728 x 90

اعتراض عليه مالكي,

اسامه نجیفی بر وجود بیش از نصف آرای پارلمان عراق برای استیضاح مالکی تأکید کرد

-

اسامه نجیفی
اسامه نجیفی
اسامه نجیفی رئیس پارلمان عراق در مصاحبه با تلویزیون الشرقیه راجع به روند سلب اعتماد از نوری مالکی، گفت: حدنصاب لازم، یعنی بیش از نصف آرای پارلمان جمع‌آوری شده و موجود است و درخواست استیضاح توسط جریانهای سیاسی داده خواهد شد.
در این مصاحبه که روز 28ژوئن (8تیر) از الشرقیه پخش شد، رئیس مجلس عراق، به دعاوی اخیر نوری مالکی علیه پارلمان پاسخ داد و از جمله گفت: قانون اساسی بر کشور حاکم است و باید استقلال سه قوه را به‌رسمیت شناخت و اگر پارلمان درخواست استیضاح و سؤال و جواب از هرکسی بکند، قوه مجریه باید به آن ملتزم باشد. اظهارات دیروز نخست‌وزیر از نظر ما غیرقابل‌قبول است و از طرف هیأت‌رئیسه جواب داده خواهد شد.
اسامه نجیفی افزود: مالکی در ایراداتش به مجلس، مدعی است دو اسم از کاندیداهای وزارتخانه‌های دفاع و کشور را به پارلمان داده ولی پارلمان به آنها رسیدگی نکرده است. اما این ادعا واقعیت ندارد، زیرا این کاندیداها یا خودشان عقب کشیده بودند و یا لیستهایی که آنها را معرفی کرده بودند کاندیداتوری آنها را پس گرفته بودند و ما همه مسائلی را که مالکی علیه پارلمان گفته است، جواب داده‌ایم و به اطلاع اعضای پارلمان هم رسانده‌ایم.

الشرقیه از رئیس مجلس عراق پرسید: مالکی در این روزها اظهارات غیرعادی کرده و اوضاع را متشنج می‌کند، آیا فکر می‌کنید دلیل آن چیست آیا موضوع، سلب اعتماد نیست؟
اسامه نجیفی پاسخ داد: موضوع سلب اعتماد اصلی‌ترین موضوع است. اشکالات زیادی هست، از فساد اداری گرفته تا شکست در زمینه‌های مختلف و ما می‌خواستیم از نخست‌وزیر در این زمینه استیضاح کنیم که یک امر عادی و دموکراتیک است، اگر مالکی قبول نکند و از حضور در پارلمان خودداری کند و به پارلمان اتهام بزند، این دیگر غیرقابل‌قبول است.
رئیس مجلس عراق افزود: اگر قرار باشد به پارلمان چیزی دیکته شود یا شروط غیرقانونی گذاشته شود، مطلقاً قابل‌قبول نیست و این اولین بار است که ما می‌شنویم یک نخست‌وزیر پارلمان را بازخواست می‌کند یا برایش شرط و شروط می‌گذارد. این امر باید متوقف شود و باید به قانون اساسی احترام گذاشته شود.
اسامه نجیفی در بخش دیگری از این مصاحبه در مورد شمار آرای نمایندگان برای سلب اعتماد از مالکی، اظهار داشت: بر اساس اطلاعاتی که من دارم حد نصاب لازم، یعنی بیش از نصف آرای پارلمان، جمع‌آوری شده و موجود است و درخواست استیضاح توسط جریانهای سیاسی داده خواهد شد.
وی شایعات مربوط به عقب‌نشینی جریان صدر از سلب اعتماد را رد کرد و گفت: هیچ عقب‌نشینی وجود ندارد.
نجیفی در مورد اظهارات مالکی در خصوص تشکیل اجلاس ملی گفت: «اجلاس ملی موضوعیتی ندارد و شانسی برای موفقیت آن نیست».
										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/e9911c75-623e-4d64-819c-75c6402f0f22"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات