728 x 90

گزارش کانال دو آلمان ZDF: اوین زندانی است با بدترین شرایط و وضعیت

آتش سوزی و انفجار در زندان اوین ۲۳مهرماه
آتش سوزی و انفجار در زندان اوین ۲۳مهرماه

کانال دو آلمان ZDF روز ۲۴مهرماه در گزارشی در مورد آتش‌سوزی و صدای شلیک مستمر در زندان اوین گفت: شعله‌های آتش و ابرهایی از دود بر فراز زندان اوین دیده می‌شود و مستمر صدای شلیک شنیده می‌شود. این تصاویر هزاران بار در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک گذاشته می‌شود. هم‌چنین این تصاویر که در اطراف محوطه زندان درگیری و اعتراض مشاهده می‌شود. آنها شعار مرگ بر دیکتاتور، مرگ بر خامنه‌ای سر می‌دهند. و آنها در علامتی از همبستگی با همه تظاهر کنندگان بوق می‌زنند. در روز بعد، تلویزیون ایران می‌خواهد نشان بدهد که آتش خاموش شده است و آرامش بازگشته است. تهران می‌گوید این وقایع با اعتراضات گسترده هیچ ربطی ندارد. استاندار تهران [محسن منصوری] می‌گوید، این آتش‌سوزی بر اثر درگیری بین برخی از زندانیان در کارگاه خیاطی ایجاد شده است. اما چه چیزی واقعاً در پشت دیوارهای زندان واقع شده است، اصلاً روشن نیست. اما آن چه روش است این است که اوین زندانی است با بدترین شرایط و وضعیت، همان‌طور که تصاویر از دوربینهای نظارتی نشان می‌دهد. مدافعان حقوق‌بشر مستمراً از نقض حقوق‌بشر در اینجا شکایت می‌کنند.

دانیل گرلاخ، کارشناس خاورمیانه: من فکر می‌کنم این آتش‌سوزی زندان معنی نمادین بسیار زیادی دارد صرفنظر از این‌که چه کسی آن را ایجاد کرده است. به‌دلیل این‌که این واقعه وضعیت زندانیان سیاسی را کاملاً روشن می‌کند که مردم عادی و جوانان معترض بودند. و این بسیار محتمل است که واقعه مجدد اعتراضات را شعله‌ور کند.

گزارشگر: به مدت چهار هفته، ایرانیان شجاع این رژیم را به چالش می‌کشند.

دانیل گرلاخ: گروهها و اقشار زیاد و مختلفی همگام عمل می‌کنند، همزمان به خیابان‌ها می‌روند و هدف مشابه یا حتی هدف یکسانی را پیگیری می‌کند که به‌طور مشخص از بین بردن جمهوری اسلامی با این نظام کنونی.

گزارشگر: مرگ بر جمهوری اسلامی. نه به دیکتاتور. امروز در برابر سفارت ایران در برلین نیز چنین شعارهایی شنیده می‌شود.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/a5fe7e28-40f9-4991-bb8b-2136bf079350"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات