728 x 90

-

اوضاع سیاسی قزاقستان

-

قزاقستان
قزاقستان
میدان جمهوری در شهر مدرن ”آلماتی ”زمانی معروف به میدان برژنف بود. 25سال پیش یک تظاهرات گسترده در این میدان نه تنها جمهوری قزاقستان را تکان داد، بلکه علامت شروع پایان اتحاد جماهیر شوروی بود. در دسامبر ۱۹۸۶هزاران نفر از جوانان خشمگین قزاق به‌خاطر انتخاب یک نفر با ملیت روس به‌عنوان رهبر آنها، به خیابانها آمدند. بعد از دهه ها سرکوب در زیر سلطه شوروی این یک طغیان ملت قزاقستان بود“. صاله سلیمانف یک هنرمند نقاش که در آن زمان یک دانش‌آموز دبیرستانی بود در تظاهرات شرکت داشت.
صاله سلیمانف: من هیچ‌وقت تا آنزمان این احساس آزادی را حس نکرده بودم. ما در میدان تظاهرات می‌کردیم و همه با هم بودیم.
آن تظاهرات به‌طرز بی‌رحمانه‌ای سرکوب شد. شرکت‌کنندگان مورد ضرب وجرح قرار گرفته و 3تن کشته و هزاران نفر بازداشت شدند.
این بنای یادبود به‌خاطر کسانی که در آن تظاهرات کشته و زخمی شدند ساخته شده است. آن تظاهرات اولین نشانه‌های شکاف در اتحاد جماهیر شوروی را نشان می‌داد. جنبشهای ملی دیگر باعث شدند که 5سال بعد تمام سیستم اتحاد جماهیر شوروی فروبریزد.
چند سال بعد از این وقایع، گزارشهایی از سرکوب اعتراضات منتش می‌شود. نیروهای امنیتی کارگرانی را که خواستار حقوق اولیه خود بودند مورد هجوم نیروهای امنیتی قرار گرفتند.
آمار کشته شدگان 50نفر گزارش شده است. بسیاری از قربانیان با شلیک گلوله توسط پلیس کشته شدند. این کشور اکنون دستخوش تنشهای شدید سیاسی است، کسی نمی‌داند چشم‌انداز چیست.
										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/e5bafe38-bf51-41fb-a15c-50a3ce7942d0"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات