728 x 90

گروه بین‌المللی بحران: زمان رسیدن رژیم ایران برای ساخت بمب هسته‌یی به چند هفته رسیده است

غنی سازی اورانیوم - عکس از آرشیو
غنی سازی اورانیوم - عکس از آرشیو

گروه بین‌المللی بحران با انتشار گزارشی اعلام کرد، با توجه به میزان فعلی ذخایر اورانیوم و شمار سانتریفوژهای فعال پیشرفته رژیم ایران، تنها چند هفته به زمان گریز هسته‌یی (دستیابی به میزان کافی اورانیوم برای ساخت یک بمب اتمی) باقی مانده است.
سایت گروه بین‌المللی بحران روز دوشنبه ۲۷دی با انتشار گزارشی ۵۷صفحه‌یی که بر اساس مصاحبه با بیش از ۵۰مقام و نهاد بین‌المللی تنظیم و در سایت این گروه منتشر کرد می‌افزاید، در دوران قبل از عدول رژیم ایران از تعهدات هسته‌ایش، ذخایر اورانیوم کم‌غلظت آن حدود ۱۰۰کیلو گرم بود اما اکنون به نزدیک ۲۵۰۰کیلو گرم رسیده است.
ذخایر اورانیوم ۲۰درصدی و ۶۰درصدی رژیم ایران تا پایان سال گذشته میلادی به ترتیب ۱۱۴کیلو گرم و ۱۸کیلو گرم بود. بر اساس برجام، رژیم ایران تنها مجاز است تا سقف ۲۰۲کیلو گرم اورانیوم با غلظت ۳.۷درصد در اختیار داشته باشد و غنی‌سازی بیش از این میزان ممنوع است.
از سوی دیگر این در حالی است که قبل از عدول رژیم از تعهدات برجامی خود، تنها چند ده سانتریفوژ پیشرفته در کشور فعال بود، اکنون این رقم به دو هزار و ۱۰۱دستگاه رسیده است.
آمریکا اردیبهشت ۹۷ از برجام خارج و یک سال بعد، رژیم ایران شروع به عدول تدریجی از تعهدات هسته‌یی خود کرد و از بهار امسال مذاکرات رژیم ایران و دیگر اعضای برجام به همراه آمریکا برای احیای توافق هسته‌یی آغاز شده، اما تاکنون به نتیجه مشخص و پیشرفت قابل توجهی نرسیده است.
گروه بحران در ادامه خاطرنشان کرد که اگر به‌زودی توافق حاصل نشود، رژیم ایران به نقطه‌ای خواهد رسید که احیای برجام اهمیت خود را از دست خواهد داد؛ موضوعی که اعضای اروپایی برجام و آمریکا نیز قبلاً بر آن تأکید کرده بودند.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/aa6e719e-3c6a-4560-a941-10f4da6854b2"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات