728 x 90

ليبرتي,

فراخوان پارلمان اروپا برای به‌رسمیت شناختن حقوق مجاهدان اشرف و لیبرتی

-

پارلمان اروپا
پارلمان اروپا
پارلمان اروپا
اجلاس گروه دوستان ایران آزاد
درباره بیانیه بیش از 220 نماینده پارلمان
فراخوان برای به‌رسمیت شناختن حقوق
مجاهدان اشرف و لیبرتی
(قسمت اول)
در پی انتشار بیانیه بیش از220تن از نمایندگان پارلمان اروپا، از سوی گروه پارلمانی دوستان ایران آزاد، اجلاسی به‌ریاست استروان استیونسون در مقر پارلمان اروپا در بروکسل برگزار شد.
در این اجلاس، دکتر آلخو ویدال کوادراس نایب‌رئیس پارلمان و شمار دیگری از نمایندگان پارلمان از کشورها و گروه‌های مختلف سیاسی شرکت داشتند و سخنرانی کردند.
سخنرانان ضمن تبریک پیروزی مجاهدین و مقاومت ایران در دادگاه استیناف آمریکا، بر مسئولیت جامعه بین‌المللی و نقش ملل‌متحد در تضمین حقوق مجاهدان اشرف و لیبرتی تأکید کردند.

شخصیتهای سخنران6ژوئن ۲۰۱۲:
دکتر آلخو ویدال کوآدراس
استرون استیونسون
ماریان هارکین
خانم فرشته بلورچی
تونه کلام
پیرگالاند
پائولو کازاکا
ادیت باوئر
پروفسور ویتاتاس لاندز برگیس

استرون استیونسون رئیس هیأت رابطه با عراق در پارلمان اروپا و رئیس گروه پارلمانی دوستان ایران آزاد
عصر همه شما به‌خیر و از حضور شما در این جلسه گروه پارلمانی دوستان ایران آزاد تشکر می‌کنم
ابتدا پس از تشکر از حضور شما می‌خواستم بگویم که این اولین نشست گروه ماست که بعد از مدتها برگزار می‌شود و طی این مدت موارد خیلی زیادی اتفاق افتاده‌اند. تازه‌ترین موردی که از اهمیت فوق‌العاده‌ای برخوردار است تصمیم تاریخی دادگاه آمریکا در جمعه گذشته بود که اکثر شما راجع به آن شنیده‌اید. قضات دادگاه تجدیدنظر در واشینگتن به هیلاری کلینتون وزیر امور خارجه دستور داده‌اند تا سازمان مجاهدین خلق ایران و شورای ملی مقاومت ایران را در عرض 4ماه آینده از لیست خارج کند در غیراینصورت قضات رأی خواهند داد و آنها را از لیست خارج خواهند کرد. این حکم در تاریخ قضایی آمریکا بی‌سابقه بوده است. همان‌طورکه می‌دانید قوه اجرایی و قضایی آمریکا کاملاً از هم جدا هستند و نفس این قضیه یعنی دستور به وزیر امور خارجه برای خارج کردن مجاهدین از لیست، در تاریخ آنها بی‌سابقه است
تصمیم قضات بیانگر انزجار آنها از کش دادن قضیه توسط وزارت امور خارجه است. این دادگاه حدود دو سال پیش به وزارت امور خارجه دستور داد که این نامگذاری را بازبینی کند چونکه آنها با تصمیم وزارت‌خارجه در گنجانیدن نام مجاهدین و شورای ملی مقاومت در لیست موافق نبودند. اخیراً زمانیکه دادگاه از وزارت امور خارجه دلیل تأخیرشان در تصمیم‌گیری را پرسیده بود، آنها در یک پاسخ رسمی اعلام کردند که وزیر امور خارجه خانم کلینتون خیلی سرش شلوغ است و باید به مسائل خیلی مهمتری در سراسر جهان بپردازد و وقت این را ندارد که در رابطه با لیست‌گذاری مجاهدین و شورای ملی مقاومت تصمیم‌گیری کند.
این یک جواب خنده‌دار بود. این قضیه به یک پروژه خاص کلینتونها تبدیل شده است. این در واقع بیل کلینتون بود که ابتدا نام سازمان مجاهدین و شورای ملی مقاومت را در لیست قرار داد و پرونده مربوطه را بنا بر خط مماشات با آخوندها تنظیم کرد. بنا بر درخواست مستقیم ملایان ایران آنها پرونده‌یی را در وزارت امور خارجه تنظیم کردند که محتوای آن بر اساس دروغ و ریا و جعلیاتی بود که توسط وزارت اطلاعات رژیم ایران به آنها داده شده بود. زمانیکه این امر به سیاست وزارت امور خارجه تبدیل شد وکلای جوانی که برای وزارت امور خارجه کار می‌کردند کاملاً این خط را دنبال کردند و انگار که حکم الهی نازل شده است. خیلی از ما با این افراد در دفعات مختلفی برخورد کرده‌ایم و آنها مکرراً این دروغها را تکرار می‌کنند که انگار از طرف خدا نازل شده است. پس از مدتی این نام‌گذاری به این سوی اقیانوس اطلس نیز رسید و توسط دولت تونی بلر در انگلیس دنبال شد و لذا آنها را در انگلیس نیز در لیست قرار دادند و سپس انگلستان از اتحادیه اروپا درخواست کرد و آنها در لیست اروپا نیز گنجانیده شدند. زمانی طولانی و سالها وقت و انرژی و امکانات صرف شد تا توانستیم از طریق دادگاههای انگلستان این مسأله را حل کنیم و آنها را از لیست انگلیس خارج کنیم و سپس به سراغ دادگاه عدالت اروپا رفتیم و آنها را از لیست اروپا خارج کردیم.
زمانیکه این دسیسه نقش بر آب شد و ما دیدیم که مدارکی که آنها در اختیار داشتند هیچ محتوایی نداشت قضات انگلستان مشاهده کردند و آن را غیرعقلانی خواندند و بالاخره مشخص شد که چقدر بی‌عدالتی شده است.
من می‌خواهم از آقای تونه کلام و پائولو کاساکا و خیلی افراد دیگر تشکر کنم که شجاعانه در زمانی که مجاهدین خلق ایران در لیست تروریستی قرار داشت به دفاع از این سازمان برخاستند و گفتند ما خواهان اجرای عدالت هستیم و این افراد تروریست نیستند و این برچسب بر اساس اطلاعات دروغ ساخته شده است و حال دادگاهها هم به این نتیجه رسیدند و امیدوارم که به‌زودی آنها از لیست آمریکا خارج شوند.
تا زمانیکه آنها از لیست خارج نشوند این امر بهانه‌یی به نوری المالکی و دولت وی در عراق می‌دهد تا به سرکوب ۳۲۰۰ مرد و زن بیگناه و غیرمسلح که در آنجا هستند ادامه دهند ۲۰۰۰تن از آنان در حال حاضر در کمپ لیبرتی هستند. این نامگذاری دستاویزی به نوری المالکی و دولت او داد که بر اساس آن دوبار به این افراد حمله کردند که طی این دو حمله 47نفر کشته و صدها تن دیگر زخمی شدند خیلی از افراد زخمی تا به امروز از جراحات وارده رنج می‌برند. این نامگذاری به نوری المالکی و دولت وی اجازه داد که به‌صورت روانی توسط صدها بلندگو ساکنان را به‌صورت شبانه روزی شکنجه کنند. این نامگذاری مجوزی برای سرکوب ساکنان بود و این اجازه را به نوری مالکی داد که بر روی انتقال ساکنان از اشرف به لیبرتی پافشاری کند. هزاران نفر را به‌صورت خیلی فشرده در مساحتی کمتر از نیم کیلومتر مربع جا داده‌اند سیستم فاضل اب این کمپ بسیار فرسوده است و در گرمای فزاینده عراق در طول تابستان آنها با کمبود آب مواجه‌اند صدها دستگاه کولر خراب شده و سیستم فاضلاب خراب شده و وقتی که این شکایات را نزد نماینده ویژه سازمان ملل و یونامی بردند کسانی که قرار بود به‌صورت 24ساعته مراقبت سلامتی و اوضاع آنها باشند، به‌سادگی به آنها گفتند که این شکایات را نزد مقامات عراقی ببرید و با آنها مطرح کنید
وقتی که آنها این مسائل را با دولت عراق مطرح کردند با رفتار اهانت‌آمیز آنها روبه‌رو شدند. این مشکلات به حدی است که دولت عراق در حال حاضر سروان احمد، یکی از قاتلان و یکی از افرادی را که در قتل‌عام ژوئیه ۲۰۰۹ دست داشته به سمت مسئول پلیس آنجا گمارده است، او در حال حاضر در هفته گذشته مسئول نگهبانان کمپ لیبرتی شده است و او در حال حاضر حتی از انتقال افراد از کمپ لیبرتی برای مصاحبه با کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل‌متحد ممانعت می‌کند. این شخص از ورود تانکرهای آب به کمپ لیبرتی جلوگیری می‌کند و این همان فردی است که نماینده ویژه سازمان ملل‌متحد به ساکنان می‌گوید که شکایات خود را به او مطرح کنید.
من فکر می‌کنم سازمان ملل‌متحد با نشان‌دادن بی‌اعتنایی کامل به درد و رنج بیش از ۲۰۰۰تن در این زندان لیبرتی نباید نام خود را لکه‌دار کند. من فکر می‌کنم این است که فضیحت مطلق. قبل از هر چیز ما نباید اجازه بدهیم که سازمان ملل این کمپ را، به‌عنوان محل ترانزیت موقت، بداند.تی.تی.ال در اصطلاحات سازمان ملل‌متحد به مکانی گفته می‌شود که می‌توان افراد را حد اکثر برای چند هفته در آن مستقر کنند. در حال حاضر ما شاهد این هستیم که دسته اول ساکنان مدتهاست در کمپ لیبرتی مستقر هستند، با این سرعت کنونی، مصاحبه افراد و روند پناهندگی آنها از طرف کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل‌متحد و روند ثبت‌نام آنها ممکن است چند سال بطول بیانجامد.
این موضوع باید دوباره به‌عنوان یک کمپ پناهندگان تحت پوشش حقوق‌بشر دوستانه تعیین هویت شود. قوانین و ضوابط مناسب باید به‌طور کامل اجرا شود و توسط مقامات عراق مورد احترام قرار بگیرد و سپس باید از کاترین اشتون و آنتونیو گوترز کمیسر عالی پناهندگان ملل‌متحد و نماینده ویژه سازمان ملل مارتین کوبلر خواست که نزد دولت عراق بر روی این خواسته به‌طور مصرانه تأکید کنند.
بنابراین، باید مقررات بشردوستانه کامل داشته باشیم، باید همه قاتلان شناخته شده مانند سروان احمد را از داخل کمپ لیبرتی بیرون کنیم. من امروز در این‌جا اعلام می‌کنم که سروان احمد در موقع مناسب تحت تعقیب بین‌المللی قرار خواهد گرفت و به جرم قتل در دادگاه بین‌المللی جنایی پاسخگو خواهد بود و خود او نیز باید به این موضوع آگاه باشد. افرادی مانند او قادر نخواهند بود که بقیه عمر خود را بدون پاسخگویی به جنایاتشان بگذرانند. ما باید به کمیساریای عالی پناهندگان بگوییم که سرعت مصاحبه‌ها را باید بالا برد و این قابل‌قبول نیست که تا‌کنون تنها 300نفر مصاحبه شده‌اند. ما باید پناهندگی آنان را به سرعت به‌رسمیت بشناسیم و هر چه سریعتر آنها را به کشورهای دوست ثالث منتقل کنیم. من خوشحالم، خانمها و آقایان، که امروز اعلام کنم ما یک بیانیه که همه مواردی را که امروز ذکر کردم در آن گنجانیده شده و توسط 220تن از اعضای پارلمان اروپا به امضا رسیده است. این بیانیه نمی‌تواند توسط کاترین اشتون نماینده عالی در امور خارجه یا توسط بان کی‌مون دبیرکل سازمان ملل و یا کمیساریای عالی سازمان ملل‌متحد نادیده گرفته شود. این بیانیه‌یی است که توسط تعداد خیلی زیادی از اعضای پارلمان اروپا به امضا رسیده و باید به‌صورت خیلی جدی با آن برخورد شود. ما هیچ‌وقت نباید این را فراموش کنیم که ملاهای حاکم بر ایران تروریستهای واقعی هستند همچنین هیچ‌وقت نباید این را فراموش کنیم که افراد شجاعی که در اشرف و لیبرتی در خط مقدم این جبهه هستند و کارزار برای تحقق آزادی و دموکراسی در ایران را نمایندگی می‌کنند ما نباید شجاعت آنها را فراموش کنیم و نباید آنها را در زمانی که به کمک ما نیاز دارند رها کنیم.

خانم ماریان هارکین
نماینده پارلمان اروپا از ایرلند

بسیار ممنونم. اجازه بدهید بگویم که از این‌که امروز با شما هستم بسیار خوشحالم و پیش از هر چیز باید به سازمان مجاهدین خلق و البته خانم رجوی به‌خاطر پیروزی تاریخی و به حقی که پس از مبارزه طولانی در دادگاه آمریکا در هفته گذشته به دست آمد تبریک بگویم و همان‌طور که همه می‌دانیم یک ضرب‌الاجل چهار ماهه تعیین شده که طی آن مدت وزیر امور خارجه آمریکا باید تصمیمش را اعلام کند. من فکر می‌کنم که این یک تصمیم فوق‌العاده مهم است، چرا که به عقیده من برچسب تروریستی همان‌طور که شما گفتید برای کسانی که کمپ اشرف را مورد حمله و کشتار قرار دادند، بهانه‌یی را فراهم کرده و فکر می‌کنم که سخنان خانم رجوی بسیار به جا است، هنگامی‌که می‌گوید: حفظ این برچسب علیه سازمان مجاهدین خلق مطلقاً نامشروع و غیرقانونی است. و من فکر می‌کنم که چیزی که ما باید مورد بررسی قرار دهیم برنامه سیاسی است که توسط خانم رجوی ده سال پیش در این مکان ارائه شده و ما بر همه ارکان آن جامعه دموکراتیک صحه می‌گذاریم مانند، حقوق برابر زن و مرد، حقوق اقلیتها، لغو مجازات اعدام، ایران غیراتمی، آزادیهای فردی، جدایی دین از دولت و البته صندوق رأی‌گیری به‌عنوان آخرین معیار مشروعیت سیاسی.

ما فشارهایی را که ساکنان تحمل کرده بودند را مشاهده کردیم و واقعاً تحت‌تاثیر قرار گرفتم، از دیدن آنچه در آنجا می‌گذرد شرمنده شدم به نظر می‌رسه که از اوضاع خبردار شدیم و به‌رغم این‌که شما- استرون- گفتید که 220نفر از اعضای پارلمان اروپا نامه‌یی را امضا کردند و بر هر چه شما گفته‌اید صحه گذاشته‌اند و من نمی‌خواهم آنها را تکرار کنم چرا نمی‌توانم به‌وضوح و صراحت شما آنها را بیان کنم و من نیز با همه آن حرفها موافقم، هنوز هیچ‌گونه اقدام عملی صورت نگرفته و من واقعاً معتقدم که اگر کاترین اشتون و بان کی‌مون این نامه را نادیده بگیرند و به ما پاسخ ندهند در عمق آنچه این‌جا رخ می‌دهد مشکلی وجود دارد، من نمی‌خواهم بیش از این وقت شما را بگیرم فقط باید بگویم که قبل از هرچیز از وزیر امور خارجه خانم کلینتون می‌خواهم سریعاً تصمیم خود را بگیرد چرا که ما تا به‌حال هم خیلی منتظر مانده‌ایم من فکر می‌کنم که تصمیم مثبت خانم کلینتون خروج از لیست برای همه آن افرادیست که در لیبرتی تحت فشارها هستند.
به همان اندازه کاترین اشتون هم به‌عنوان نماینده عالی و همچنین بان کی‌مون مسئول هستند.
باید سازمان ملل را وادار کنند، کارش را انجام دهد. چگونه می‌توان گفت این افراد تحت حفاظت سازمان ملل هستند. همان‌طور که شاهدیم گفته می‌شود سازمان ملل باید به قول هایش عمل کند و این تقاضا از طرف این پارلمان و همه کسانی است که نامه را امضا کرده‌اند. باید این‌گونه شود و ما بیش از این نمی‌توانیم صبر کنیم، مردم اشرف و لیبرتی به‌اندازه کافی و حتی بیش از حد رنج برده‌اند و ما باید کاری برای این مسأله انجام دهیم. و همه آنچه که من باید به ساکنان لیبرتی بگویم این است که ما شما را فراموش نکرده‌ایم و از آنچه در آنجا رخ می‌دهد باخبریم و هر کاری که می‌توانیم برای خاتمه دادن به این وضعیت خواهیم کرد

دکتر فرشته بلورچی
آقای رئیس،
آقای استیونسون،
نمایندگان گرامی پارلمان اروپا،
دوستان عزیز،
قبل از هرچیز می‌خواستم از این فرصت استفاده کنم و پیروزی مقاومت در دادگاه استیناف فدرال واشینگتن را که پیروزی عدالت بر زد و بند و پایان 15سال برچسب تروریستی ناعادلانه بود، به تک‌تک شما تبریک بگویم.
اجازه بدهید قدردانی خودم را از همه شما که با تشکیل صدها جلسه و سمینار و صدور اطلاعیه‌ها و نامه‌نگاریها در این کمپین بزرگ علیه بی‌عدالتی بزرگ علیه مردم و مقاومت ایران پیشتاز بوده و فعالانه شرکت کرده‌اید ابراز دارم.
خانم مریم رجوی رئیس‌جمهور برگزیده مقاومت ایران این حکم را پیروزی عدالت بر زد و بند و مماشات توصیف کرد که به 15سال برچسب ناعادلانه تروریستی علیه جنبش مقاومت مردم ایران پایان داد و نشان داد که حفظ برچسب تروریستی علیه سازمان مجاهدین خلق ایران به‌طور مطلق نامشروع، غیرقانونی است و صرفاً با اهداف سیاسی صورت گرفته است.
دادگاه استیناف به صراحت می‌گوید، وزیرخارجه کارش را انجام نداده و اگر در پایان 4ماه تصمیم نگیرد، ما مجاهدین را از لیست خارج می‌کنیم.
باید گفت که در طول این 15سال هیچ دلیلی توسط هیچ مقامی ارائه نشده بود که چرا وزارت‌خارجه این جنبش دموکراتیک در برابر یک رژیم دیکتاتوری و جنایتکار را در لیست گذاشته بود و به همین دلیل وزیرخارجه آمریکا باید با سرعت عمل و با اجرای فوری این حکم، به یک سیاست اشتباه و مخرب و به یک بی‌عدالتی فاحش در تاریخ آمریکا خاتمه دهد.
دوستان عزیز،
واقعیت این است که بعد از حکم این دادگاه مبارزه همه ما برای عدالت و آزادی از یک نقطه عطف عبور می‌کند.
پس می‌توان و باید در سایر جبهه‌های کارزارمان از جمله در خاتمه دادن به فشار و سرکوب دولت عراق علیه ساکنان اشرف و لیبرتی، به این بی‌عدالتی بزرگ خاتمه بدهیم.
به‌وضوح روشن است که پروژه محل ترانزیت موقت یک پروژه شکست خورده است و ملل‌متحد و شورای امنیت باید دولت عراق را به توافق با ساکنان اشرف برای راه‌حلی فرا بخواند که به گفته آقای دبیرکل باید یک راه‌حل صلح‌آمیز و بادوام باشد که هم به حق حاکمیت عراق احترام بگذارد و هم التزامات این دولت را به حقوق‌بشر و حقوق انسان‌دوستانه بین‌المللی در بربگیرد.
محل ترانزیت موقت که برای شش ماه طراحی شده بود، اکنون به‌عنوانی تبدیل شده که از سوی حکومت مالکی فقط برای سرپوش گذاشتن بر نقض حقوق اولیه انسانی ساکنان اشرف و کمپ لیبرتی مورد استفاده قرار می‌گیرد.
هدف اصلی اما آشکارا وادار کردن ساکنان به تسلیم به فاشیسم دینی و برگرداندن آنها به ایران است.
خانم اشتون باید سکوت خود را بشکند و به این قانون‌شکنی پایان دهد.
ما می‌خواهیم خانم اشتون از ملل‌متحد و کمیسیر عالی پناهندگی بخواهد که لیبرتی کمپ پناهندگی اعلام شود.
ما می‌خواهیم خانم اشتون از دبیرکل و نماینده ویژه او در عراق آقای کوبلر بخواهد که به رژیم ایران مطلقاً اجازه دخالت در سرنوشت ساکنان اشرف و لیبرتی را ندهند.
در چنین شرایطی ما به کمکها و حمایت شما بیش از پیش نیاز داریم تا بتوانیم از خواهران و برادرانمان در اشرف و لیبرتی و حقوق آنها حفاظت کنیم چرا که آنها بالاترین سرمایه مردم ایران در نبردشان علیه دیکتاتوری ملایان هستند.
از این‌که این فرصت را به من دادید بسیار سپاسگزارم و از همه تلاشهایتان برای تحقق آزادی و عدالت تشکر می‌کنم.
(پایان قسمت اول)
										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/919faa0c-ab53-4c2a-8411-afa9b4f694f7"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات