728 x 90

گزارش چهارمین جلسهٔ محاکمه حمید نوری از دژخیمان قتل‌عام ۶۷در سوئد

هموطنان آزاده در برابر دادگاه دژخیم حمید نوری
هموطنان آزاده در برابر دادگاه دژخیم حمید نوری

چهارمین جلسه محاکمه حمید نوری از دژخیمان قتل‌عام ۶۷ در دادگاه استکهلم صبح امروز سه‌شنبه ۲۶مرداد ماه آِغاز شد

در این جلسه نیز دژخیم نوری را با دست‌بند و پابند وارد دادگاه کردند و در جای خودش نشاندند

همزمان با سومین جلسه محاکمه دژخیم حمید نوری در دادگاه سوئد، هموطنان و هواداران مجاهدین و بستگان شهیدان سربه‌دار دست به تجمع زدند و خواستار محاکمه سران رژیم به جرم جنایت علیه بشریت شدند

گروه دیگری از هموطنان و خانواده‌ها و بستگان جان‌باختگان سایر گروهها در چهارمین روز محاکمه دژخیم حمید نوری در مقابل دادگاه حضور پیدا کردند.

چهارمین جلسهٔ دادگاه به ادامهٔ قرائت کیفرخواست توسط دادستان اختصاص داشت

در چهارمین جلسه دادگاه دژخیم حمید نوری دادستان به قرائت کیفرخواست ادامه داد و از جمله گفت حسین علی منتظری جانشین خمینی انتقاد شدیدی به‌قتل‌عام زندانیان سیاسی کرد و در مورد مجاهدین اعدام شده گفت این آدمها روزه می‌گرفتند نماز می‌خواندند. آنگاه دادستان نامه اول منتظری به خمینی را قرائت کرد و از جمله گفت دستور شما این ریسک را دارد که بی‌گناهان هم و آنها که کمتر گناهکارند اعدام شوند. دادستان سپس به تفصیل به ملاقات منتظری با اعضای کمیته مرگ یعنی نیری، اشراقی، رئیسی و پورمحمد پرداخت و سپس نامه مورخ ۲۴مرداد منتظری به این افراد را قرائت کرد

دادستان گفت منتظری از هیات مرگ خواست اعدامها را در ماه محرم متوقف کنند نیری گفت ما تا اینجا ۷۵۰نفر را در تهران اعدام کردیم، ما ۲۰۰نفر را که اونا هم هنوز سرموضع هستند جدا کردیم که آنها را هم اعدام کنیم.

در نامه منتظری که دادستان آنرا قرائت کرد، آمده است: کسی فقط به‌خاطر این‌که اعتقاداتی دارد، نمی‌تواند آشوبگر تلقی شود. قضاوت کردن و اعلام حکم کردن باید در محیط مناسب و محیط سالم باشد، نه تحت تاثیر احساسات. مجاهدین خلق افراد نیستند آنها یک نوع منطق هستند. منطق غلط را با منطق درست باید پاسخ داد. آنها با کشتن از بین نمی‌روند بلکه ترویج می‌شوند.

دادستان افزود: تا ۲۴مرداد ششصد نفر از مجاهدین در گوهردشت اعدام شدند

دادستان سپس به اعدام زندانیان سیاسی وابسته به گروه‌های مارکسیست و غیرمجاهد پرداخت و گفت در مورد اعدام این زندانیان فتوایی وجود ندارد و شاید فتوایی بوده است اما هیچگاه علنی نشده است.

دادستان سپس به گزارشهای عفو بین‌الملل در مورد قتل‌عام ۱۳۶۷ و لیستهای منتشر شده از شهیدان قتل‌عام از جمله لیستهای منتشر شده از سوی سازمان مجاهدین پرداخته و اسامی و عکسهای برخی از شهیدان را به‌نقل از این گزارشها قرائت کرد و نشان داد.

دادستان خاطرنشان کرد اولین لیست توسط سازمان مجاهدین خلق ایران منتشر شده است.

در بخش دیگری از این جلسه، دادستان به تلاشهای سرکردگان رژیم برای حمایت از جنایت یا لاپوشانی آن، مبادرت کرد.

گزارش کامل روز چهارم دادگاه در کلیپ‌های زیر آمده است.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/d113d5a4-9da0-439d-8b9c-2e64978f0385"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات