728 x 90

کنفرانس مطبوعاتی در لندن؛ فراخوان بی‌سابقه ۴۶۲تن از مقامات فعلی و پیشین سازمان ملل برای شروع تحقیقات فوری در بارهٔ قتل‌عام ۶۷ در ایران

کنفرانس مطبوعاتی در لندن
کنفرانس مطبوعاتی در لندن

کنفرانس مطبوعاتی در لندن

فراخوان بی‌سابقه ۴۶۲تن از مقامات فعلی و پیشین سازمان ملل

حقوقدانان معتبر بین‌المللی، قضات و مقامات فعلی و سابق دادگاه‌های بین‌المللی

شخصیتهای برجسته سیاسی و برندگان جایزه نوبل به سازمان ملل متحد

برای شروع تحقیقات فوری درباره قتل ۱۳۶۷ در ایران

۷ بهمن۱۴۰۰

 

قتل‌عام زندانیان سیاسی در ایران

جنایت علیه بشریت و نسل‌کشی است

ابراهیم رئیسی و اژه‌ای عاملان اصلی قتل‌عام ۱۳۶۷ هستند

که هم‌چنان از مصؤنیت برخوردارند

 

امضاکنندگان از سازمان ملل می‌خواهند

مصونیت مقامات رژیم ایران از مجازات را برای تحقیقات بین‌المللی

در مورد اعدام‌های دسته‌جمعی

و ناپدید شدن اجباری هزاران زندانی سیاسی در سال۱۳۶۷

که جنایات ادامه علیه بشریت را تشکیل می‌دهند، فوراً به چالش بکشد

 

بارونس ورما عضو مجلس اعیان

و وزیر پیشین توسعه بین‌المللی انگلستان

جنبش دادخواهی قربانیان قتل‌عام ۶۷

از تابستان همان سال، زمانی که مسعود رجوی رهبر مقاومت ایران

دبیرکل وقت سازمان ملل متحد را در جریان این واقعه قرار داد شروع شد

 

 

روز پنجشنبه ۷بهمن در یک کنفرانس مطبوعاتی در چرچ هاوس لندن، طاهر بومدرا مدیر عامل بنیاد عدالت برای قربانیان قتل‌عام ۱۳۶۷ در ایران به‌همراه استروان استیونسون مدیر کارزار تغییر در ایران و بارونس ورما وزیر سابق توسعه بین‌المللی و عضو مجلس اعیان انگلستان فراخوان بی‌سابقه ۴۶۲تن از مقامات فعلی و پیشین سازمان ملل، حقوقدانان معتبر بین‌المللی، قضات و مقامات فعلی و سابق دادگاه‌های بین‌المللی، شخصیتهای برجسته سیاسی و برندگان جایزه نوبل در رابطه با قتل‌عام زندانیان سیاسی در ایران توسط رژیم آخوندی را تشریح کردند.

۴۶۲ کارشناس حقوق‌بشر و حقوق‌بشر بین‌المللی از جمله رئیس سابق دادگاه جنایی بین‌المللی و بیش از ۱۰۰ مقام فعلی و سابق سازمان ملل در نامه به شورای حقوق‌بشر سازمان ملل و کمیسر عالی حقوق‌بشر این سازمان نوشتند این اعتقاد وجود دارد که قتل‌عام زندانیان سیاسی در سال۱۳۶۷ «جنایت علیه بشریت» و «نسل‌کشی» است. آنها خواستار یک تحقیق بین‌المللی شدند که عاملان این جنایت را به دست عدالت بسپارد.

کارشناسان حقوق‌بشر تأخیر در حسابرسی از رژیم آخوندی را عامل جری‌تر شدن این رژیم و ادامه جنایت علیه بشریت در ایران می‌دانند.

 

طاهر بومدرا اداره کننده کنفرانس اظهار داشت در میان امضاء‌کنندگان رئیس سابق دادگاه جنایی بین‌المللی رئیس سابق شورای حقوق‌بشر سازمان ملل، رئیس سابق کمیسیون اروپا، سه رئیس سابق کمیسیون بین‌آمریکایی حقوق‌بشر، رئیس سابق دادگاه بدوی جوامع اروپایی، رئیس سابق دادگاه آشتی و داوری سازمان امنیت و همکاری اروپا، فرمانده پیشین ناتو، رئیس پیشین بخش استیناف دادگاه جنایی بین‌المللی، رئیس سابق شورای اتحادیه اروپا، رئیس سابق کمیسیون حقوق‌بشر اروپا، رئیس پیشین کمیسیون حقوق بین‌الملل سازمان ملل متحد، ۱۸ برنده جایزه نوبل، ۱۰۳ مقام سابق سازمان ملل، از جمله ۳۷ گزارشگر ویژه پیشین سازمان ملل به چشم می‌خورند.

طاهر بومدرا افزود: «این فراخوان به شورای حقوق‌بشر و کمیساریای عالی حقوق‌بشر، بزرگ‌ترین فراخوان بین‌المللی از سازمان ملل در تاریخ است که توسط متخصصان بین‌المللی و جامعه حقوق‌بشری برای پاسخگویی مقامات ایرانی در رابطه با قتل‌عام ۱۳۶۷ انجام می‌شود».

در این نامه از ابراهیم رئیسی و اژه‌ای رئیس قوه قضاییه به‌عنوان عاملان اصلی قتل‌عام ۱۳۶۷ که "هم‌چنان از مصونیت برخوردار هستند" نام برده شده است.

 

استروان استیونسون در کنفرانس لندن اعلام کرد: «‌ما در ماه اکتبر گذشته پرونده‌ای در مورد نقش ابراهیم رئیسی در قتل‌عام ۱۳۶۷ و اعدام ۳۰۰۰۰تن از مخالفان سیاسی رژیم تسلیم پلیس انگلستان کردیم. ساندی میل با تیتر بزرگ در صفحه اول با عنوان «جلاد را دستگیر کنید» از او استقبال کرد. این اقدام باعث شد رئیسی از شرکت در کنفرانس گلاسکو صرفنظر کند. ولی هر زمان به خود جرأت دهد پا بخاک اروپا بگذارد باید بداند هیچ منطقه تضمین شده‌ای برای مصونیت وجود نخواهد داشت».

 

بارونس ورما وزیر پیشین توسعه بین‌المللی و عضو مجلس اعیان انگلستان، در کنفرانس لندن اظهار داشت: «از نظر ما، از این پس دولتها هیچ بهانه‌ای برای خودداری از حمایت از تحقیقات سازمان ملل در مورد نقض فاحش حقوق‌بشر در سال۱۳۶۷ در ایران نخواهند داشت. جنبش دادخواهی قربانیان قتل‌عام ۶۷ در واقع در همان تابستان زمانیکه مسعود رجوی رهبر مقاومت ایران دبیرکل وقت سازمان ملل متحد را در جریان این واقعه قرار داد شروع شد. ولی سازمان ملل در آن زمان تمایلی به پی‌گیری موضوع نداشت. در یک بیانیه که در حال حاضر در مجلس انگلستان در جریان است نسبت به مصونیت عاملان قتل‌عام ۱۳۶۷ که امروز رژیم ایران و قضاییه آن را اداره می‌کنند ابراز تأسف شده است».

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/d27cd473-83a1-4f7f-8b08-adc3910af094"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات