728 x 90

گزارش پنجمین جلسهٔ محاکمهٔ حمید نوری از دژخیمان قتل‌عام ۶۷ در سوئد

تجمع هواداران مجاهدین و بستگان شهیدان سر‌به‌دار - استکهلم  - ۲۹ مرداد ۱۴۰۰
تجمع هواداران مجاهدین و بستگان شهیدان سر‌به‌دار - استکهلم - ۲۹ مرداد ۱۴۰۰

پنجمین جلسه محاکمه حمید نوری از دژخیمان قتل‌عام ۶۷ صبح روز جمعه ۲۹مرداد برابر با ۲۰اوت ۲۰۲۱ در دادگاه سوئد برگزار شد. این جلسه که صبح و بعدازظهر حدود ۵ساعت و نیم جریان داشت، به اظهارات وکلای طرفین اختصاص داشت. چهار ساعت و نیم از این وقت مورد استفاده وکیل دژخیم برای دفاع از وی قرار گرفت.

سفیدسازی‌های خودنمایانه و اقدامات مزورانهٔ ایرج مصداقی به‌ویژه در تلویزیون سعید بهبهانی دستاویز وکیل حمید نوری به سود دژخیم شد.

سخنان وکیل شاکیان، کنت لوییس وکیل برجسته سوئدی

در شروع جلسه، کنت لوییس وکیل برجسته سوئدی که وکالت شماری از شاکیان را برعهده دارد گفت:

ما نظرات دادستان را قبول داریم ولی در مورد عنوان اتهام دژخیم حمید نوری نظر ما به نظریه دوم دادستان در مورد ماهیت درگیری مسلحانه نزدیک است. اما مقدمتاً برخی مطالبی که در ویکی‌پدیا در مورد مجاهدین آمده و در پرونده به آن استناد شده است از نظر ما درست نیست. ویکی پدیا منبع قابل اطمینانی نیست اگر چه در آنجا اطلاعات درست هم وجود دارد. مشکل اینجاست که هر کسی می‌تواند اطلاعاتی را وارد ویکی پدیا کند. در اکثر موارد به ماخذ و مرجع مندرجات، اشاره‌ای نشده است و مرجع مقالات روزنامه‌ها بوده است. برخی نظریه‌های موجود در پرونده این اطلاعات را با دیده تردید می‌نگرد.

اشاره کنت لوئیس به تلاشهای مداوم ارگانهای اطلاعاتی رژیم آخوندی برای شیطان‌سازی از مجاهدین و برای لجن‌پراکنی و ارائه اطلاعات دروغ در همه رسانه‌ها از جمله ویکی پدیا بود که در این سالیان به‌طور مستمر هدف دستکاریهای گوناگون از جانب رژیم و مزدورانش علیه مجاهدین بوده است.

کنت لوییس افزود: تا آنجایی که به درگیری رژیم ایران با مجاهدین بر می‌گردد باید اشاره کنیم که درگیری بین رژیم ایران و مجاهدین خلق از ژوئن۱۹۸۱ شروع شد. در آن زمان رژیم بر روی تظاهرات صلح‌آمیز مجاهدین آتش گشود و شروع به دستگیری، شکنجه و اعدام اعضا و هواداران مجاهدین کرد. این رژیم ایران بود که علیه مجاهدین خلق اعلام جنگ کرد و مجاهدین خلق تصمیم گرفتند از خود دفاع کنند و دست به اسلحه ببرند.

وقتی عراق سال۱۹۸۶ به مجاهدین اجازه تأسیس قرارگاه داد، این قرارگاهها به دفعات توسط رژیم ایران مورد حمله قرار گرفتند. این جنگ مسلحانه غیربین‌المللی ۶سال قبل از اتفاقات۱۹۸۸ شروع شده بود.

مجاهدین خلق اعلام کرده‌اند که در عراق قرارگاه ایجاد کردند و از عراق اسلحه خریدند. در مورد عملیاتشان با طرف عراقی هماهنگی کرده‌اند اما مجاهدین خلق و ارتش آزادیبخش ملی از عراق دستور نمی‌گرفته است یا جزیی از دستگاه دفاعی نبوده است. و مجاهدین در عملیات فروغ جاویدان در جولای ۱۹۸۸ – مرداد۱۳۶۷، حمایت هوایی یا توپخانه از طرف عراق دریافت نکرده‌اند.

عملیات مسلحانه مجاهدین از عملیات نیروهای عراقی مستقل بوده است و گاها با هم هماهنگ می‌کردند. اگر دادگاه به‌دلیل این هماهنگی این را درگیری مسلحانه بین‌المللی ببیند بگذار چنین باشد.

کنت لوئیس از وکلای شاکیان پرونده در ادامه گفت:

بعضی تحلیل‌گران معتقدند که فتوای خمینی و قتل‌عام مجاهدین در جواب عملیات فروغ جاویدان بوده است. در حالی‌که در خاطرات منتظری که دادستان ارائه کرده است، اظهارات خمینی دیگری (احمد پسر خمینی) نشان‌دهنده این است که خمینی از قبل برای کشتار مجاهدین زمینه‌سازی می‌کرده است. همین‌طور شهادتهایی که ما در طی این دادگاه خواهیم شنید نشان می‌دهد که چگونه زندانیان از زندانهای مختلف منتقل می‌شدند و تحت شکنجه قرار می‌گرفتند و ملاقاتها خیلی زودتر از فتوای خمینی قطع شده بود و به‌نظر می‌رسد که همه اینها زمینه‌سازی قتل‌عام بوده است. ما این نکته را که عملیات فروغ جاویدان دلیل قتل‌عام باشد را زیر سؤال می‌بریم. در بهترین صورت این توجیه رسمی کشتار است.

هم‌چنین این نکات قابل توجه است که وقتی که جنگ ایران و عراق تمام شده بود، مجاهدین هم‌چنان از قرارگاههای خود در عراق و با سلاحهای خود به رژیم حمله می‌کردند تا زمانی که آمریکا عراق را در سال۲۰۰۳ اشغال کرد. هم‌چنین رژیم ایران به حملات خود علیه قرارگاههای مجاهدین در خاک عراق ادامه داد. بعد از تمام شدن جنگ ایران و عراق، صلیب‌سرخ بین‌المللی برنامه بازگشت اسرا را ترتیب داد و صلیب‌سرخ بین‌اللملی به‌طور جداگانه با سازمان مجاهدین در رابطه با بازگرداندن اسرایی که در عملیات علیه رژیم ایران گرفته بودند مذاکره کرد.

این نشان می‌دهد که مجاهدین کاملاً مستقل از دولت عراق بودند. وقتی سازمان ملل بازرسان تسلیحاتی خود را به عراق فرستاد در ۱۹۹۸ آنها گزارش دادند که مذاکرات جداگانه‌ایی برای بازدید از قرارگاههای مجاهدین با مجاهدین خلق داشته‌اند. زیرا دولت عراق کنترلی بر قرارگاههای سازمان مجاهدین نداشت. نتیجه‌گیری ما این است که درگیری مسلحانه داخلی بین رژیم ایران و مجاهدین خلق از سال۱۹۸۱ شروع شد و تا ۲۰۰۳ ادامه داشت در ایران و در عراق.

ما به نظریه پروفسور اریک داوید ارجاع می‌دهیم که او هم به همان نتیجه‌ای رسیده است که ما رسیده‌ایم که ماهیت درگیری مسلحانه بین مجاهدین خلق و رژیم ایران یک درگیری مسلحانه داخلی بوده است. من نمی‌خواهم جز به جز در نظریه (اریک داوید) وارد شوم بلکه به‌طور کلی ارجاع می‌دهم به نظر یه او.

وکیل کنت لوییس با استناد به نظریه‌های پروفسور اریک داوید و جفری رابرتسون گفت قتل‌عام۱۹۸۸ می‌تواند مصداق نسل‌کشی باشد. من اینجا سندی به شما داده‌ام و همان‌طور که قبلاً گفته‌ام مجاهدین اخباری در مورد فتوای قتل‌عام در آگوست۱۹۸۸ دریافت کرده بودند و در نامه‌ای به دبیرکل سازمان ملل در این مورد اطلاع‌رسانی کرده بودند و حالا می‌دانیم که کمیسیون حقوق‌بشر سازمان ملل در ۱۹۸۹ نوشته است که گزارشات زیادی در مورد قتل‌عام به‌دست آنها رسیده است.

در نتیجه قتل‌عام از همان موقع برای جامعه بین‌المللی شناخته شده بوده است. اسنادی که من در اختیار شما قرار داده‌ام برای این است که من به شما نشان دهم که رهبری مذهبی رژیم ایران از همان شروع دهه۸۰. چه نظری در مورد مجاهدین داشته است.

اولین سند البته از سال۱۹۹۰ است و در مورد مفهوم محارب از محمد یزدی رئیس قوه قضاییه.

سند بعدی چکیده یک برنامه تلویزیونی است از ابراهیم رئیسی در مورد عاشورا که در آن مجاهدین را منافق می‌نامد و می‌گوید همه کسانی که با این سازمان همکاری می‌کنند محارب هستند. دادستان نوار صوتی آیت‌الله منتظری را پخش کرده است من هم به همان نوار ارجاع می‌دهم و تکرار می‌کنم که خمینی سال‌ها قبل از قتل‌عام سرگرم طراحی و برنامه‌ریزی بوده است و گفته بود مجاهدین باید نابود شوند.

در اینجا یک نقل‌قول از ابوالقاسم خزئلی به تاریخ ۲۱مه۱۹۸۰ همین حرفها را تکرار می‌کند و ابوالقاسم سرحدی‌زاده رئیس زندانها می‌گوید مجاهدین انسان نیستند و ضد انقلاب هستند و ما همه آنها را خواهیم کشت. محمدی گیلانی حاکم شرع در دادگاه انقلاب گفته است که هر کس علیه اسلام بجنگد بعد از دستگیر شدن توبه‌اش پذیرفته نیست و مجازات آن بر اساس قران مرگ است به فجیع‌ترین وضع ممکن، به بدترین شکل به‌دار کشیده شوند و شکنجه کردن به بدترین شکل ممکن. این سخنان به تاریخ سپتامبر۱۹۸۱ است.

یک مدرک نسبتاً جدید در دفاع از قتل‌عام، مصطفی‌پور محمدی که یکی از عاملان قتل‌عام بود در ژوئن ۲۰۱۹، در طول سالیان قتل‌عام را انکار کرده و مخفی می‌کردند. ولی در اینجا پورمحمدی اعتراف می‌کند که هزاران نفر اعدام شدند. وقتی که در مورد نسل‌کشی صحبت می‌شود معمولاً سؤال می‌کنیم که چند نفر کشته شدند، ولی این‌که هدف نسل‌کشی بوده کاملاً مشخص است. این‌که آیا از نظر قضایی این نسل‌کشی هست شاید نظرات مختلفی وجود داشته باشد. ولی من اینجا می‌خواهم بگویم که در مورد تعداد آماری که ما از گوهردشت داریم تنها تعداد کمی از قتل‌عام شدگان است. بقیه زندانها کجا هستند؟ سازمان مجاهدین لیستی با حدود ۵هزار اسم منتشر کردند که در همان هفته‌ها اعدام شدند.

در صربنیستا که ۶۰۰۰نفر کشتار شدند، عنوان نسل‌کشی به خود گرفت. تعداد قتل‌عام شدگان در ۱۹۸۸ از نظر تعداد نیز مصداق نسل‌کشی است.

صحبتهای وکلای رژیم در دفاع از حمید نوری

متعاقباً وکلای رژیم در دفاع از دژخیم حمید نوری به مدت چهار ساعت و نیم به کیفرخواست دادستان پاسخ دادند و از جمله گفتند: افرادی که علیه حمید نوری شهادت داده‌اند اعتبار ندارد چون در مورد وقایعی که ۳۱سال پیش اتفاق افتاده صحبت کرده‌اند و معلوم نیست چقدر واقعی است. گزارشهایی که در مورد اعدامهای سال۱۳۶۷ نوشته شده است اعتبار ندارد.

وکلای دژخیم گفتند شاکیان و شاهدان گفته‌اند حمید نوری دادیار زندان بوده است، اما حمید نوری اصلاً تحصیلات حقوقی نداشته، بنابراین نمی‌تواند دادیار باشد. او به‌عنوان نگهبان در زندان اوین استخدام شده بود و چون تحصیلات حقوقی نداشته، حتی نمی‌توانست معاون دادیار باشد.

وانگهی حمید نوری در گوهردشت نبوده است و فقط چندبار برای کارهای اداری به گوهردشت رفته است.

وکلای رژیم هم‌چنین گفتند که حمید نوری در زمان اعدامهای ۱۳۶۷ به‌خاطر تولد دخترش در تعطیلات بوده است! حتی اگر دادگاه ثابت کند که اعدامهایی هم در آن زمان در گوهردشت اتفاق افتاده است ربطی به نوری ندارد.

وکلای رژیم اعتراف کردند که درست است که مجاهدین از خاک عراق به ایران حمله کردند اما این جزیی از جنگ حکومت ایران و مجاهدین بوده است و نه جزیی از جنگ ایران و عراق.

مجاهدین در عراق مستقل بوده‌اند و درگیریهای مجاهدین و رژیم نباید جزیی از جنگ ایران و عراق در نظر گرفته شود. آنها فقط از خاک عراق استفاده می‌کردند.

وکلای رژیم نتیجه‌گیری کردند که در این جنگ داخلی بین رژیم و مجاهدین اتهاماتی که متوجه حمید نوری است مشمول جنایت جنگی و نقض قوانین بین‌المللی نمی‌شود.

وکلای رژیم گفتند، عملیات و فعالیت‌های مجاهدین قبل از جنگ ایران و عراق و حتی قبل از رژیم فعلی بوده است و علیه رژیم شاه هم عملیات زیادی کرده‌اند.

وکلای رژیم با استفاده از سیاست ننگین و ضدایرانی مماشات گفتند: مجاهدین تروریست بودند و به همین خاطر از سال۱۹۹۷ در لیست آمریکا و از ۲۰۰۲ در لیست اتحادیه اروپا بودند اما بعداً اسمشان از این لیستها برداشته شد. الآن عراق هم مثل رژیم ایران این گروه را تروریستی می‌داند.

در پنجمین جلسه دادگاه سفیدسازی‌های خودنمایانه و اقدامات مزورانهٔ ایرج مصداقی به‌ویژه در تلویزیون سعید بهبهانی دستاویز وکیل حمید نوری به سود دژخیم شد.

وکلای رژیم گفتند که نحوه دستگیری و تحقیقات اولیه از حمید نوری مخدوش است زیرا مصداقی و دو نفر دیگر از همدستان او به نام حمید اشتری و مختار شلالوند به همراه هرش صادق ایوبی شوهر سابق دختر خوانده حمید نوری برای او تله گذاشته و به این موضوع خودشان اعتراف کرده‌اند و فیلمی هم که مصداقی در این رابطه ساخته است گواه همین مطلب است. مصداقی قبل و بعد از تحقیقات، و بلافاصله پس از دستگیری نوری اسم و عکس حمید نوری را پخش. و روند قضایی دادگستری سوئد را مختل کرده است.

از این پیش‌تر کاوه موسوی وکیلی که نخستین بار پرونده را به دادستانی سوئد ارائه داد، در ۴شب متوالی در کلاب هاوس نسبت به بهره‌برداری دژخیم و وکیل او از خرابکاریهای مصداقی از جمله فیلم سراپا دروغی که در مورد دستگیری حمید نوری سرهم‌بندی کرده است، هشدار داده بود.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/c8c4096c-5be1-4634-b9fd-6b54df1b4812"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات