728 x 90

-

نسل‌کشی رواندا

-

نسل کشی رواندا
نسل کشی رواندا
گزارشی از بخش انگلیسی الجزیره:
در حالکیه کشتار گسترده، رواندا را در سال ۱۹۹۴ متلاشی کرده بود، یک جاده‌ای بود که مردم این کشور برای خارج شدن از آن‌جا آن را مورد استفاده قرار می‌دادند. و آنها جزو نفرات خوش شانسی بودند که موفق شدند خود را به یک نقطه امن برسانند. اما ۸۰۰هزار نفر دیگر چنین شانسی نداشته و کشته شدند. اکثر آنها از قبیله توتسی بودند. ترور رئیس‌جمهور از قبیله هوتو جرقه قتل‌عام در این کشور را زد. اما این‌که چه کسی هواپیمای او را سرنگون کرد، هنوز مشخص نیست.
سرانجام پس از سالها، دادگاهی در فرانسه افراط گراهای هوتو را مسئول کشتار اعلام کرد. این نتیجه از طرف بسیاری از اهالی رواندا، از جمله رئیس‌جمهور این کشور «پل کاگامی» مورد استقبال قرار گرفت. چون بر اساس یک گزارش در سال ۲۰۰۶ کاگامی خود متهم به دادن فرمان ترور رئیس‌جمهور قبلی رواندا شده بود. نتیجه‌یی که باعث تعجب خبرنگاران، سیاستمداران، و آکادمیسینهایی که این داستان را دنبال می‌کردند، شد. رواندا در آن زمان با قطع روابط دیپلوماتیک، سیاسی و فرهنگی با فرانسه به این گزارش پاسخ داد.
پل کاگامی رئیس‌جمهور رواندا: فرانسه خود با اشتباه سیاسی در قتل‌عام رواندا نقش داشت.
اما از زمان به قدرت رسیدن سارکوزی، وی تلاش کرد تا روابط خود با رواندا را ترمیم کند. او در سال ۲۰۱۰ با کاگامی ملاقات کرد و بعداً تأیید کرد که دخالت نظامی فرانسه برای متوقف کردن کشتار در رواندا بسیار کوچک و بسیار دیر انجام شد. البته علاقه سارکوزی به برقراری مجدد رابطه با رواندا بیشتر به‌خاطر مسائل اقتصادی است. ۱۸سال بعد از این کشتار رواندا اکنون به یک قدرت منطقه‌یی و محلی برای گسترش مناسبات اقتصادی تبدیل شده است. اکنون با این گزارش دادگاه، فرانسه امیدوار است که شکاف بین ۲کشور را از بین ببرد.
										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/589f2f15-901c-41cd-8e3e-0baf7465fd8e"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات