728 x 90

تونس,مصر,قيام هاي خاورميانه,

رسانه‌های اجتماعی و بهار عرب

-

رسانه‌های عربی
رسانه‌های عربی

تلویزیون سی.ان.ان: رهبران جدید تونس در شهر «سیدی بوزید» جایی که بهار عرب از آن‌جا آغاز شد، جمع شدند تا پیروزی انقلابشان را جشن بگیرند. به تونس می‌رویم
در گورستان شهر، خانواده محمد بوعزیزی، فردی که با آتش زدن خود، بهار عرب را به نام خود ثبت کرد، بر سر مزار او ادای احترام کردند. آن‌چه در تونس آغاز شد، مانند آتشی دامن دیگر کشورهای شمال آفریقا را نیز گرفت و به خاورمیانه کشیده شد.

حتی قبل از این‌که حسنی مبارک از قدرت کناره‌گیری کند، مصریها نقشی که رسانه‌های اجتماعی در این انقلاب بازی کردند را تحسین می‌نمودند.
ولی با گسترش بهار عرب در سایر منطقه، مصریها تنها کشوری نبودند که از سایتهای فیس‌بوک و توئیتر برای بسیج توده‌ها استفاده می‌کردند. تونسیها، سوریها، لیبیایی‌ها و حتی فعالان یمنی، کشوری که تعداد کمی در آن به اینترنت وصل هستند، از این رسانه‌ها برای ایجاد ارتباط استفاده کردند. بسیاری از فعالان یمنی گفتند مهمترین اصل در استفاده از رسانه‌های اجتماعی پیدا کردن هوادارانشان بود.

عاطفه الوزیر، فعال یمنی: در یک چشم بهم زدن وقتی روی توئیتر پیام می‌گذاشتیم، همه هوادارانمان می‌دیدند و مانند درختی که شاخ و برگ آن به اطراف گسترش یافته، پیام ما همه جا را پر می‌کرد. و طی یک ساعت همه در خیابان بودند.
این یک آزادی تازه کشف شده بود. با استفاده از تکنولوژی جدید پیام خود را در کشوری که رسانه‌ها در آن به‌شدت کنترل می‌شوند، به سرعت می‌رساندیم. البته برخی کشورها سعی می‌کردند در چنین وضعیتی اینترنت خود را قطع کنند، تا ارتباطات مردم را متوقف نمایند، ولی هیچ‌وقت نمی‌توانستند آن را کاملاً قطع کنند.
ماهها قیام، سیلی از پیامها و شعارها را تولید کرد. خبرنگاران اجتماعی دائماً پیامهای خود را آپلود کرده و آنها را به روز می‌کردند.

رهبران جدید تونس در شهر «سیدی بوزید» جایی که بهار عرب از آن‌جا آغاز شد، جمع شدند تا پیروزی انقلابشان را جشن بگیرند. به تونس می‌رویم در گورستان شهر، خانواده محمد بوعزیزی، فردی که با آتش زدن خود، بهار عرب را به نام خود ثبت کرد، بر سر مزار او ادای احترام کردند. آن‌چه در تونس آغاز شد، مانند آتشی دامن دیگر کشورهای شمال آفریقا را نیز گرفت و به خاورمیانه کشیده شد. حتی قبل از این‌که حسنی مبارک از قدرت کناره‌گیری کند، مصریها نقشی که رسانه‌های اجتماعی در این انقلاب بازی کردند را تحسین می‌نمودند. ولی با گسترش بهار عرب در سایر منطقه، مصریها تنها کشوری نبودند که از سایتهای فیس‌بوک و توئیتر برای بسیج توده‌ها استفاده می‌کردند. تونسیها، سوریها، لیبیایی‌ها و حتی فعالان یمنی، کشوری که تعداد کمی در آن به اینترنت وصل هستند، از این رسانه‌ها برای ایجاد ارتباط استفاده کردند. بسیاری از فعالان یمنی گفتند مهمترین اصل در استفاده از رسانه‌های اجتماعی پیدا کردن هوادارانشان بود. عاطفه الوزیر، فعال یمنی: در یک چشم بهم زدن وقتی روی توئیتر پیام می‌گذاشتیم، همه هوادارانمان می‌دیدند و مانند درختی که شاخ و برگ آن به اطراف گسترش یافته، پیام ما همه جا را پر می‌کرد. و طی یک ساعت همه در خیابان بودند. این یک آزادی تازه کشف شده بود. با استفاده از تکنولوژی جدید پیام خود را در کشوری که رسانه‌ها در آن به‌شدت کنترل می‌شوند، به سرعت می‌رساندیم. البته برخی کشورها سعی می‌کردند در چنین وضعیتی اینترنت خود را قطع کنند، تا ارتباطات مردم را متوقف نمایند، ولی هیچ‌وقت نمی‌توانستند آن را کاملاً قطع کنند. ماهها قیام، سیلی از پیامها و شعارها را تولید کرد. خبرنگاران اجتماعی دائماً پیامهای خود را آپلود کرده و آنها را به روز می‌کردند.
										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/8702f727-f252-4163-abac-4dd4a1415c85"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات