728 x 90

گروسی: هیچ پیشرفتی در حل مسائل پادمانی با ایران رخ نداده است

رافائل گروسی مدیرکل آژانس
رافائل گروسی مدیرکل آژانس

اجلاس شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی

سخنرانی رافائل گروسی مدیر کل آژانس

 

مواضع علنی اعلام شده در ایران

در مورد تواناییهای فنی برای تولید تسلیحات اتمی

صرفاْ موجب افزایش نگرانی در مورد صحت و کامل بودن گزارشهای رژیم

در مورد وضعیت برنامه اتمی‌اش است

 

در اجلاس شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که صبح امروز در مقر آژانس در وین برگزار شد رافائل گروسی مدیرکل آژانس طی سخنانی اعضای شورای حکام را در جریان آخرین تحولات مربوط به برنامه اتمی رژیم قرار داد و سپس در یک کنفرانس مطبوعاتی با خبرنگاران شرکت کرد

رافا؛ ئل گروسی گفت: در گفتگوهایم با سران و مقامات کشورهای عضو آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همگی به‌طور یکپارچه نسبت به برنامه اتمی رژیم ایران و عدم همکاری آن ابراز نگرانی می‌کنند.

گروسی درباره برنامه اتمی رژیم گفت:

در رابطه با برنامه هسته‌یی رژیم ایران، ذخایر اورانیوم غنی شده این رژیم هم‌چنان در حال افزایش است، . آژانس تداوم دانش در رابطه با تولید و موجودی سانتریفیوژها، آب سنگین و کنسانتر سنگ اورانیوم را از دست داده است. سه سال است که رژیم ایران اجرای موقتی پروتکل الحاقی خود را متوقف کرده است و بنابراین سه سال از زمانی که آژانس قادر به دسترسی تکمیلی در ایران بوده است، می‌گذرد.

گروسی افزود:

مواضع علنی اعلام شده در ایران در مورد تواناییهای فنی‌اش برای تولید تسلیحات اتمی صرفاْ موجب افزایش نگرانی من در مورد صحت و کامل بودن گزارشهای رژیم در مورد وضعیت برنامه اتمی‌اش می‌باشد. ما باید آنچه را که مقامات رژیم در مورد توانایی تولید بمب اتمی می‌گویند جدی بگیریم. باید از مقامات رژیم بخواهیم اطلاعات همه فعالیت‌های اتمی خود را در اختیار آژانس بگذارند. اگر مقامات رژیم مدعی چنین توانایی هستند پس شاید در خفا اقداماتی در جریان است که باید به آژانس گزارش شود.

آنچه نگران‌کننده است این است که رژیم ایران تنها رژیمی است که مدعی است بمب اتمی ندارد ولی تا ۶۰ درصد اورانیوم را غنی کرده است که این درصد بسیار بالا و موجب نگرانی است.

مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت: هر چند آژانس با حسن‌نیت برخورد کرده است ولی رژیم ایران بدون هیچ توضیحی همکاریهای خودش را با آژانس قطع کرده و به توافقی که با آنها امضا کرده بودم پایبند نبوده است.

هیچ پیشرفتی در زمینه پاسخگویی به سؤالات مورد نگرانی آژانس صورت نگرفته است. رژیم ایران به آژانس توضیحات معتبر فنی در مورد وجود ذرات اورانیوم که در سایتهای ورامین و تورقوزآباد وجود داشته‌اند نداده است و به آژانس اطلاعاتی در مورد محل این مواد اتمی و تجهیزاتی که به این ذرات آلوده شده‌اند، نداده است.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/7839d782-dc41-4763-b59a-8aab9621f687"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات