728 x 90

کنفرانس در پارلمان نروژ - انقلاب دموکراتیک ایران - سخنرانیهای لارش ریسه، مورتن ولد، گیر هیملر هارده، کیمو ساسی و ادوارد سولنس

 لارش ریسه، مورتن ولد، گیر هیملر هارده، کیمو ساسی و ادوارد سولنس
لارش ریسه، مورتن ولد، گیر هیملر هارده، کیمو ساسی و ادوارد سولنس

کنفرانس در پارلمان نروژ

انقلاب دموکراتیک ایران قیامی برای آزادی و دموکراسی

سخنرانیهای لارش ریسه، مورتن ولد، گیر هیلمر هارده، کیمو ساسی و ادوارد سولنس

به دعوت کمیته پارلمانی دوستان ایران آزاد کنفرانسی در محل پارلمان نروژ با حضور و سخنرانی نایب‌رئیس پارلمان و شماری از نمایندگان برگزار شد. خانم مریم رجوی، ‌ رئیس‌جمهور برگزیده مقاومت ایران، به‌صورت آن لاین در این جلسه شرکت و سخنرانی کرد. در این کنفرانس از جمله گیر هیملر هارده نخست‌وزیر سابق ایسلند، کیمو ساسی وزیر پیشین حمل و نقل و ارتباطات فنلاند و سولنس وزیر سابق محیط‌زیست ایسلند سخنرانی کردند. در این کنفرانس استرون استیونسون آخرین کتاب خود را درباره یک قرن مبارزه مردم ایران با دو دیکتاتوری را معرفی کرد.

 

لارش ریسه

نماینده سابق پارلمان از حزب مسیحی مردم و رئیس کمیته دوستان ایران آزاد در نروژ

 

لارش ریسه –رئیس کمیته دوستان ایران آزاد در نروژ و نماینده سابق پارلمان

لارش ریسه –رئیس کمیته دوستان ایران آزاد در نروژ و نماینده سابق پارلمان

متشکرم اولا افتخار بزرگی است که این‌جا هستم، خیلی خوشحالم که می‌بینم این همه نفرات درگیر موضوع ایران هستند، این روزها، روزهای خاصی هستند، روزهای تاریخی که ایران در حال گذار از آن‌هاست. احتمالاً بیش از ۳۰هزار نفر دستگیر شده‌اند. و از میان آنها بیش از ۷۵۰نفر کشته شده‌اند، که ۶۴۷نفرشان توسط شورای ملی مقاومت ایران شناسایی شده‌اند. ولی با وجود سرکوب وحشیانه از سوی مقامات، مردم هم‌چنان به اعتراضات ادامه می‌دهند. حتی دیروز یک تظاهرات بزرگ در تهران از سوی کشاورزان برگزار شد، که راهپیمایی کردند در شهر و خواهان حقوق‌شان شدند.

مردم با شجاعت از پشت بام‌ها فریاد می‌زنند و جان خودشان را به‌خطر می‌اندازند. بنابراین من فکر می‌کنم این می‌تواند نقطه شروعی برای انقلاب برای تغییر رژیم باشد.

عمدتاً زنان اعتراضات را سازماندهی می‌کنند، تظاهرات تقریباً در ۳۰۰شهر در ایران بوده و نزدیک به ۱۵۰روز است که مردم برای احقاق حقوقشان و برای تغییر رژیم به تظاهرات علیه آن ادامه می‌دهند. این خارق‌العاده است، ما شاهد تاریخ‌سازی در ایران هستیم و بگذارید امیدوار باشیم که به سرانجام مطلوب برسد. و طی این کنفرانس در این رابطه بیشتر خواهیم شنید،

رئیس‌جمهور برگزیده شورای ملی مقاومت ایران، خانم مریم رجوی است. او بیش از ۴۰ سال، که به‌زودی می‌شود نزدیک به ۵۰ سال، برای آزادی ایران می‌جنگد. ابتدا با رژیم بی‌رحم شاه مبارزه کرده و پس از بازگشت خمینی در سال ۱۳۵۷ به ایران، از کشورهای مختلف علیه رژیم مبارزه کرده است. مایه افتخار است که برای اولین بار از خانم رجوی در پارلمان نروژ استقبال می‌کنیم. او این‌جاست. شما دوستان زیادی در مجلس دارید خانم رجوی و به گرمی از شما استقبال می‌شود. تریبون از آن شماست.

 

 

مورتن ولد - نایب‌رئیس پارلمان نروژ

مورتن ولد نایب‌رئیس پارلمان نروژ

بسیار از شما متشکرم. از این‌که این‌جا هستم سپاسگزارم. همان‌طور که شما گفتید، من سالها از مبارزه شما علیه این رژیم حمایت کرده‌ام و البته این کار را ادامه خواهیم داد. ما شرایط را از نزدیک دنبال می‌کنیم و می‌بینیم که شما در این نبرد با چالش بزرگی روبه‌رو هستید. ما البته درک می‌کنیم که شما به حمایت کامل و صمیمانه نروژ نیاز دارید که البته از آن برخوردارید. متشکرم.

 

 

گیر هیملر هارده-نخست وزیر سابق ایسلند

گیر هیملر هارده - نخست‌وزیر سابق ایسلند

باید قیامی که در حال حاضر در جریان است را جدی بگیریم. شرایط معمول نیست وقتی یک دولت ۳۰هزار نفر از شهروندان خود را زندانی کند و تاکنون حدود ۷۵۰نفر را بکشد.

و ما باید مطمئن شویم، همان‌طور که اولاً گفت، که این فقط یک تظاهرات نیست، آغاز چیزی بزرگ، آغاز پایان دیکتاتوری مذهبی است که اکنون ۴۴سال است که در قدرت است. و من فکر می‌کنم حمایت از مبارزه ایرانیها برای آزادی و دموکراسی برای ما بسیار مهم است، چرا که آنچه آنها می‌خواهند همان حقوق مسلمی است که همه ما در جوامع غربی برایمان مفروض است، حقوقی که به قانون اساسی آمریکا در قرن هجدهم برمی‌گردد. و باید بفهمیم که مردم ایران هم این حق را دارند که از این اصولی که در هر قانون اساسی مدرن در جهان غرب آمده است، بهره ببرند.

ما در حال حاضر در پارلمان نروژ هستیم. این نهاد چه کاری می‌تواند انجام دهد؟ و دولت نروژ برای کمک به فشار بر رژیم آخوندی در ایران برای پاسخگویی به خواسته‌های معترضان و جوانان در ایران. باید به هر کاری که می‌توان فکر کرد.

 

 

کیمو ساسی- وزیر پیشین حمل و نقل و ارتباطات فنلاند

کیمو ساسی - وزیر پیشین حمل و نقل و ارتباطات فنلاند

خیلی ممنون خانم رجوی، دوستان عزیز می‌خواهم از خانم رجوی به‌خاطر این جلسه توجیهی در مورد انقلاب دموکراتیک و وضعیت کنونی ایران تشکر کنم. ما داریم به پایان دیکتاتوری در ایران نگاه می‌کنیم.

پیش از این، تظاهراتی در مورد فقر، افزایش فقر و کمبود غذا در ایران صورت گرفته بود. اما تظاهرات‌های پس از مرگ مهسا امینی، بسیار خاص است. چرا که زمان بسیار طولانی ادامه داشته و بسیار گسترده است. و اکنون شاهد زنان شجاع ایرانی و جوانان هستیم که با فداکاریهای خود جامعه را تغییر می‌دهند. و شعارهایی مانند «مرگ بر ستمگر، چه شاه باشه، چه رهبر» به‌معنی خامنه‌ای. و «نه سلطنت و نه رهبری، دموکراسی (برابری)»، که آنچه جوانان برای آینده می‌خواهند را توصیف می‌کند. و تنها یک راه پیش‌رو برای ایران وجود دارد و آن ایران دموکراتیک است. این بهترین روش حکومت در جهان در حال حاضر است. راه‌حل این است. و بعد، البته، یکی می‌پرسد، پس آیا راه واقعی وجود دارد؟ آیا جایگزین واقعی وجود دارد؟ در واقع وجود دارد. همه طرح ده ماده‌یی خانم رجوی را بخوانید. این یک برنامهٔ عالی است. دموکراسی، حقوق‌بشر، تفکیک بین دین و سیاست و احترام به اقلیتها در ایران و برابری زنان و مردان.

و این مسیر روشن رو به جلو برای ایران است. و البته آنچه در این لحظه بسیار مهم است این است که مخالفان متحد بشوند، متحد بمانند و با هم کار کنند. شورای ملی مقاومت ایران، قوی‌ترین، گروه مخالف با ساختارهای دموکراتیک، حمایت گسترده هم در خارج از کشور، و هم در داخل ایران است. و این باید یک عامل هدایت‌کننده در انقلاب باشد. و چیز عالی این است که رئیس‌جمهور منتخب شورای ملی مقاومت خانم رجوی است، زنی که واقعاً می‌تواند تفاوت تغییر در ایران را نشان دهد که هم مردان و هم زنان را در آن تصویر حضور داشته باشند. اما در این لحظه باید بپرسم، چه کاری می‌توانیم بکنیم و این سؤال بزرگی است. و باید بگویم ما کلاً نمی‌توانیم راضی باشیم از آنچه که اتحادیه اروپا و کشورهای اروپایی می‌کنند. و این وظیفه ماست که سعی کنیم اتحادیه اروپا و کشورهای اروپایی را تحت فشار قرار بدهیم. آنها موضع گرفته‌اند، اما آن موضع باید قوی‌تر از این باشد. و آنچه مورد نیاز است تحریم است. اگر آمریکایی‌ها این کار را می‌کنند که سپاه پاسداران (را در لیست گذاشته‌اند)، البته که باید از سوی اتحادیه اروپا و همهٔ کشورهای اروپایی نیز تحریم شوند. من فکر می‌کنم ما این افراد را می‌شناسیم، این‌که سفارتخانه‌های ایران در اروپا چه می‌کنند و من فکر می‌کنم ما و همه کشورهای اروپایی نمی‌توانیم جاسوس، متجاوز در داخل خاک اتحادیهٔ اروپا داشته باشیم و فعالیت آنها باید به‌نوعی محدود شود. هم‌چنین اعلام این‌که مردم ایران وقتی سرکوب می‌شوند، حق دارند از خود دفاع کنند، بنابراین باید واضح‌تر اعلام موضع بشود.

اما مهم‌ترین چیز این است که در حال حاضر باید چیزی شبیه به اوکراین وجود داشته باشد، جنایات علیه بشریت و نسل‌کشی باید بررسی شود. و زمانی که لحظه‌اش فرا می‌رسد، آن دسته از افرادی که مسئول هستند باید به دادگاه کشانده شوند و تحریم و مجازات شوند.

بعد البته همان‌طور که گیر هارده گفت دخالت ایران در اوکراین چیزی است که وقتی از استقلال اوکراین دفاع می‌کنیم باید در اروپا به‌یاد داشته باشیم. و دخالت ایران چیزی است که ما نمی‌توانیم آن را بپذیریم و آن را باید از نظر سیاسی در نظر گرفت و هم‌چنین تحریم‌ها به‌طوری که تمام اقدامات اتحادیه اروپا علیه (رژیم) ایران هدایت شود. این مهم است.

ما کارهای زیادی برای انجام دادن داریم اما فکر می‌کنم ما برنده خواهیم شد و باید خیلی محکم باشیم. و اروپا باید نقش مهم‌تری از همیشه داشته باشد. سپاسگزارم.

 

 

ادوارد سولنس وزیر سابق محیط‌زیست ایسلند

ادوارد سولنس

سپاسگزارم. خانم‌ها و آقایان، خانم رجوی،

به همراه مردم سه بخش اول جهان دموکراتیک، از دیدن مستقیماً وحشی‌گری و بی‌اعتنایی به حقوق‌بشر که آخوندها از خود نشان دادند، وحشت‌زده شدم. وقتی که به سپاه پاسداران دستور دادند به معترضان در ایران حمله کنند و رحمی از خود نشان ندهند، شجاعت و شهامت معترضان، بیشتر جوانان و به‌طور خاص زنان جوان ایرانی، که در برابر نیروی مرگبار سپاه پاسداران ایستادگی کرده است، مرا از صمیم قلب تحت تأثیر قرار داده است.

رفتار نفرت‌انگیز آخوندها در تهران، کشتن شهروندان خود به‌طور گسترده، راه‌اندازی محاکمه‌های ساختگی با احکام اعدام بر اساس اتهامات ساختگی، به‌وضوح به جهانیان نشان داده است که تلاش برای مذاکره با این هیولاها و حتی ورود به هر گونه مذاکره با آنها بیهوده است.

اتحادیه اروپا به‌عنوان اولین گام باید بلافاصله سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را به‌عنوان یک گروه تروریستی در لیست سیاه قرار دهد. این گام باید فوراً برداشته شود. این اقدام همین الآن دیر است.

 

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/2bfff992-c7e8-4261-9597-52222db2f865"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات