با ایران است.

الاهرام: مانور اسراییل ـ آمریکا در حمایت از ضربه نظامی به ایران
این روزنامه در مقاله‌یی با عنوان نمایش قدرت نظامی آمریکا – اسراییل در مقابل ایران – می‌نویسد: مجلس سنای آمریکا به نفع انجام مانورهای نظامی گسترده بین واشینگتن و تل آویو در اواسط اکتبر یا نوامبر آینده رأی داد.
این روزنامه به‌نقل از خبرگزاریها می‌نویسد: در شرایطی که راه‌حل دیپلوماتیک با تهران شکست بخورد و به اهداف خود نرسد، می‌توان این مانور را حمایت مستقیم از حمله احتمالی اسراییل به تأسیسات هسته‌یی ایرانی توصیف کرد.

و اما نگاهی به از انعکاسات تحولات مصر در پی انتخاب رئیس‌جمهور جدید در صفحات اول روزنامه‌ها:
المصری الیوم: مصر با 60سال حاکمیت ارتش خداحافظی کرد
مرسی رسماً قدرت را تحویل گرفت. . و ژنرال «طنطاوی» مقابل اولین رئیس‌جمهور غیرنظامی سلام نظامی کرد.
این روزنامه مصری که عکسهایی از مراسم سوگند رئیس‌جمهور جدید را به چاپ رسانده است می‌نویسد بعد از ادای سوگند در دادگاه عالی قانون اساسی محمد مرسی به سمت دانشگاه قاهره رفت و در آنجا اولین سخنرانی رسمی خود را ایراد کرد.
هفته‌نامه الأهرام: راههای پیش رو
این هفته‌نامه ضمن درج معرفی کوتاهی از محمد مرسی، رئیس‌جمهور منتخب مصر، نوشته است: اکنون سؤالی که به ذهن این پروفسور 61ساله می‌آید این است: آیا پس از تدوین قانون اساسی جدید و جایگزین کردن آن، انتخابات دیگری طی یک‌سال آینده برگزار خواهد شد؟ یا این‌که مرسی برای پاسخگویی به خواسته‌های انقلاب 25ژانویه، دوره‌ی 4ساله را برای خود در نظر گرفته است؟
او در سخنرانی خود به‌مناسبت پیروزیش گفت که به خواسته‌های انقلاب از طریق برقراری یک حکومت دموکراتیک و مدرن پاسخ خواهد داد. البته حرف زدن خیلی ساده‌تر از عمل کردن است.

از اینطرف و آنطرف:
واشینگتن پست: خاموشی در واشینگتن ممکن است چند روز بطول به‌انجآمد
توفان بی‌سابقه در ایالت واشینگتن و مریلند در آمریکا، آن هم در فصل تابستان، باعث خلوت شدن استخرها، تئاترها و پر شدن خیابانها از شاخ و برگ درختان شد.
اکنون صدها هزار تن به مدت چند روز در معرض خاموشی و قطع برق قرار گرفته‌اند. بسیاری در تلاشی بیهوده، دنبال پمپ بنزینهای خلوت و یا پریزهای فعال برق برای شارژ کردن تلفنهای دستی خود هستند.
با وجود پیش‌بینی هواشناسی مبنی بر وجود توفانهای بیشتر و درجه‌ی حرارت بالاتر، در سراسر ایالتهای مریلند، ویرجینا و منطقه واشینگتن حالت فوق‌العاده اعلام شده است.
										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/20f2b9d6-77b2-44de-979e-38171ac94520"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات