728 x 90

۵۴کشور عضو سازمان ملل خواستار توقف سرکوب معترضان در ایران شدند

شورای حقوق بشر ملل متحد
شورای حقوق بشر ملل متحد

۵۴ کشور عضو شورای حقوق‌بشر سازمان ملل در بیانیه‌یی از رژیم ایران خواستند از سرکوب معترضان خودداری کند. این بیانیه که با پیشنهاد اسپانیا و شیلی مطرح شده ضمن محکومیت قتل مهسا امینی، از رژیم ایران خواسته که خشونت علیه زنان را متوقف کند.

در بخشی از این بیانیه آمده «از مقامات ایران می‌خواهیم از بکارگیری قوه قهریه نامتناسب علیه تظاهرات مسالمت‌آمیز افرادی که خواستار استفاده از حق آزادی عقیده خود بوده و خواهان پایان اعمال خشونت و تبعیض علیه زنان هستند، جدا خودداری کند».

در همین رابطه، میشل تیلور، نماینده آمریکا در شورای حقوق‌بشر گفت، ایالات متحده و دیگر کشورهای امضاکننده بیانیه از ایران می‌خواهند که «تحقیقات فوری، کامل، بی‌طرفانه و شفاف درباره مرگ مهسا امینی انجام دهد». او تأکید کرد: «جامعه بین‌المللی نباید تصاویر خشونت نیروهای امنیتی علیه معترضان مسالمت‌جو را نادیده بگیرد. آمریکا در کنار مردم ایران ایستاده است».

 

رابرت مالی، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران، نیز گفت: «۵۴ کشور در سراسر جهان بیانیه پیشنهادی اسپانیا و شیلی را امضا کردند که از ایران می‌خواهد از زور علیه معترضان مسالمت‌جو استفاده نکند. وقت آن است که رهبران ایران به این فراخوان جهانی گوش کنند و به خشونت علیه مردم خود پایان دهند».

سایت سازمان ملل روز ۸مهر ۱۴۰۱ این بیانیه را منتشر کرد. کلودیا فوئنتس خولیو، سفیر شیلی در ژنو این بیانیه را به‌نمایندگی از ۵۴کشور قرائت کرد. در بخشهایی از این بیانیه آمده است:

من این بیانیه را از طرف اسپانیا، کشور خودم شیلی و گروهی از کشورهای منطقه‌ای ارائه می‌کنم. تقریباً ۳۰سال پس از تصویب بیانیه وین، ما از این فرصت استفاده می‌کنیم تا بار دیگر بر تعهدی که در آن زمان جامعه بین‌المللی برای دستیابی به احترام کامل به شرایط برابر و حقوق‌بشر زنان انجام داده بود، تأکید کنیم. در این زمینه، ما عمیقاً از مرگ مهسا امینی ۲۲ساله که پس از دستگیری در بازداشت پلیس به‌دلیل رعایت نکردن قوانین ایران با استفاده از «حجاب نامناسب» جان باخت، به‌شدت نگران و متأسفیم. ما به کمیساریای عالی موقت، نهاد زنان سازمان ملل و گزارشگران ویژه می‌پیوندیم که استفاده از خشونت فیزیکی علیه زنان و نفی کرامت انسانی را در اجرای هر گونه سیاست مغایر با حقوق‌بشر زنان و دختران محکوم کنیم. ما از مقامات رژیم ایران می‌خواهیم که از استفاده نامتناسب از زور علیه معترضان مسالمت‌آمیز که از حقوق مشروع خود برای آزادی عقیده و بیان استفاده می‌کردند و خواستار پایان دادن به خشونت و تبعیض علیه زنان بودند، خودداری کنند. تمام اتهامات جدی باید به‌طور کامل مورد تحقیق قرار بگیرد. ما از مقامات ایران می‌خواهیم که قوانین خود را با استانداردهای بین‌المللی حقوق‌بشر هماهنگ کنند.

ما از ایران می‌خواهیم که تحقیقات سریع، کامل، مستقل، بی‌طرفانه و شفاف را در مورد مرگ خانم امینی انجام دهد.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/0251e8f3-0882-4bff-a1ce-5f621c1567f6"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات