728 x 90

-

خانم لیز لندن عضو سرشناس مقاومت ضدفاشیستی فرانسه چشم از جهان فروبست

-

خانم لیز لندن
خانم لیز لندن
خانم لیز لندن (Lise London) عضو سرشناس مقاومت ضدفاشیستی فرانسه و از حامیان مقاومت ایران و مجاهدان اشرف، چشم از جهان فروبست.
وی که در سال ۱۹۱۶، از پدر و مادری اسپانیایی تبار به دنیا آمد، از نوجوانی وارد فعالیت سیاسی شد، در سال ۱۹۳۴ به عضویت حزب کمونیست فرانسه درآمد و از جمله اعضای هیأتی بود که در گفتگوهای کمینترن شرکت کرد.
لیز لندن در مقطع اشغال فرانسه توسط نازیها در جریان جنگ جهانی دوم، عضو فعال جنبش مقاومت فرانسه در برابر قوای هیتلر بود و چند سال در بازداشتگاههای نازیها تحت اسارت بود.
وی با آرتور لندن از اعضای برجسته حزب کمونیست چکسلواکی ازدواج کرد.
همسرش آرتور لندن که زمانی معاون وزیر خارجه چکسلواکی بود، درمقطع تصفیه‌های حزبی مورد غضب حاکمان این کشور قرار گرفت و دستگیر شد و اعتراف‌گیری از او بر اثر شکنجه‌های جسمی و روحی، تأثیرات عمیق بر روی لیز بر جای گذاشت.
این دوران پر‌تلاطم بعد ها توسط لیز و آرتور لندن در کتابی تحت عنوان «اعتراف» به رشته تحریر درآمد

این کتاب در زمره پرخواننده‌ترین کتابها قرار گرفت و فیلمی با همین عنوان به کارگردانی گوستاوگراس کارگردان سرشناس فرانسوی و سازنده فیلمهای مشهور «زد» و «حکومت نظامی»، با بازی «ایو مونتان» بازیگر چپ و مشهور فرانسوی، بر اساس آن تهیه شد که در شمار مشهورترین فیلمهای سیاسی سینماست.
این زن مقاوم و فرهیخته، خالق چند اثر دیگر نیز هست.
این زن مقاوم سرانجام روز ۳۱مارس، در سن ۹۶سالگی چشم از جهان فروبست.
لیز لندن از حامیان مقاومت ایران و از فعالان حقوق‌بشر و حقوق زنان بود که با وجود کهولت سن در جلسات و کنفرانسیهایی که در حمایت از مقاومت ایران برگزار می‌شد، شرکت می‌کرد.

رئیس‌جمهور برگزیده مقاومت خانم مریم رجوی، درگذشت این چهره سرشناس مقاومت ضدفاشیستی فرانسه و این انسان والا را به مردم فرانسه و تمامی دوستداران عدالت و آزادی در سراسر جهان تسلیت گفت.
خانم رجوی، ضمن قدردانی از همبستگی این چهره سرشناس مقاومت فرانسه با مقاومت مردم ایران، افزود: بی‌تردید نام و خاطره این زن بزرگ، در زمره زنان پیشتاز مبارزه و مقاومت برای آزادی، در تاریخ ملتها باقی خواهد ماند.
										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/c3a4121c-de05-40d1-a0d4-3b25aa53894f"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات