728 x 90

-

جهان رسانه یکشنبه سوم اردیبهشت ۹۱

-

 -
-
جهان رسانه امروز را با نگاهی به‌ مهمترین عناوین روزنامه‌های شروع می‌کنیم:
المستقبل: توافق علاوی و بارزانی زیر نظر ترکیه و قطر برای مقابله با مالکی و تهران که متمایل به ابقای دولت تا سال ۲۰۱۴ است
الشرق الاوسط: در روز گذراندن قطعنامه در شورای امنیت. ارتش اسد ناظران را بازی می‌دهد
البیان: شورای امنیت با 300 ناظر از طرح ”آخرین فرصت“ برای سوریه حمایت کرد
خلیج تایمز: سازمان ملل، تعداد بیشتری از ناظران را تصویب کرد
عرب نیوز- آمریکا: صبر ما در مورد اسد به‌سر آمده است
المستقبل: ملل متحد: 22هزار تبعیدی سوریه‌ای در لبنان
القبس: سوریه: انفجار در فرودگاه نظامی مزه. .
الاهرام: طنطاوی: قانون اساسی همه را راضی خواهد کرد / انتقال دولت به غیرنظامیان
المصری الیوم: مجلس امروز نقشه مسیر ”تدوین قانون اساسی“ را مشخص می‌کند
واشینگتن پست: هزاران نفر متحد، اما با عقاید گوناگون در مصر
الاهرام: نگرانی بین‌المللی از شروع مجدد نبرد بین دو سودان
البیان: خرطوم تهدید کرده خط لوله نفت را کماکان بروی جوبا بسته نگاه می‌دارد.
الاهرام: سارکوزی نسبت به چپ هشدار می‌دهد. . اولاند: زمان تغییر فرا رسیده است

حرف روز رسانه‌های جهان
حرف روز رسانه‌های جهان را با بحران عراق در روز سفر مالکی به تهران آغاز می‌کنیم.
المستقبل:
توافق علاوی بارزانی زیر نظر ترکیه و قطر برای مقابله با مالکی و تهران که متمایل به ابقای دولت تا سال ۲۰۱۴ است
این روزنامه نوشته است: امروز نخست‌وزیر عراق نوری مالکی در میان موجی از تنش در روابط بین بغداد و آنکارا و مناطق مورد اختلاف در منطقه کردستان به تهران سفر می‌کند
المستقبل در خبر دیگری زیر عنوان «شورای امنیت مجازات سپاه پاسداران ایران را گسترش می‌دهد»
نوشته: کمیته مجازات ایران در ملل‌متحد لیست سیاه خود را با وارد کردن اسم دو فرد و یک شرکت ایرانی که متهم به ارسال سلاح به آفریقا و داشتن رابطه با سپاه پاسداران است، گسترش داد.

-استمرار کشتار در سوریه در شرایطی که ناظران ملل‌متحد هم در این کشور هستند، مهمترین مطلب روزنامه‌ها به‌ویژه در جهان عرب است.
الشرق الاوسط:
شورای امنیت تصمیم به اعزام 300 ناظر گرفت. واشینگتن تهدید کرد که اگر خشونت ادامه یابد مأموریت ناظران را از 90روز افزایش نخواهد داد
این روزنامه در عنوان دیگری نوشته: در روز گذراندن قطعنامه در شورای امنیت. . ارتش اسد ناظران را بازی می‌دهد
الشرق الاوسط افزوده: ارتش آزاد شرکت نمایندگان روسیه و چین همراه با ناظران را رد می‌کند. همچنین تأکید کرده که آتشباری روی شهر درعا با توپخانه بعد از خروج ناظران ادامه یافته است.
این روزنامه می‌نویسد فعالان صدای انفجاری نیرومند را از فرودگاه نظامی مزه در دمشق شنیدند و به خبرگزاری فرانسه گفته شد که نیروهای دولتی سوریه بعد از انفجار، خیابانهای اطراف فرودگاه را بستند.
البیان:
شورای امنیت با 300 ناظر از طرح ”آخرین فرصت“ برای سوریه حمایت کرد
این روزنامه می‌افزاید، زیر سایه بازدید هیأت حاضر در سوریه از شهر حمص این شهر یک روز استثنایی و آرامی را گذراند و برای اولین بار بعد از آتش‌بس گلوله‌باران نشد.
القبس:
شورای امنیت تصمیم به اعزام 300 ناظر گرفت… ناظران از حمص آرام بازدید کردند
این روزنامه می‌نویسد: روز گذشته حمص که مدتهاست زیر آتشباری سنگین به‌سر برده، به‌دلیل بازدید ناظران روز آرامی را پشت سر گذاشت در حالی که مناطق مختلف درعا شاهد گلوله باران، حمله و دستگیری بود.
المستقبل:
رژیم اسد خشونت را افزایش می‌دهد، حلب و درعا شاهد دهها شهید بودند
شورای امنیت تأکید می‌کند که آتش‌بس به‌طور کامل اجرا نشد و تصمیم به اعزام 300 ناظر گرفت المستقبل نوشته است: بعد از بیش از 12ماه تبعید، فرار، شهید، زخمی، بازداشت و ویرانی برنامه‌ریزی شده تمام‌عیار و کشتار در تمامی جبهه ها شورای امنیت تصمیم به اعزام 300 ناظر به سوریه گرفت
این روزنامه در مطلب دیگری زیر عنوان: «ملل متحد: 22هزار تبعیدی سوریه‌ای در لبنان» می‌نویسد: کمیساریای عالی پناهندگان ملل‌متحد در گزارش هفتگی‌اش آورده است که شمار آوارگان سوریه با یک گسترش زیاد به حدود 22هزار نفر رسیده است.

تایم عمان: سازمان ملل اعزام300 ناظر به سوریه را تصویب کرد
شورای امنیت سازمان ملل به اتفاق آرا پیش‌نویس قطعنامه اعزام 300 نیروی نظامی غیرمسلح ناظر بر آتش‌بس در سوریه به مدت 3ماه را تصویب کرد.
خلیج تایمز: سازمان ملل، اعزام تعداد بیشتری از ناظران را تصویب کرد
شورای امنیت سازمان ملل متحد، با تصویب پیش‌نویس قطعنامه‌ای، به افزایش تعداد ناظران ملل‌متحد در سوریه از 30نفر به 300نفر رأی داد. در این قطعنامه به توقف فوری خشونت توسط رژیم سوریه، فراخوان داده شده است.
عرب نیوز- آمریکا: صبر ما در مورد اسد به‌سر آمده است
این روزنامه با اشاره به سخنان سوزان رایس در اجلاس شورای امنیت می‌نویسد: آمریکا ممکن است اجازه‌ی تمدید مأموریت ناظران ملل‌متحد در سوریه بعد از دوره‌ی سه ماهه را ندهد.

-انتخابات مصر به‌ویژه پس از تظاهرات میلیونی روز جمعه هم‌چنان مورد توجه روزنامه‌ها است.
الاهرام: طنطاوی: قانون اساسی همه را راضی خواهد کرد / انتقال دولت به غیرنظامیان
این روزنامه نوشته: حسین الطنطاوی فرمانده کل شورای عالی نیروهای مسلح تأکید کرد که نیروهای مسلح مسئولیت عبور مصر از مسیر پارلمان را برعهده گرفته است، و کشور را را به غیرنظامیان و مردم منتقل خواهد کرد. و قانون اساسی رضایت همه مردم را جلب خواهد کرد.
الاهرام همچنین زیر عنوان «15 حزب بر سر موازین و ساختار تدوین و حذف پارلمانترها به توافق رسیدند» نوشته است: رؤسا و نمایندگان 15 حزب و جنبش سیاسی و جنبشهای ملی مصر بر سر نوشتن قانون اساسی و مبانی تشکیل مجمع برای تدوین آن به توافق رسیده‌اند و قرار شد تمامی اعضای این مجمع خارج از پارلمان باشند و همه گروهها و اقشار خلق و احزاب سیاسی و اتحادیه‌های صنفی و کارگری را نمایندگی کنند و قرار شد این توافق طی نشست نیروهای سیاسی با شورای نظامی روز 5شنبه آینده ارائه شود.
المصری الیوم: طنطاوی متعهد شد که قدرت را به غیرنظامیان تحویل دهد و تأکید کرد که از هیچ کاندیدایی حمایت نخواهیم کرد
محمد حسین الطنطاوی رئیس شورای عالی نیروهای مسلح همچنین متعهد شد که کشور را به ساحل امن برساند و قدرت را به رئیس‌جمهور غیرنظامی و منتخب تحویل دهد.
المصری الیوم در مطلب دیگری زیر عنوان «مجلس امروز نقشه مسیر ”تدوین قانون اساسی“ را مشخص می‌کند» از قول یکی از نمایندگان مجلس به نام ”محمد اعمده“ که نماینده کمیته قانون گذار مجلس است می‌نویسد در نشست امروز مجلس نقشه مسیر کمیته برای روزهای آینده مشخص خواهد شد.

واشینگتن پست: هزاران نفر متحد، اما با عقاید گوناگون در مصر
پس از اعلام رد صلاحیت 10تن از کاندیداهای ریاست‌جمهوری در مصر، اکنون برخی خواهان تعویق تاریخ انتخابات و برخی خواستار انتقال قدرت از طرف شورای عالی نظامی هستند.

-جنگ میان دو سودان متوقف شده اما نگرانیها ادامه دارد.
الاهرام: نگرانی بین‌المللی از شروع مجدد نبرد بین دو سودان
پریروز پس از این‌که سودان جنوبی، بعد از 10روز نبرد در هجلیج اعلام عقب‌نشینی کرد با استقبال جامعه جهانی مواجه شد ولی همزمان نگرانیها از شروع مجدد نبرد بین دو سودان ابراز شد.
البیان: خرطوم تهدید کرده خط لوله نفت را کماکان به‌روی جوبا بسته نگاه می‌دارد.
خرطوم تهدید کرد که این خط نفتی را که از سودان جنوبی می‌آید حتی اگر جوبا مالیات درخواستی را که قبلاً از آنها خواسته شده بود بدهد بسته نگاه خواهد داشت.

هفته‌نامه‌ی الاهرام – انگلیسی: بخش تاریک سودان
در حالیکه سیاستمداران سودانی دریافته‌اند که باید روی بهبود سرمایه‌گذاری خارجی و ارتقای وضعیت وخامت‌بار این کشور قحطی زده و گرسنه متمرکز شوند، درصد بالایی از بودجه‌ی این کشور به ماشین نظامی آن اختصاص یافته. این موضوع، نیروهای اپوزیسیون سودان را فعال کرده است.

الاهرام: رقابت ریاست‌جمهوری فرانسه امروز آغاز شد
سارکوزی نسبت به چپ هشدار می‌دهد. . اولاند: زمان تغییر فرارسیده است
فرانسویان امروز نهمین انتخابات ریاست جمهوری، جمهوری پنجم را آغاز کردند، در این دور از انتخابات 45میلیون رأی دهنده می‌توانند به پای صندوقهای رآی بروند تا به یکی از 10 کاندید ریاست‌جمهوری رأی دهند. پیش‌بینی می‌شود که برای دور دوم انتخابات که در6 می‌برگزار می‌شود، رقابت میان رئیس‌جمهور فعلی نیکولا سارکوزی که دوره ریاست او به پایان رسیده و رقیب سوسیالیست او فرانسوا اولاند باشد.

اینطرف و آنطرف
-پیروزی رئال مادرید در صفحات اول روزنامه‌ها در این طرف و آن طرف به یک نمونه اکتفا می‌کنیم:
الایام: رئال مادرید بارسلون را مقهور خود کرد و به کسب عنوان قهرمانی لیگ نزدیک شد.
 
 

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/e9fe1c6b-3850-4cd3-bc63-a9396100b9db"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات