728 x 90

گروسی: آژانس آگاهی خود درباره سانتریفوژهای ایران را از دست داده است

رافائل گروسی مدیرکل آژانس
رافائل گروسی مدیرکل آژانس

رافائل گروسی روز دوشنبه ۱۹ شهریور در سخنرانی خود در نخستین روز از نشست فصلی شورای حکام آژانس گفت که این آژانس "تداوم آگاهی خود درباره تولید سانتریفیوژها و موجودی آنها، روتورها و بیلوزها، آب سنگین و کنسانتره سنگ اورانیوم" در ایران را از دست داده است.

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تصریح کرد: «ذخایر اورانیوم غنی‌شده ایران تا غلظت ۲۰درصد و ۶۰درصد هم‌چنان در حال افزایش است و ایران شمار آبشارهایی را که برای غنی‌سازی اورانیوم مورد استفاده قرار می‌دهد، افزایش داده است».

او با بیان این‌که "در ۱۵ماه گذشته هیچ پیشرفتی در زمینه اجرایی‌شدن بیانیه مشترک چهارم مارس ۲۰۲۳ حاصل نشده"، از رژیم ایران خواست تا بیانیه مشترک را با به کار بستن جدی پیشنهادهای مشخص آژانس اجرایی کند.

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در ادامه سخنانش با اشاره به مواضع رژیم ایران مبنی بر این‌که این کشور "همه مواد، فعالیت‌ها و مکانهای هسته‌یی مورد نیاز طبق توافقنامه پادمان ان.پی.تی را اعلام کرده است"، ادامه داد که این ادعاها "با یافته‌های آژانس در مورد ذرات اورانیوم با منشأ انسانی در ایران مغایر است."

به گفته گروسی، رژیم ایران هنوز کد اصلاح‌شده ۳.۱ را که یک تعهد قانونی برای ایران است، اجرا نمی‌کند، چرا که اعلام کرده "اجرای این قانون را به‌حالت تعلیق درآورده است."

طبق کد اصلاحی ۳.۱، هر کشور عضو پادمان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی موظف است که در ابتدای برنامه‌ریزی برای اجرای یک برنامه هسته‌یی، این آژانس را مطلع سازد.

گروسی تأکید کرد که این مسائل پادمانی باقی مانده ناشی از تعهدات رژیم ایران ذیل توافق‌نامه پادمان جامع است و باید حل شود تا پس از آن آژانس بتواند تضمین دهد که برنامه هسته‌یی ایران کاملاً صلح‌آمیز است.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/43f59c54-15ea-43c1-9a33-f037d45a8f59"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات