728 x 90

گرامیداشت روز ملی مقاومت سالروز برگزاری اولین جلسه شورای ملی مقاومت فرانسه در جریان جنگ جهانی دوم

گرامیداشت روز ملی مقاومت سالروز برگزاری اولین جلسه شورای ملی مقاومت فرانسه
گرامیداشت روز ملی مقاومت سالروز برگزاری اولین جلسه شورای ملی مقاومت فرانسه

گرامیداشت روز ملی مقاومت

سالروز برگزاری اولین جلسه شورای ملی مقاومت فرانسه در جریان جنگ جهانی دوم

در نقاط مختلف فرانسه

روز دوشنبه ۲۷ می‌۲۰۲۴ در سالروز برگزاری اولین جلسهٔ شورای ملی مقاومت فرانسه در جریان جنگ جهانی دوم در سال ۱۹۴۳، «روز ملی مقاومت» در مناطق مختلف فرانسه از جمله در شهرداریها و مدارس گرامی داشته شد.

هم‌چنین مقام‌های دولت، سناتورها، نمایندگان پارلمان و منتخبان فرانسه طی پیام‌هایی یاد مبارزان مقاومت علیه نازیسم هیتلری را گرامی داشتند.

نخست‌وزیر فرانسه در پیامی، نوشت: «ادای احترامی از ملت به (اعضای) مقاومت، به ماکی‌ها و به پارتیزانها. در این روز مقاومت ملی، فرانسه به‌یاد می‌آورد که بهای آزادی خونهای ریخته‌شده است و ارزش‌های ما هرگز تضمین شده نیست و همیشه باید از آنها دفاع کرد».

وزارت دفاع فرانسه، نوشت: «۲۷ می‌۱۹۴۳، شورای ملی مقاومت برای اولین بار در پاریس تشکیل جلسه داد. از سال ۲۰۱۳، روز ملی مقاومت هر ساله در ۲۷ می برگزار می‌شود».

پاتریسیا میرالیس وزیر دولت در امور کهنه‌سربازان فرانسه با درج تصاویری از حضورش در مراسم گرامیداشت یاد ژان مولن رئیس شورای ملی مقاومت فرانسه در حساب ایکس خود، نوشت: «در این روز مقاومت ملی، ۸۱ سال پس از تأسیس شورای ملی مقاومت، هرگز نباید مفهوم میراث آن‌را از یاد ببریم: هرگز در مورد شرافت، جمهوری و ارزش‌های آن سازش نکنیم. اینها راهنماهایی است که باعث می‌شود هیچ‌وقت گمراه نشویم».

پاتریسیا میرالیس هم‌چنین پیامی به‌مناسبت روز ملی مقاومت فرانسه منتشر کرد و نوشت: «رزمندگان مقاومت از مرد و زن، بدون حسابگری، بدون ضمانت و با فروتنی که مشخصه آنها بود، وارد این ماجراجویی پرخطر شدند. این هزاران نفر بودند که با پیمودن مسیرهای مختلف، عبور از مناطق و کانتونهای ما، ویژگی‌های فرانسه‌یی را که رفته‌رفته سر بلند کرد، دنبال کردند. مقاومت اشکال و چهره‌های گوناگونی داشت».

وی افزود: «حتی امروز که بیش از ۸- سال از آن زمان می‌گذرد، می‌توانیم میراث مقاومت را که یک درس عبرت به‌شمار می‌رود، درک کنیم. این‌که هرگز امید خود را برای خود یا دیگران از دست ندهیم... شعله مقاومت تا ابد، جمهوری و راه همگان را روشن خواهد کرد».

حزب کمونیست فرانسه در شهر تور، گزارش داد: «در چارچوب روز ملی مقاومت، لوح یادبودی برای ادای احترام به آندره فوسیه Foussier دانش‌آموز (۱۵ساله) دبیرستان دکارت در تور قرار داده شد؛ این جوان کمونیست در میان پنج نفر اول از شهرستان اندر اه لوآر بود که به‌خاطر اعمال مقاومت در ۱۰می۴۲ تیرباران شدند».

 

پرفه شهرستان دو فرانسه نیز دربارهٔ مراسم گرامیداشت این روز نوشت: «مراسم تجلیل از ۹۸رزمندهٔ مقاومت که در ارگ بوزانسون تیرباران شدند، صبح (دوشنبه) در بوزانسون برگزار شد.

در این مراسم دانش‌آموزان دبیرستانی اسامی قربانیان سبعیت نازی‌ها را قرائت کردند».

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/60e63e19-a57b-4fa0-90e4-9e828621344a"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات