728 x 90

ليبرتي,

نگرانی در مورد زندان‌سازی در کمپ لیبرتی درست از آب درآمد

-

حیدر الملا
حیدر الملا
ملل متحد تا تغییر وضعیت اسفناک کمپ لیبرتی باید عملیات جابه‌جایی را متوقف کند

جریان انتقال ساکنان اشرف و وضعیت لیبرتی اثبات می‌کند که نگرانیهای از پیش اعلام شده درباره این‌که لیبرتی یک کمپ اسرا خواهد بود یک برآورد دقیق بوده و تشکر و تقدیر رسمی سخنگوی وزارت‌خارجه رژیم ایران از دولت عراق نیز متأسفانه تردیدی باقی نگذاشت که طرح انتقال خواسته و هدایت شده توسط رژیم ایران بوده است.
سخنگوی وزارت‌خارجه رژیم ایران گفت: «انتقال مجاهدین از پایگاه اشرف به پایگاه موقت لیبرتی برای خروج قطعی از عراق، ما از این اقدام ملت عراق و اراده دولت عراق استقبال کردیم و حمایت می‌کنیم... این عزم ملت ایران (بخوانید رژیم ایران) و خواست دولت عراق است که اینها صحنه منطقه و کشور عراق را ترک بکنند». او ادامه داد: «همین‌طور از کمکهایی که سازمان ملل و کمیساریای عالی پناهندگان در خصوص اخراج مجاهدین از عراق دنبال کردند ما از این استقبال کردیم و همه جوره از این اقدامات حمایت خواهیم کرد».
در جریان انتقال بسیاری از مواد یادداشت تفاهم امضاء شده بین ملل‌متحد و دولت عراق نقض شد. ساکنان تنها اجازه یافتند 10 خودرو از حداقل 150خودروی خود را منتقل کنند از انتقال بسیاری از وسایل اولیه زندگی مانند تخت و پتو و تشک و کمد و آبگرمکن، ژنراتور و وسایل دفتری مانند زیراکس و چاپگر منع شدند و برخی از اموال شان هنگام بازرسی غیرمعمول و تحقیر‌آمیز 12ساعته غصب شد.

حضور فشرده نیروهای پلیس در داخل کمپ کوچک یک ایستگاه بزرگ پلیس و 4 ایستگاه فرعی و از جمله در ورودی سالن غذا خوری، اداره این عملیات توسط عناصری که در دادگاه اسپانیا به‌دلیل قتل‌عامهای سالهای ۲۰۰۹ و ۲۰۱۱ مورد پیگرد هستند و نصب دوربینهای متعدد (7 دوربین در یک ضلع) و شنود برای کنترل ساکنان جملگی نشانه‌های یک زندان است که کثیفی و غیرآماده بودن سیستم برق و آبرسانی و فاضلاب و نامناسب بودن محیط زندگی را نیز باید به آن اضافه نمود.
ما از ابتدا جابه‌جایی ساکنان اشرف را رد کرده و آنان را از حقوق پناهندگی در عراق می‌دانستیم اما حتی برای انتقال به کشور ثالث این جابه‌جایی اساساً هیچ موضوعیت نداشت. اما دولت عراق با ممانعت از کار کمیساریای پناهندگی در اشرف این عملیات جابه‌جایی را برای همین اذیت و آزارها زمینه‌سازی نمود. ملل‌متحد باید تا تغییر وضعیت عملیات جابه‌جایی را متوقف کند.
شروط ضروری عبارتند از جلوگیری از حضور نمایندگان و عناصر رژیم ایران در داخل یا محیط لیبرتی، تضمین امنیت و سلامت ساکنان و عدم جابه‌جایی آنان به هر جای دیگری، آزادی تردد و حق ملاقات آنان با وکلا و نمایندگان سازمانهای حقوق‌بشری و خبرنگاران و هیأتهای خارجی و نیز دسترسی ساکنان به سرویسهای پزشکی در عراق. ملل‌متحد در برابر آزمایش مهمی قرار دارد و مسئولیت همه عواقب این جابه‌جایی برعهده ملل‌متحد و نماینده ویژه دبیرکل در عراق است که تصویری طلایی از شرایط لیبرتی ارائه نموده است

حیدر الملا
سخنگوی رسمی العراقیه
گزارشگر کمیسیون حقوق‌بشر پارلمان
23فوریه ۲۰۱۲
										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/e7a94f9b-c079-4988-9ecb-bb6d1c95b39c"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات