728 x 90

ليبرتي,

سرهنگ عراقی، صادق محمد کاظم دستگیر شد

-

صادق محمد کاظم
صادق محمد کاظم
خبرگزاری فرانسه اعلام کرد: سرهنگ عراقی، صادق محمد کاظم به‌دلیل شکنجه در پاریس دستگیر شد
صادق کاظم بعد از شکایت یک مخالف ایرانی به‌خاطر شکنجه و جنایت جنگی به هنگام خشونتهای اعمال شده در کمپ اشرف در سال ۲۰۰۹ در عراق. در پاریس تحت بازداشت قرار گرفت، این منابع قضایی دست‌اندرکار پرونده اعلام کردند.
صادق کاظم که پیش از این کمپ لیبرتی نزدیک بغداد جایی که پناهندگان مجاهدین خلق ایران در آن زندگی می‌کنند را اداره می‌کند، بعد از شکایت یک ایرانی که می‌گوید با دستور او در پایان ژوئیه ۲۰۰۹ دستگیر و شکنجه شده است، تحت بازداشت و بازجویی قرار گرفت.
مخالف ایرانی اطمینان داد که با 35نفر دیگر از ساکنان اشرف به هنگام حمله به اشرف توسط قوای عراقی در 28 و 29 ژوئیه۲۰۰۹ به گروگان گفته شده و 72روز اسیر شدند و در جریان آن به دستور صادق کاظم شکنجه شدند.
این مخالف ایرانی توضیح داده است قبل از این‌که به اماکن پلیس برده شود، و در یک سلول 12متر مربعی با 30زندانی دیگر تحت ریاست نظامیان عراقی حبس شود در ورودی کمپ اشرف دستگیر شد و مورد ضرب و شتم در ناحیه سر قرار گرفت.
مخالف ایرانی یک شکایت برای شکنجه و جنایات جنگی ارائه کرده بود که به گشودن یک پرونده تحقیقات مقدماتی انجامید.
خبرگزاری فرانسه افزود: سرهنگ عراقی در حالیکه در حال عبور از فرانسه در کادر یک جابه‌جایی در اروپا همراه با یک هیأت دولت عراق بود، دستگیر و مورد تحقیق و بازخواست قرار گرفت.
آقای صادق کاظم همچنین در کادر تحقیقات یک قاضی اسپانیایی برای خشونتهای اعمال شده توسط قوای عراقی در اشرف که باعث 11 کشته در سال ۲۰۰۹ شد، تحت تعقیب است.
مجاهدین خلق یک گروه اپوزیسیون ایرانی که در لیست آمریکا هستند پذیرفته‌اند که کمپ اشرف را ترک کنند و نزدیک بغداد مستقر شوند، اما گامهای نهایی برای خروجشان از این کشور، عطف به یک توافق بین سازمان ملل و عراق است.
دولت عراق می‌خواست در پایان سال ۲۰۱۱ کمپ اشرف را ببندد اما سپس قبول کرد که این ضرب‌الاجل را به تأخیر بیاندازد.
انتقال حدود ۳۴۰۰نفر از کمپ، که در ماه فوریه شروع شد، دوسومش به انجام رسیده است اما از پنجم ماه می‌مختل گردیده است.

قاتل مجاهدان اشرف و شکنجه‌گر عراقی، سرهنگ صادق محمد کاظم، که پس از پیگرد در بلژیک و ممنوعیت از رفتن به سوئیس، مخفیانه با نام الفرحان به فرانسه رفته بود، در یک هتل در پاریس شناسایی و به‌طور غافلگیرانه بازداشت شد. به گفته منابع پلیس دژخیم مزبور به هنگام بازداشت سعی داشت بگریزد اما تشبثات او مؤثر واقع نشد و با نیروی پلیس مجبور به قبول احضاریه و بازجویی مقدماتی گردید.
به قرار اطلاع نخست‌وزیری عراق، وزارت‌خارجه و سفارت عراق در فرانسه از صبح امروز دست‌اندرکار اقدامات گسترده دیپلوماتیک برای آزادی موقت این دژخیم با قید ضمانت شده‌اند.
خبرنگاران به‌نقل از منابع نزدیک به دادستانی پاریس گفتند، هر چند تلاشهای گسترده‌یی به‌عمل آمده است که دژخیم مزبور دارای پاسپورت و مصونیت دیپلوماتیک قلمداد شود اما در واقع او دارای مصونیت دیپلوماتیک نبوده است.

آسوشیتدپرس روز گذشته خبر داد:
به سرهنگ عراقی اجازه ورود به پارلمان اروپا داده نشد. او عضو هیأت 14نفری دولت عراق و متهم به شرکت در کشتار تبعیدیان ایرانی است که در یک کمپ محصور در عراق به‌سر می‌برند. سرهنگ عراقی به‌دلیل نقشی که گفته شده در کشتار در کمپ اشرف در ۲۰۰۹ و ۲۰۱۱ داشته توسط دادگاه ملی اسپانیا احضار شده است. نیروهای عراقی دو نوبت کمپ آنها را مورد حمله قرار دادند. در حمله آوریل ۲۰۱۱، 36نفر کشته شدند
کارت ورودی صادر شده به نام سرهنگ علی فرحان صادق محمد کاظم، قبل از ورود این دژخیم به پارلمان اروپا باطل شده بود.
خانواده‌ها و وکلای 36 گروگان و 47تن کسانی‌که در حملات نیروهای عراقی به اشرف کشته شده بودند در کشورهای مختلف جهان با ارائه شکایتهای متعدد از مجاری مختلف، درصدد دستگیری جنایتکاران و ایادی و مزدوران شکنجه‌گر رژیم ایران هستند که ساکنان اشرف را کشته و یا در شکنجه فیزیکی و روانی آنها شرکت داشته‌اند. طبق کنوانسیون جهانی منع شکنجه تمامی این افراد به‌خاطر جنایت علیه بشریت یا همکاری و معاونت در این جرائم، تحت پیگرد بین‌المللی قرار می‌گیرند.

-اتحادیه جهانی وکلا که در 110 کشور دربرگیرنده بیش از 2 میلیون حقوقدان و وکیل است در نیمه اسفند گذشته، به شیوه انتقال 400نفر از ساکنان اشرف تحت فرماندهی صادق محمد کاظم (یکی از فرماندهان قتل‌عام ژوییه ۲۰۰۹ و آوریل ۲۰۱۱)، و توقیف اموال آنها اعتراض کرد.
در بیانیه‌یین اتحادیه جهانی خاطرنشان شده است: اتحادیه جهانی وکلا، انتقال به کمپ لیبرتی را به این دلیل که به‌دنبال یک پروسه مذاکرات مشکوک انجام شده است، محکوم می‌کند. ساکنان از هر گونه دسترسی به وکیل محروم هستند. اتحادیه جهانی وکلا همچنین شرایط زندگی در کمپ را که به‌طور واضحی در تناقض با به‌کارگیری کنوانسیونهای جهانی حقوق‌بشر است محکوم می‌کند.


-از این پیشتر در 9ژانویه جامعه حقوقدانان انگلستان و ولز که بیش از 140هزار وکیل و حقوقدان را در برمی‌گیرد، نگرانی عمیق خود را در مورد تصمیم دولت عراق برای تبدیل کمپ لیبرتی، به یک زندان موقت برای استقرار ساکنان اشرف اعلام کرده بود. مدیریت این زندان برعهده سرهنگ عراقی صادق محمد کاظم است.
کمیته حقوق‌بشر جامعه حقوقدانان انگلستان اعلام کرد: دولت عراق می‌خواهد ۳۴۰۰نفر را در یک محوطه نیم کیلومتری که با دیوارهای 4 متری محصور شده، مستقر کند.
کمیته حقوق‌بشر جامعه حقوقدانان توجه می‌دهد که کمسیون حقوق‌بشر سازمان ملل ساکنان کمپ اشرف را ”پناهجو تحت قوانین بین‌المللی“ شناخته است. با این شناسایی حقوق کاملاً تعریف شده‌ای تحت قوانین بین‌المللی به ساکنان اشرف تعلق می‌گیرد. بنابراین کاملاً غیرقبول است که به ساکنان گفته شده که نمی‌توانند کمپ لیبرتی را ترک کنند و یا با وکلایشان دیدار داشته باشند.
محاصره ساکنان همراه با هر نوع تعقیب یا آزار آنها باید متوقف شود و باید دسترسی به خدمات پزشکی و حق دیدار با خانواده و وکلایشان در کمپ لیبرتی داشته باشند،
نیروهای عراقی نباید در درون سیاج کمپ وجود داشته باشند چون در غیراینصورت امنیت و آرامش کمپ به‌خصوص در مورد نزدیک به ۱۰۰۰ زن مسلمان نمی‌تواند تضمین داشته باشد، آنها (نیروهای عراقی) نباید در زندگی روزانه ساکنان دخالت کنند و
ساکنان اشرف باید با وسائط نقلیه و همه اموال قابل انتقالشان تحت نظارت سازمان ملل، آمریکا و اتحادیه اروپا به کمپ لیبرتی منتقل شوند و درآمد حاصل از فروش اموال ثابتشان باید به ساکنان پرداخت شود تا بتوانند هزینه‌های خودشان را بپردازند.

-در پی شکایتهای خانواده شهیدان اشرف و همچنین 36 گروگان شکنجه شده در 6 و 7مرداد سال 88 در مراجع مختلف بین‌المللی، و در پی بازداشت یک شکنجه‌گر به‌نام صادق محمد کاظم، در پاریس حقوقدان برجسته فرانسوی ویلیام بوردون، ساعتی پیش بیانیه‌یی منتشر کرد.

- بیانیه ویلیام بوردون:
بیانیه مطبوعاتی - 21ژوئن ۲۰۱۲
حقوقدان ویلیام بوردون، مشاور حقوقی یک پناهنده سیاسی ایرانی در بلژیک، از تصمیم دادسرای پاریس برای گشودن یک پرونده تحقیقات درباره محمد صادق کاظم، مدیر کمپ لیبرتی در عراق، به‌خاطر شکنجه، زندانی کردن و رفتارهای بی‌رحمانه و غیرانسانی، اظهار خرسندی می‌کند.
قربانی شکنجه که قبلاً در اشرف گروگان و مورد شکنجه بوده است، شکایت خود را به توصیه ویلیام بوردون بر اساس «کنوانسیون علیه شکنجه -مصوب 10دسامبر ۱۹۸۴» ارائه کرده است. این کنوانسیون، فرانسه را موظف به دستگیری مظنونان به اعمال شکنجه می‌کند که در خاکش حضور دارند.
محمد صادق کاظم دیروز از بلژیک به فرانسه آمده بود و تحت پیگرد قرار داشت.
در ساعت 18 دیروز قربانی شکنجه، شکایت خود در خاک فرانسه را هم ارائه داد.
گشوده شدن سریع این پرونده گواه عزم فرانسه برای احترام به تعهدات خود نسبت به مبارزه علیه مصونیت برای بی‌رحم‌ترین شکنجه‌گران است.
این تصمیم همچنین به عدالت خواهی ساکنان کمپ اشرف و خانواده‌هایشان پاسخ می‌دهد که طی سالهای گذشته قربانی وخیم‌ترین بدرفتاریها از سوی مقامات عراقی بوده‌اند.
اتهامات علیه محمد صادق کاظم توسط شهادتهای بسیار متعدد تأیید شده است که در کادر پرونده قضایی موجود در اسپانیا، جمع‌آوری شده‌اند.
به‌عهده فرانسه می‌باشد که به‌درخواست همکاری محتمل اسپانیا پاسخ دهد. کشوری که در سال ۲۰۱۱ شکایت علیه صادق محمد کاظم به‌خاطر ” جنایت علیه جامعه بین‌المللی“ را قابل پیگرد تشخیص داد. پیگرد در اسپانیا نباید خدشه‌ای به ادامه پیگرد قضایی در فرانسه وارد کند.
										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/64294976-b96f-4253-a8bf-af71e9761cad"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات