728 x 90

یوروریپورتر: رئیسی در برابر یانس یانشا؛ وقاحت در برابر شجاعت

یانس یانشا نخست وزیر اسلوونی
یانس یانشا نخست وزیر اسلوونی

یورو ریپورتر جمعه ۱مرداد در مطلبی نوشت: "دیپلماتهای حرفه‌یی" موضع‌گیری نخست‌وزیر اسلوونی یانس یانشا در گردهمایی مقاومت ایران برای ایران آزاد علیه رئیسی جلاد ۶۷ را، شکستن «یک تابو» توصیف کرده‌اند.

نخست وزیر اسلوونی در گردهمایی مقاومت ایران با اشاره به نقش آخوند رئیسی رئیس‌جمهور رژیم ایران در اعدام ۳۰۰۰۰ زندانی سیاسی در جریان قتل‌عام سال۶۷ گفته بود: «بنابراین من بار دیگر از درخواست بازپرس سازمان ملل در زمینه حقوق‌بشر در ایران که خواستار استقلال تحقیق درباره اتهامات اعدام هزاران زندانی سیاسی به دستور دولت و نقشی که رئیس‌جمهور منتخب به‌عنوان معاون دادستان تهران ایفا کرده به‌روشنی و با صدایی رسا حمایت می‌کنم».

یوروریپورتر نوشت: اما جبهه دیگری وجود داشته که به شدت از اظهارات یانس یانشا استقبال کرده است.
دو روز پس از سخنرانی نخست‌وزیر در اجلاس جهانی ایران آزاد، وزیر خارجه سابق کانادا، در میان دیگر مدعوین، جان برد گفت: "من واقعاً خوشحالم که توانستم رهبری اخلاقی و شجاعت نخست‌وزیر اسلوونی را تشخیص دهم.
وی خواستار پاسخگویی رئیسی به قتل‌عام ۳۰هزار زندانی مجاهدین خلق در سال۱۳۶۷ شد، او متعصبان و آخوندها و دوستان را خشمگین کرده است، نخست‌وزیر اسلوونی باید به همین خاطر را مدال افتخار بگیرد.
جهان به رهبری بیشتری مانند او نیاز دارد. "
جولیو ترزی، وزیر خارجه سابق ایتالیا از یک کشور اتحادیه اروپا، در یک موضع‌گیری نوشت: نخست‌وزیر اسلوونی به‌خاطر داشتن شجاعت در گفتن این‌که به فرار از مجازات برای این رژیم باید خاتمه داده شود، مورد تحسین قرار بگیرد.
وی افزود جوزپ بورل، نماینده عالی اتحادیه اروپا باید به کار "طبق معمول" خود با رژیمی به رهبری قاتلان جمعی پایان دهد.

مایکل موکیزی دادستان کل سابق ایالات متحده، نیز در این رابطه اظهار داشت: "در اینجا من به نخست‌وزیر اسلوونی یانشا می‌پیوندم که با شهامت خواستار محاکمه رئیسی شد و مورد خشم و انتقاد رژیم ایران قرار گرفت.
وی افزود این غضب و انتقاد باعث خدشه‌دار کردن سوابق نخست‌وزیر نمی‌شود. او باید آن را به‌عنوان نشان افتخار داشته باشد... .

با توجه به سابقه حقوق‌بشر رژیم ایران، رفتار آن در قبال همسایگان خود و هم‌چنین تأمل در منطقی که جهان در تلاش است تا با رژیم در وین مذاکره کند، ایجاب می‌کند که به آنچه نخست‌وزیر اسلوونی گفته، توجه شود.
یوروریپورتر در ادامه افزود: با توجه به سابقه حقوق‌بشر رژیم ایران، رفتار آن در قبال همسایگان خود و هم‌چنین تأمل در منطقی که جهان در تلاش است تا با رژیم در وین مذاکره کند، ایجاب می‌کند که به آنچه نخست‌وزیر اسلوونی گفته، توجه شود... . .

یورو ریپورتر در ادامه گزارش خود ادا حق مطلب را به جا آورد و برخلاف عرف سیاسی رایج در بازار سیاست افزود: آیا جای شرم دارد که رئیس یک کشور در برابر یک کشور دیگر موضع بگیرد در حالی که منصوب کردن شخصی مانند ابراهیم رئیسی به‌عنوان رئیس یک کشور شرم‌آور نیست؟...
در تاریخ رهبران معدودی جرأت کرده‌اند مانند آقای یانس یانشا سنت شکنی کنند.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/391ab1b5-bae4-437c-a400-245eaa334abc"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات