728 x 90

گسترش تظاهرات علیه نظام ولایت فقیه/گزارشی از تلویزیون العربیه

ادامه تظاهرات علیه نظام ولایت فقیه
ادامه تظاهرات علیه نظام ولایت فقیه

گسترش تظاهرات و اعتراض و خیزش مردم بپا خاسته علیه نظام فاسد و غارتگر ولایت فقیه، بحران درونی حاکمیت را در هراس از سرنگونی تشدید کرده است.

سران این رژیم مشابه آنچه که در دوران پایانی شاه وجود داشت وحشت‌زده، بر سر دزدیها و فساد فراگیر رژیم علیه یکدیگر افشاگری می‌کنند.

از طرف دیگر تظاهرات در ایران برخلاف فضایی که مقامات رژیم ایجاد می‌کنند و به‌شهادت رساندن یکی از تظاهر کنندگان در شهر کرج و زخمی کردن چندین تن دیگر در گوهردشت ادامه یافته به ششمین روز خود رسیده است.

تلویزیون العربیه در این رابطه گفت:

فعالان ایرانی در شبکه‌های ارتباط جمعی فیلم‌هایی را گذاشته‌اند که نشان می‌دهد تظاهرات و تجمعات در تهران، قم و شیراز ادامه دارد.

در تظاهرات شهر قم، مردم شعار می‌دادند «مرگ بر حزب‌الله» و «مرگ بر دیکتاتور».

موج جدید اعتراضات در ایران وارد ششمین روز خود می‌شود و به قم در مرکز ایران می‌رسد. تظاهر کنندگان علیه شبه‌‌نظامیان حزب‌الله لبنان شعار دادند و با شعار مرگ بر دیکتاتور علیه رژیم و دولت شعار دادند و خواهان برکناری علی خامنه‌ای از قدرت شدند.

اعتراضات مردم علیه وخامت وضعیت زندگی، فساد سیاسی و اقتصادی در شهرهای کرج و شیراز و بعضی مناطق تهران ادامه دارد.

فعالان گفتند در مناطقی که تظاهرات برگزار شده نیروهای امنیتی رژیم در سطح گسترده‌یی مستقر شده‌اند. رژیم خطوط اینترنت را به‌خاطر ترس از مخابره عکس و فیلمهای مربوط به تظاهرات در این مناطق قطع کرده است. علاوه بر این، محدودیتهایی را در کرج و اشتهارد برای عبور و مرور گذاشته است. رژیم با توجه به دعوت به برگزاری تظاهرات شبانه در بعضی شهرها به‌خاطر ترس از شروع مجدد تظاهرات، منع عبور و مرور اعلام کرده است.

در این رابطه دکتر حسن هاشمیان تحلیل گر سیاسی ایرانی از واشنگتن به العربیه گفت:

قطعا شدت تظاهرات و اعتراضات علیه سیاستهای رژیم ولایت فقیه در ایران ادامه دارد و بیشتر هم خواهد شد. فکر می‌کنم که در روزهای آینده بیشتر هم بشود. ولی در مقابل رژیم نیز نیروهای سرکوبگر بیشتری را به خیابانها می‌فرستد و اقداماتش نیز در همه جا بیشتر شده است.

 

آیا رژیم توانسته تظاهرات را مهار کند؟

دکتر حسن هاشمیان: البته رژیم ملاها تجارب زیادی در این رابطه دارد. در سالهای گذشته تظاهرات وجود داشت ولی رژیم توانست بر این تظاهرات پیروز شود اما از نظر من دلایل این تظاهرات و گستردگی آنها بیشتر از گذشته است. هنوز در ایران بحران اقتصادی عمیقی وجود دارد، بحران عمیق سیاسی، بحرانهای اجتماعی و فرهنگی در جامعه وجود دارد. بنظرم این اعتراضات ادامه خواهند داشت.

العربیه: آیا این بحرانها باعث شکاف عمیق واقعی در میان سران رژیم خواهد شد؟

دکتر حسن هاشمیان: به‌نظر من در حال حاضر یک جنگ واقعی میان جناحهای رژیم وجود دارد. به‌ویژه در ارتباط با برخورد با آمریکا و مذاکرات با آنها.

همچنین جنگ دیگری در مورد پرونده‌های منطقه‌یی نظام ولی‌فقیه و دخالت هایش در منطقه وجود دارد، رابطه میان رژیم ایران و عربستان سعودی و سایر همسایگان ایران. اختلافها و موضوعات اساسی وجود دارد

نگاه کنید که این رژیم چگونه با عراقچی به‌عنوان معاون امور بانکی و ارزی در بانک مرکزی برخورد کرد؟ او را دستگیر کردند. او یکی از نزدیکان حسن روحانی است. به این دلیل این وضعیت به این حد رسیده است.

 

 

خامنه‌ای بر سر دو راهی

العربیه: چه کسی تصمیم نهایی را خواهد گرفت؟

حسن هاشمیان: به‌نظر من تصمیم نهایی در دست علی خامنه‌ای است ولی او از دیدگاه حسن روحانی و پراگماتیستها اشتباهات زیادی کرده است. آنها می‌گویند که باید با آمریکا مذاکره کرد ولی علی خامنه‌ای این را رد می‌کند. همچنین سران سپاه پاسداران مخالف این سمت‌گیری هستند ولی به‌نظر من این جنگ بیشتر خواهد شد و طبعاً بر روی جامعه ایران تاثیر خواهد گذاشت. مردم ایران می‌دانند که این رژیم سر ندارد و نمی‌تواند امور را بشکل مثبت اداره کند. همه می‌دانند که بحران اقتصادی و ارز خارجی به تحریمهای آمریکا بر می‌گردد ولی تا این تاریخ رژیم ملاها این را به زبان نیاورده است.

مطالب مرتبط:

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/6de38699-7687-45ce-93ea-918348371ce4"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات