728 x 90

گزارش تلویزیون شیپتاریای آلبانی از اشرف۳: قتل‌عام ۳۰هزار زندانی سیاسی در ایران در ۳۳سال پیش

موزه قتل‌عام ۶۷ در اشرف ۳
موزه قتل‌عام ۶۷ در اشرف ۳

گزارش تلویزیون شیپتاریای آلبانی از اشرف۳:

قتل‌عام ۳۰ هزار زندانی سیاسی در ایران در ۳۳سال پیش

دادگاه دورس را به یک "نورنبرگ" دیگر تبدیل کرده است

قتل‌عام ۳۰هزار نفر که ۳۳سال پیش در ۳هزار کیلومتری اینجا صورت گرفت، سالن کوچک دادگاه دورس را به مدت ۹روز به یک "نورنبرگ" دیگر تبدیل کرده است. حمید نوری، به‌خاطر دست داشتن در این قتل‌عام، به اتهام جنایات جنگی و جنایات علیه بشریت محاکمه می‌شود.

شاهدان اصلی که قرار است نهایتاً او را به پشت میله‌های زندان بفرستند، درست اینجا در آلبانی، در کمپ اشرف۳، در شهر مانز، استان دورس، یعنی محل استقرار ۲۸۰۰تن از اعضای اپوزیسیون سیاسی ایران هستند. ۶ قاضی، ۲ دادستان و وکلا برای این منظور از استکهلم به دورس نقل مکان کرده‌اند.

 

"سالن اعدام" در موزه اشرف در مانز

همه چیز در اینجا بر اساس یک مأموریت برای به‌خاطر سپردن ساخته شده است. مجاهدین خلق ایران نمی‌خواهند فراموش کنند، بلکه می‌خواهند همه چیز را به‌خاطر بسپارند. در روزهای اخیر، آنها مطابق تمامی شهادت افرادی که در «راهروی مرگ» زندگی کرده‌اند، «کمیته مرگ» را بازسازی کرده‌اند. در این راهرو صفی از زندانیان در مقابل افرادی که «کمیته مرگ» نام داشتند و ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور کنونی ایران نیز جزو آنها بوده، قرار می‌گرفتند. به‌گفته آنها، این کمیته فقط از زندانیان سؤال می‌کردند آیا شما طرفدار مجاهدین هستید؟ و اگر پاسخ مثبت بود، ایستگاه بعدی سالن اعدام بود و حمید نوری از مجریان اعدامها که اکنون توسط دادگاه سوئد متهم شده است.

محمد زند می‌گوید: حمید نوری را در اجرای اعدامها دیدم. ما نه تنها شاهد اعدام ها، بلکه شاهد غیرانسانی‌ترین شکنجه‌ها بودیم. از بین روشهای ترسناک فراوان، بدترین شکنجه‌های مخصوص زنان است.

 

نمایی از موزه در کمپ اشرف در مانزا

در سلولهای انفرادی فقط چند سانتی‌متر، برای جاگرفتن یک انسان کوچک جا بود، این ۲زن ۸ماه در آن سلول‌های کوچک زندانی شده بودند. برای بسیاری از ما امروز غیرقابل تصور است. آنها با چشمانی اشکبار برای گزارش تی وی می‌گویند که در کجا قدرت نه گفتن به تسلیم شدن را پیدا کردند،

گور دسته‌جمعی شبیه سازی شده در مانز، نمادی از گورستان کشف شده در تهران با ۶۰۰ قربانی است. به‌گفته مجاهدین خلق این یکی از قوی‌ترین شواهد نسل‌کشی و جنایات علیه بشریت در ایران است.

مجاهدین خلق جنبشی است که در سپتامبر ۱۳۴۴ برای مبارزه با رژیم «شاه» تأسیس شد و سپس به مبارزه با حکومت اسلامی که پس از انقلاب ۱۳۵۷ به قدرت رسید، ادامه داد. (سایت شیپتاریا ۲۴آبان)

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/2a50b146-487f-4cae-a97a-d493c9984376"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات