728 x 90

گزارشگر ویژه شورای اروپا برای ایران تعیین شد

شورای اروپا
شورای اروپا

گزارشگر ویژه شورای اروپا در امور ایران تعیین شد و از سوی این نهاد برای رصد نقض حقوق بشر در ایران موظف شده است.

گفته می‌شود که شورای اروپا مدتی مدید به مسائل ایران بی‌اعتنا بوده است و این گزارشگر جدید، ماکس لوکس، امیدوار است تا در سیاست بین‌المللی تغییری اساسی در قبال رژیم ایران رقم بخورد. ماکس لوکس ۲۶سال سن دارد و نماینده سبزها در مجلس فدرال آلمان است.

شورای اروپا، سازمانی برای تحکیم رشته‌های انسجام و همبستگی اروپا است که به تقویت پایه‌های مردم‌سالاری، حقوق بشر، زمامداری قانون و بهره‌برداری از همکاری‌های فرهنگی می‌پردازد.

شورای اروپا، در پی گسترش بحران ایران و افزایش فشارهای بین‌المللی برای تغییر سیاست‌های ایران، تصمیم به تعیین یک گزارشگر ویژه برای ایران گرفته است. این گزارشگر مسئول مانیتورینگ و گزارش از تحولات و تلاش‌های انجام شده در راستای تغییر سیاست‌های ایران و تحقق حقوق بشر در این کشور خواهد بود."

شورای حقوق بشر سازمان ملل نیز دارای یک گزارشگر ویژه در مورد وضعیت حقوق بشر در ایران است که از ۶سال پیش تصدی آن را جاوید رحمان، حقوقدان و فعال حقوق بشر پاکستانی - بریتانیایی به عهده دارد. او در تازه‌ترین گزارشی که به این شورا ارائه کرد نوشت که "اقدامات سرکوبگرانه رژیم ایران" در جریان قیام سراسری ۱۴۰۱ می‌تواند "مصداقی از جنایت علیه بشریت باشد".

شورای اروپا تاکنون یک بار در مورد ایران موضع گرفته است و آن هم سال ۱۳۸۸ در اعتراض و محکومیت سرکوب معترضان بوده است.

 

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/b0bb350d-b141-48ad-8b6a-80d3aee9d52d"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات