728 x 90

گزارش گزارشگر ویژه ملل ‌متحد برای ایران در محکومیت اعدامها به‌ویژه اعدام نوجوانان

جاوید رحمان گزارشگر ویژه ملل ‌متحد برای وضعیت حقوق‌بشر در ایران
جاوید رحمان گزارشگر ویژه ملل ‌متحد برای وضعیت حقوق‌بشر در ایران

در جریان برگزاری اجلاسهای مجمع عمومی ملل متحد، روز چهارشنبه دوم آبان ۹۷، کمیته سوم این مجمع جلسه‌یی را به‌منظور ارائهٔ اولین گزارش جاوید رحمان گزارشگر ویژه ملل ‌متحد برای وضعیت حقوق‌بشر در ایران برگزار کرد.

 

جاوید رحمان گرامیداشت یاد عاصمه جهانگیر گزارشگر ویژه فقید ملل ‌متحد 

جاوید رحمان در شروع سخنانش یاد عاصمه جهانگیر گزارشگر ویژه فقید ملل ‌متحد درباره نقض حقوق‌بشر در ایران را گرامی داشت و گفت:

من در پی درگذشت ناگهانی سلف خودم عاصمه جهانگیر منصوب شدم. من به کمکهای چشمگیر و ماندگار وی به حقوق‌بشر ادای احترام می‌کنم.

 

نگرانی از استمرار اعدامها به‌ویژه اعدام نوجوانان

گزارشگر ویژه ملل ‌متحد در این سخنرانی نگرانی خود را نسبت به استمرار اعدامها به‌ویژه اعدام نوجوانان توسط حکومت آخوندی، سایر موارد نقض فاحش حقوق‌بشر از جمله اقدامات سرکوبگرانه رژیم علیه قیام‌کنندگان و سرکوب زنان، اقلیت‌های مذهبی و قومیتها و مدافعان حقوق‌بشر ابراز کرد و به آزادی دستگیر شدگان قیام فراخوان داد و خاطرنشان کرد که گزارش او در مراحل اولیه مأموریتش آماده شده و تصویر کامل و دقیقی نیست.

 

اعدام زندانیان سیاسی زانیار و لقمان مرادی و رامین حسین پناهی

وی به تازه‌ترین مورد از اعدامهای وحشیانه زندانیان سیاسی زانیار و لقمان مرادی و رامین حسین پناهی توسط رژیم و اعمال فشارهای فاشیسم مذهبی به اقلیتهای مذهبی و ملی اشاره کرد و درباره زانیار و لقمان مرادی و رامین حسین پناهی گفت:

(آنها) ماه گذشته در بحبوحه نگرانی‌های جدی مبنی بر این‌که از محاکمه عادلانه برخوردار نبوده‌اند و در زمان بازداشت شکنجه شده بودند، اعدام شدند».

 

قیام سراسری مردم ایران و اقدامات سرکوبگرانه رژیم 

جاوید رحمان در بخش دیگری از سخنانش درباره قیام سراسری مردم ایران و اقدامات سرکوبگرانه رژیم و جان‌باختن شماری از قیام‌کنندگان گفت: « در ماه‌های گذشته در اعتراضات متعددی در سراسر کشور به نمایش گذاشته شد. اعتراض در ابتدای سال (میلادی) در پی سرکوب توسط نیروهای امنیتی منجر به کشته‌شدن شماری (از افراد) شد.

وی اضافه کرد: من هم‌چنان در مورد سرنوشت افراد دستگیر شده در اعتراضات نگرانم و از حکومت می‌خواهم تضمین کنند که همه آنهایی که به‌خاطر استفاده از حق آزادی بیان و عقیده دستگیر شدند، آزاد شوند.

 

سرکوب و دستگیری مدافعان حقوق‌بشر و حقوق زنان

گزارشگر ویژه ملل ‌متحد همچنین نگرانی خود را نسبت سرکوب و دستگیری مدافعان حقوق‌بشر و حقوق زنان، فعالان محیط‌زیست، بازداشت وکلای داگستری به‌ویژه وکلای زندانیان سیاسی، و فیلتر کردن تلگرام توسط دیکتاتوری آخوندی ابراز کرد.

 

در ادامهٔ این جلسه، نمایندگان شماری از کشورها، نقض حقوق‌بشر توسط حکومت آخوندی از جمله اعدامها و به‌ویژه اعدام نوجوانان، سرکوب و دستگیری قیام‌کنندگان و تبعیض و سرکوب علیه زنان و اقلیت‌های مذهبی و قومیتها را محکوم کردند و خواهان بازدید بدون محدودیت گزارشگر ویژه ملل ‌متحد از ایران شدند.

نماینده اتحادیهٔ اروپا در سخنانش، گفت: «ما هم‌چنان نسبت به وضعیت عمومی حقوق‌بشر در (ایران) نگرانیم...».

وی در سخنانش به برخی از موارد گزارش جاوید رحمان از جمله موج اعدام‌ها، تشدید سرکوب معترضان، مدافعان حقوق‌بشر و فعالان محیط‌زیست، روزنامه‌نگاران، فعالان شبکه‌های اجتماعی و بستگان آنها اشاره کرد.

 

نماینده نروژ با اشاره به آمار بالای اعدام‌هایی که رژیم هم‌چنان به اجرا می‌گذارد، گفت: «نروژ با هر گونه استفاده از حکم اعدام مخالف است؛ ما به‌ویژه از استمرار به‌کارگیری از مجازات مرگ در ارتباط با متهمان (نوجوان) تأسف می‌خوریم. ما هم‌چنان نگران وضعیت حقوق زنان در ایران هستیم... محدودیت (آزادی) بیان در زمینه مطبوعات، اینترنت و فرهنگی هم‌چنان امری جاری است. طی ماه‌های اخیر تعداد بالایی از روزنامه‌نگاران و کاربران اینترنت دستگیر شده‌اند... ادامهٔ دستگیریهای خودسرانه مدافعان حقوق‌بشر در ایران نگران‌کننده است...».

نماینده کانادا با اشاره به اعدام نوجوانان، دستگیریهای خودسرانه متعدد، تبعیض علیه زنان و اقلیت‌های مذهبی و قومیتها توسط رژیم آخوندی، گفت: «ما عمیقاً نسبت به نقض حق آزادی عقیده و بیان و حق انجمن و تجمع مسالمت‌آمیز به‌خصوص در دوران اعتراضات دسامبر ۲۰۱۷ و ژانویه ۲۰۱۸ نگرانیم».

وی خواهان بازدید گزارشگر ویژه ملل ‌متحد از ایران شد.

 

نمایندة آمریکا پس از آن درباره فعالیت‌های عاصمه جهانگیر فقید، گفت: «اقدامات وی برای نشان‌دادن چهره واقعی رژیم ایران فراموش نخواهد شد و ما انتظار داریم جاوید رحمان به این فعالیت عالی، ادامه دهد».

نماینده آمریکا نیز با تأکید بر لزوم بازدید بدون محدودیت گزارشگر ویژه از ایران، افزود: «ما قویاً حکومت ایران را به‌خاطر سرکوب شدید اعتراضات سراسری که در دسامبر ۲۰۱۷شروع شد محکوم می‌کنیم. همان‌طور که در آخرین گزارش عاصمه جهانگیر به آن اشاره شده بود، پاسخ حکومت شامل دستگیری هزاران معترض مسالمت‌آمیز و گزارشها درباره سوءرفتار و مرگ‌های مشکوک در حین بازداشت بود.

نماینده آمریکا افزود: زندانیان سیاسی در ایران با سوءرفتارهای وخیم و شکنجه (مواجهند) و تحقیقات درباره خودکشی‌های مشکوک همواره به نتیجه‌یی یکسان... راه می‌برد: یعنی رفع تقصیر از نیروهای امنیتی و معرفی‌ کردن قربانیان به‌عنوان معتاد».

 

نماینده آلمان وضعیت حقوق‌بشر در ایران را وخامت‌بار توصیف کرد، و گفت: «آلمان عمیقاً نگران آن است که اعدامها به‌خصوص در ارتباط با (متهمان نوجوان)... هم‌چنان با نرخی بسیار بالا، صورت می‌گیرد...».

 

نماینده جمهوری چک نیز بر لزوم بازدید بدون محدودیت گزارشگر ویژه از ایران و نگرانی کشورش از موج اعدامها تأکید کرد، و افزود: «ما به‌طور جدی نسبت به نقض حقوق‌بشر در بسیاری دیگر از زمینه‌ها نیز که توسط گزارشگر ویژه در اولین گزارشش مشخص شد نگرانیم».

 

نمایندة سوئیس با اشاره به موج اعدامها و استمرار اعدام نوجوانان توسط رژیم، گفت: «کشور من قویاً این اعدامها را محکوم می‌کند».

 

نماینده انگلستان نیز در سخنانش گفت: «انگلستان در نگرانی‌ها نسبت به برخورد با اقلیت‌های مذهبی، معترضان، مدافعان حقوق‌بشر و فعالان محیط‌زیست، اشتراک نظر دارد...».

 

در جلسه کمیته سوم مجمع عمومی سازمان ملل، نماینده فاشیسم دینی حاکم بر ایران در واکنشی غیظ‌آلود نسبت به محکومیت بین‌المللی جنایات رژیم علیه مردم ایران، گفت: «تکرار اتهامات علیه (نظام) ایران ۴بار در سال، آنها را اثبات نمی‌کند... گزارش مورد بحث نتیجه یک مأموریت غیرسازنده است که به‌عنوان یک ابزار فشار طراحی شده است...».

وی در مخالفت با مأموریت جاوید رحمان گزارشگر ویژه ملل ‌متحد برای ایران، گفت: «ما هم‌چنان بر این باوریم که این مأموریت غیرسازنده است... و تأسف می‌خوریم که گزارشگر ویژه خود را در میان این شوی سیاسی که هیچ ربطی به حقوق‌بشر ندارد، می‌یابد».

نماینده دیکتاتوری آخوندی در یک نعل وارونه وقیحانه و در واکنش به محکومیت سرکوب قیام و دستگیری قیام‌کنندگان توسط رژیم مدعی شد که «تعداد تظاهرات مسالمت‌آمیز که در سراسر کشور به‌طور روزانه صورت می‌گیرد، در چارچوب منطقه‌یی که ایران در آن قرار دارد، بی‌سابقه است...!».

در این جلسه همچنین نمایندگان شماری از حکومت‌های ناقض حقوق‌بشر از جمله دیکتاتوری جنایتکار بشار اسد و کره شمالی به دفاع از حکومت آخوندی پرداختند.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/76ba675a-7eed-4ff7-8a4f-8ebc002f40b7"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات