728 x 90

-

۸آبان ۱۳۹۰ پارلمان انگلستان-اجلاس پارلمانی درباره اشرف وظایف انگلستان، آمریکا، اتحادیه اروپا و سازمان ملل متحد

-

پارلمان انگلستان
پارلمان انگلستان
اعضای مجلس اعیان انگلستان
لرد کارلایل، لرد فریزر، لرد جاد، بارونس ترنر، لرد کاتر، لرد تونی کلارک، لرد کینگ،

اعضای مجلس عوام انگلستان
دیوید ایمس، برایان بینلی، مارک ویلیامز، راجر ویلیامز،

وکلا و حقوقدانان و کارشناسان برجسته بین‌المللی
گای گودوین گیل، دیوید وون، مالکوم فاولر

مالکوم فاولر – عضو کمیته حقوق‌بشر کانون وکلای انگلستان و ولز

من همیشه در چنین اوضاع و احوالی سرشار از احساسات هستم. و یکی از دلایلی که من این‌قدر متأثر و احساساتی شده‌ام این است که اگر‌چه ممکن است من یک صدای تنها باشم ولی من از جانب 130 تا 140هزار وکیل در انگلستان و ولز صحبت می‌کنم و این‌جا حاضر هستم.
رئیس کنونی کانون وکلا جان واتن این موضوع را روشن ساخته است که تجربه و حرفه من به من حکم می‌کند که از این جنبش به‌طور کامل در رابطه با مسائل کمپ اشرف حمایت کنم.
در ماه سپتامبر با یکسری از افرادی که در این سالن حضور دارند من در یک تظاهرات در بیرون دفتر کمیساریای عالی پناهندگی شرکت داشتم و من از جانب 130هزار وکیل یک نامه که خواهان دخالت کمیساریای عالی پناهندگان شدم. و این یک فشار جدی و قابل‌توجه و واقعی بود که همراه با فشارهایی که از جانب بقیه نفرات و طرفها از مواضع مختلف صورت گرفت و این منجر به چه چیزی شد؟ و حالا ما یک نماینده ویژه داریم که انتخاب شده است. بایستی که نماینده ویژه از کمپ اشرف دیدار به‌عمل بیاورد. و نیاز مطلق به یک تیم ناظر سازمان ملل و حضورشان در کمپ اشرف هست. و این خواسته مطلق و ته خط است. بایستی یک سلسله‌ای از هیأتها نه فقط به‌خاطر تجارت به عراق بروند بلکه هیأتهایی از طرف پارلمان و هیأتهایی از وکلا. و مدتها است که شورای ملی مقاومت یک تقاضانامه از طرف من دارد که پر شده است و خواهان دیدار از کمپ اشرف هستم. من در این سفر تنها نخواهم بود. این موضوعی است که کانون وکلا خیلی به آن توجه دارد و عمیقاً در نظر دارد و همیشه نیز این را در نظر خواهد داشت.
از همه شما بسیار تشکر می‌کنم و هیچ‌وقت به تعهدات و نگرانیها و احساسی که تمامی ارگانی که من نمایندگی می‌کنم دارد، شک نکنید و من این قول را می‌دهم که فعالیتهای من هیچ‌گاه متوقف نخواهد شد و هیچ‌کس نمی‌تواند من را متوقف کند.
بسیار از شما متشکرم.

دیوید وون حقوقدان و وکیل برجسته انگلستان، دارای رتبه مشاورت ملکه
با تشکر،
من حدود 8سال است که وکیل مجاهدین در دادگاههای اروپا هستم. شروع اقدامات ما ابتدا در سال ۲۰۰۳ در دادگاه فرانسه بود. نزاع حقوقی ما با پشتیبانی تام و تمام لرد اسلین فقید همراه بود، که بی‌شک نامش با پیروزی حذف نام سازمان مجاهدین از لیست انگلستان و اروپا به‌طور ناگشودنی گره خورده است.
ما با کمیسیونر، دولتها و سایرین که شدیداً علیه ما بودند در دادگاههای اروپا به نبرد حقوقی برخاستیم. و سرانجام تمامی 17 دادگاه را پیروز و حتی یک مورد هم باخت نداشتیم. سازمان مجاهدین از لیست اروپا حذف شده است. عمدتاً به‌دلیل تلاش پارلمانترهای انگلیسی که به حکم تاریخی دادگاه استیناف انجامید. حکمی که تصمیم دولت انگلستان مبنی بر قرار دادن نام سازمان مجاهدین در لیست را عملی منحرف کننده، گمراه و غیرعقلانی خواند. و همه منتظرند ببینند که وزیر خارجه آمریکا، خانم کلینتون، چه تصمیمی در مورد فعالیتهای گذشته و حال، مبنی بر باقی ماندن مجاهدین در لیست آمریکا خواهد گرفت.
نباید به وزیر امور خارجه گفته شود که چه باید بکند، بلکه باید به ایشان تأکید شود که شجاعت پیگیری اعتقادات خود را داشته باشد و سیاستهای خود را پی بگیرد.
حال پیام ما باید به وزیر امور خارجه این باشد که در مورد رژیم ایران قاطعانه تصمیم بگیرید و به مشاوران خود اتکاء نکنید. بدون شک در این زمان همه معتقدند که در سال ۱۹۳۸ هم وزیر امور خارجه وقت انگستان می‌بایست به مشاوران رسمی وزارت امور خارجه در مورد مماشات با هیتلر گوش نمی‌داد و پرنسیپهای قلبی خود را در مورد هیتلر پی می‌گرفت.
به عقیده من این هیچ دلیلی دال بر لگدکوب کردن اصول و پرنسیب نیست و آن را موجه نمی‌سازد. من شدیداً معتقدم که تصمیم اصولی یکی است و آن همان تصمیمی است که همه ما حاضرین در این جلسه به‌دنبال آن هستیم.
با تشکر فراوان.

پرفسور گای گودوین جیل - متخصص حقوق بین‌الملل، نظریه‌پرداز حقوق
با تشکر از شما و سپاسگزاری از دو سخنران قبلی که بر اهمیت نقش قانون در این زمینه تأکید داشتند.
در اوایل امسال از من خواسته شد که نظریه‌ام را، به‌عنوان یک وکیل بین‌المللی، راجع به وضعیت حقوقی ساکنان کمپ اشرف از دیدگاه قوانین بین‌المللی و التزامات کمیساری عالی حقوق پناهندگی سازمان ملل در قبال این قوانین ابراز دارم. کمیساریایی که من نیز سابقاً به مدت 12سال برای آن به‌عنوان مشاور حقوقی کار کرده‌ام.
اما هدف از نظریه حقوقی من همان‌طور که قبلاً هم اشاره کردم شناسایی و روشن‌سازی موقعیت حقوقی ساکنان اشرف و مسئولیت کمیساریای عالی پناهندگی سازمان ملل در قبال این موقعیت حقوقی بود. با توجه به شواهد و مدارک، سوابق و دلالتهای موجود به این نتیجه روشن و آشکار رسیدم که در این‌جا گروهی هستند که به‌درستی واجد شرایط پناهندگی طبق تمامی کنوانسیونها و قوانین بین‌المللی می‌باشند.
حفاظت بین‌المللی یعنی این‌که کشورهای حامی کمیساریا باید به دولت عراق تفهیم نمایند که این دولت در مقابل تعهدات بین‌المللی خویش مسئول است. باید به دولت عراق این واقعیت را فهماند که حق و حقوق پناهندگان در کشورش به چه معنا است. آنها ممکن است نخواهند در عراق باقی بمانند ولی دولت عراق کماکان التزام دارد که آنها را مورد آزار و اذیت قرار ندهد. عراق به‌عنوان یک دولت تعهد و الزامات بین‌المللی دارد. در واقع نکته اصلی حکومت قانون است. سازمان ملل در دستور کاری که برای عراق مقرر کرده است به این نکته کلیدی اشاره نموده است. و این جزء لاینفک شورای امنیت مبنی بر حضور نیروهای بین‌المللی در پروسه دموکراتیزه شدن عراق بود. اینها نکاتی هستند که از منافع حقوقی سازمان ملل در کمپ اشرف و حفاظت از ساکنان آن دلالت می‌کنند.
بنابراین حکومت قانون، که توسط جوامع بین‌المللی ابلاغ می‌شود، از منفعت حقوقی این کشور نیز مبنی بر سرنوشت ساکنان کمپ کشور به همان ترتیب حکایت می‌کند. اما ما نیز می‌بایست نقش خود را ایفا کنیم. نقش انگلستان و سایر کشورها در اروپا و سایر نقاط این است که به کمیساریا یاری رسانند تا راه‌حلی برای این مشکل ارئه دهد.

لرد فریزر- دادستان اسکاتلند ۱۹۸۹ - ۱۹۹۲
واقعاً خیلی متشکرم
ما باید از ایرانیانی حمایت کنیم که می‌خواهند تغییر رژیم در ایران ایجاد کنند. و این به نظر من یک آرمان خیلی با ارزش است. من امروز به این دلیل دیر به این جلسه رسیدم چون داشتم یک نامه به ویلیام هیگ می‌نوشتم که من اصلاً متوجه نمی‌شوم که سیاست ما در قبال رژیم ایران چیست و آیا می‌توانی لطفاً به من توضیح بدهی و موضوع را روشن کنی؟! من دنبال گرفتن خط از او نبودم چون آنچه که کاترین اشتون گفت خیلی برای من مرجح است نسبت به آنچه که ویلیام هیگ تاکنون راجع به این موضوع گفته است. و من قویاً از گفته کاترین اشتون حمایت می‌کنم. البته من داشتم فقط تلاشی می‌کردم، ولی ما در مقاطع مختلفی با این نظریه و رفتار وزارت‌خارجه مان در قبال رژیم ایران مواجه هستیم و باید واقعاً بر این رفتار وزارت خارجه، نقطه ختمی یک بار و برای همیشه گذاشته شود. من فکر می‌کردم که ما این دست‌آورد را نیز به‌دست آورده‌ایم. من هیچ زمانی را در عمر خود به‌خاطر ندارم که دولت انگلیس اینطوری پوزه‌اش توسط دادگاه استیناف در لندن به‌خاطر ممنوعیت سازمان مجاهدین خلق ایران بخاک مالیده شده باشد. و من افتخار می‌کنم پروسه خارج ساختن نام مجاهدین از لیست که در این کشور شروع شد به سراسر اروپا اکنون گسترش پیدا کرده و فعلاً فقط یک استثناء باقی مانده است که خیلی امیدوارم که این موضوع نیز حل شود.
خانم رجوی در موقعیتهای مختلف در مقابل پارلمان اروپا صحبت کرده است که در آن نمایندگان انگلیس نیز بوده‌اند. و این طرح ده ماده‌ای خانم رجوی است که من فکر می‌کنم بایستی سرلوحه ما برای یک ایران آزاد و دموکراتیک قرار بگیرد. و من فکر می‌کنم اکنون زمان آن فرا رسیده است که این دولت این را به‌رسمیت بشناسد که زمینه‌های زیاد و قابل توجهی وجود دارد از مقاومت ایران چه در داخل ایران و یا خارج مرزهای آن حمایت به‌عمل بیاورد. و من فکر می‌کنم واقعاً الآن زمانش است که ما این کار را انجام دهیم.
ولی به‌عنوان اولین کار و مقدم‌ترین وظیفه ما اطمینان می‌دهیم که ما هر کاری از دستمان برمی‌آید را انجام دهیم که کمپ اشرف به‌لحاظ انسانی مورد حفاظت قرار گیرد. در ورای همه این وظیفه مقدم و مهم را به عهده‌داریم.
خیلی متشکرم.

لرد جاد - معاون پیشین وزیر خارجه انگلیس
سخنران قبلی اشارات زیادی به فوریت قضیه اشرف نمودند بنابراین می‌بایست که ما بدون تناقض و دوپهلو گویی در مورد این مسأله حیاتی و حساس صحبت کنیم.
به هر حال ما می‌بایست به‌خاطر داشته باشیم که سازمان ملل و یا کمیساریای عالی پناهندگی و سایر سازمانهای تخصصی حقوق‌بشر بدون کشورهای عضو این سازمانها وجود نافذی نخواهند داشت. سازمان ملل‌متحد از ما جدا نیست. ما بخشی از ملل‌متحد هستیم. ما از جمله معدود کشورهایی هستیم که عضو شورای امنیت بوده و حق وتو داریم. بنابراین می‌توانیم نقش رهبری را ایفا نموده و به تعهدات غیرقابل قیاس خود در مورد اصل قوانین بین‌المللی عمل نموده و هویت گم شده سازمان ملل را باز گردانیم. به‌خصوص در مورد این نیاز عاجل در کمپ اشرف.
به همین دلیل من معتقدم که می‌بایست در مقابل رژیم ایران سیاستی قاطع اتخاذ نموده و از سیاستهای دوپهلو پرهیز کنیم. من نگران شرایط ساکنان کمپ اشرف می‌باشم. این مسأله بسیار مهم برای حال و آینده بشریت محسوب می‌شود.

لرد کینگ عضو مجلس اعیان انگلستان
آقای رئیس، خانمها و آقایان،
من شخصاً احساس می‌کنم که ما در یک لحظه بسیار بحرانی و خطیر برای ساکنان اشرف قرار داریم.
قذافی که یک دیکتاتور بسیار بیرحمی بود سرنگون شد و پیام خطر را به باقیمانده دیکتاتورها داد که نوبت آنها زیاد دور نیست و نوبت آنها خواهد رسید.
تعدادی از ما در این پارلمان و سایرین در پارلمانهای دیگر باید در واقع بایستیم و از دولت خودمان بخواهیم که آنها باید به‌طور جدی بر اصولی که این کشور به آن مشهور است پایبند باشند و به ساکنان اشرف خیانت نکند.
بنابراین من فکر می‌کنم پیامهایی مانند این باید برای تمام طرفهای مربوطه و همچنین به ساکنان اشرف فرستاده شود که ما به‌عنوان پارلمانتر در این کشور صددرصد از آنها حمایت می‌کنیم و به آنها و شجاعت‌شان در جنگیدن در این شرایط سخت درود می‌فرستیم.
متشکرم

دیوید ایمس از رؤسای کمیته لوایح مجلس
خانمها و آقایان، آقای رئیس گرامی،
من الآن تقریباً از جانب همگی صحبت می‌کنم،
بعد از آخرین جلسه‌ای که داشتیم، لرد مگینس و خودم در جلسه‌یی متعلق به هیأت پارلمانی عراق که توسط رئیس مجلس عراق نمایندگی می‌شد، شرکت کردیم. ما در آن جلسه به‌وضوح روشن ساختیم که ما می‌خواهیم از کمپ اشرف دیدار کنیم و امیدوارم که این خواسته عملی شود.
مایلم ابتدا از اقدامات مثبت اخیر که توسط سازمان ملل‌متحد و اتحادیه اروپا در ارتباط با اشرف اتخاذ شده، استقبال و قدردانی کنم.
من معتقدم که بارونس کاترین اشتون به‌عنوان رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا در تعیین یک سفیر که به وضعیت دردناک کمپ اشرف توجه کند، تصمیم درستی اتخاذ کردند. من می‌گویم این یک تصمیم درستی بوده اما بلافاصله باید بگویم که طبعاً کافی نبوده و اتحادیه اروپا باید یک نقش رهبری‌کننده در متعهد کردن دولت عراق در محترم شمردن حقوق ساکنان اشرف بر اساس قوانین انسان‌دوستانه بین‌المللی ایفا نماید.
من معتقدم که در حال حاضر مجبور کردن عراق به برداشتن این ضرب‌الاجل غیرقانونی باید وظیفه شمارهٴ یک ما باشد.
خانمها و آقایان،
عدالت آنچیزی است که ما می‌خواهیم. عدالت همان چیزی است که ما نمایندگان درصدد تحقق آن برای ساکنان کمپ اشرف هستیم.
										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/5fd8dbd8-bfd4-4edd-87aa-bfcadbe8495c"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات