728 x 90

گزارش دبیرکل ملل متحد در مورد وضعیت حقوق‌بشر در ایران به ۵۶ امین اجلاس شورای حقوق بشر

آنتونیو گوترز دبیرکل ملل متحد
آنتونیو گوترز دبیرکل ملل متحد

سایت سازمان ملل روز ۳۰خرداد گزارش دبیرکل ملل متحد در مورد وضعیت حقوق‌بشر در ایران را به ۵۶ امین اجلاس شورای حقوق‌بشر منتشر کرد.

در بخشهایی از گزارش دبیرکل ملل متحد درباره نقض حقوق‌بشر در ایران آمده است:

مقامات به تحمیل اتهامات مرتبط با امنیت ملی و احکام حبس طولانی برای مدافعان حقوق‌بشر، روزنامه‌نگاران و هنرمندان در ارتباط با کار خود ادامه دادند، در حالی که نگرانی‌های گسترده‌تر مربوط به فرآیند صحیح دادرسی نیز در این دوره گزارش مشاهده شد. OHCHRدفتر کمیساریای عالی حقوق‌بشر ملل متحد هم‌چنان گزارشهایی در مورد تبعیض‌های مبتنی بر جنسیت نهادینه شده دریافت کرد، جایی که مقامات به‌شدت زنان و دختران را از دستیابی به برابری اساسی و حقوق اساسی خود از جمله مشارکت برابر در زندگی اقتصادی، اجتماعی و سیاسی، برابری در برابر قانون، آزادی از شکنجه یا رفتار یا مجازات ظالمانه، غیرانسانی یا تحقیرآمیز، آزادی از تبعیض، و حق آزادی حرکت، اجتماعات مسالمت‌آمیز، و آزادی اجتماع و بیان محروم کرده‌اند. 

 

دبیرکل سازمان ملل هم‌چنان نسبت به افزایش مجازات اعدام در جمهوری اسلامی ایران برای طیف وسیعی از جرایم مطابق با قانون کیفری ایران، ابراز نگرانی می‌کند.

بر اساس اطلاعات دریافتی [توسط OHCHR] تخمین زده می‌شود که حداقل ۸۳۴نفر در سال ۲۰۲۳ اعدام شده‌اند، در مقایسه با ۵۸۲ اعدام تخمین زده شده در سال ۲۰۲۲، که نشان‌دهنده افزایش ۴۳درصدی در اعدامها است. از مجموع تعداد اعدامها در سال ۲۰۲۳، حداقل ۴۷۱ (۵۶درصد) اعدام برای جرایم مرتبط با مواد مخدر بوده است، در مقایسه با ۲۵۶ اعدام گزارش‌شده در سال ۲۰۲۲، که ۸۴درصد افزایش را نشان می‌دهد. سال ۲۰۲۳ بالاترین میزان اعدام برای جرایم مرتبط با مواد مخدر از سال ۲۰۱۵ بوده است.

 

دبیرکل ضمن عمیقاً نگران است، اعدام کودکان مجرم ادامه دارد و از اعدام حداقل یک کودک مجرم در سال ۲۰۲۳ به نام حمیدرضا آذری که در زمان اعدام ۱۷ساله بوده است، ابراز تأسف می‌کند... .
بر اساس اطلاعات دریافتی، در سال ۲۰۲۳ تخمین زده می‌شود که جمهوری اسلامی ایران ۱۶۷عضو اقلیت بلوچ را اعدام کرده است که ۲۰ درصد از کل اعدام‌های گزارش‌شده در سال را شامل می‌شود که پنج نفر از آنها زن بودند.

در ۲۳ ژانویه ۲۰۲۴، محمد قبادلو، ۲۳ساله، نهمین مردی بود که در ارتباط با اعتراضات سراسری سال ۲۰۲۲ اعدام شد. او به‌قتل یک افسر پلیس و مجروح کردن پنج نفر دیگر در جریان اعتراضات در شهر پرند استان تهران محکوم شد. بنا به گزارشها، وی به اتهام افساد فی الارض و قصاص به دو بار اعدام محکوم شد. ظاهراً محاکمه او با اعترافات آغشته به شکنجه همراه بود. گزارشها حاکی از آن است که قبادلو در سال ۲۰۱۶ به اختلال دوقطبی مبتلا شده بود که مورد مناقشه دولت قرار گرفت... .

 

دولت به کنترل گسترده دسترسی به اطلاعات، از جمله با مسدود کردن دسترسی به پلتفرم های رسانه‌های اجتماعی، ادامه داد... . خبرنگاران و نویسندگان هم‌چنان به‌خاطر کارشان هدف قرار می‌گرفتند.

 

دبیرکل از گزارشهای مربوط به استفاده از نیروی مرگبار علیه معترضان مسالمت‌آمیز به‌شدت نگران است. بنا بر گزارشها، در ۲۹ سپتامبر ۲۰۲۳، و ۲۰ اکتبر ۲۰۲۳، نیروهای امنیتی پس از اقامه نماز جمعه به سمت نمازگزاران مسجد مکی زاهدان گلوله‌های ساچمه‌ای شلیک کردند که منجر به مجروح شدن افراد شد... .

 

دبیرکل هم‌چنین یافته‌های مأموریت حقیقت‌یاب مستقل سازمان ملل در مورد جمهوری اسلامی ایران ("هیأت حقیقت یاب") منتشر شده در ۸ مارس ۲۰۲۴ را تأیید می‌کند. هیأت حقیقت‌یاب نتیجه‌گیری کرد که تبعیض عمیق ساختاری و نهادینه شده علیه زنان و دختران که در تمام عرصه‌های زندگی عمومی و خصوصی آنها نفوذ کرده است، وجود دارد. این هیأت هم‌چنین دریافت که این یک محرک و عاملی برای نقض گسترده حقوق‌بشر و جنایات بر اساس قوانین بین‌المللی است که علیه زنان و دختران انجام شده است... .

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/3e7b2fe5-d0c3-4ac0-ae9d-7c4ac5af0a3a"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات