728 x 90

کنفرانس در پارلمان انگلستان - سخنرانیهای بارونس اولون، جیم شانون، مارتین دی و استیو مک کیب

کنفرانس در پارلمان انگلستان
کنفرانس در پارلمان انگلستان

کنفرانس در پارلمان انگلستان

سخنرانی اعضای هر دو مجلس عوام و اعیان و حقوقدانان برجسته

بزرگداشت روز جهانی حقوق بشر

و حمایت از مقاومت و مبارزه مردم ایران

سخنرانیهای

بارونس اولون-عضو مجلس اعیان

جیم شانون – نماینده پارلمان انگلستان از حزب دموکراتیک ایرلند

و سخنگوی حزب در امور حقوق بشر

مارتین دی – نماینده پارلمان انگلستان از حزب ملی اسکاتلند

و سخنگوی حزب در امور حقوق بشر

استیو مک کیب – نماینده پارلمان انگلستان

 

بارونس اولون-عضو مجلس اعیان

من بسیار خوشحالم که امروز با همه همکاران فراحزبی و همه مهمانان اینجا هستم و به پارلمان خوش آمدید. مهمتر از همه، من مایلم از استقبال باب بلکمن از شما، خانم رجوی، امروز در پارلمان بریتانیا حمایت کنم. شما رهبری بزرگترین و سازمان‌یافته‌ترین ائتلاف اپوزیسیون ایران برای یک جمهوری دموکراتیک در ایران را برعهده دارید و حضور شما مثل همیشه باعث افتخار است. خانم رجوی، برای بزرگداشت روز حقوق‌بشر با یک بحث مهم در مورد این‌که چگونه می‌توانیم به بهترین نحو برقراری حقوق‌بشر در ایران را پیش ببریم و چه کاری می‌توانیم انجام دهیم تا مطمئن شویم که مردم ایران روزی بتوانند مانند ما در انگلستان، حقوق و آزادیهای اولیه را تجربه کنند، شروع می‌کنیم و همان‌طور که شما گفتید، تردیدی وجود ندارد که تلاشهای ما باید بر اساس همکاری نزدیکتر با جنبش شما به‌عنوان نماینده واقعی آرمان دموکراتیک مردم ایران باشد.

و من با شما موافقم که تلاش‌های بین‌المللی باید بر پایان دادن به مصونیتهایی که در ایران وجود دارد متمرکز شود. همان‌طور که دکتر فاکس هم به آن اشاره کرد، متأسفانه به‌دلیل شکست بین‌المللی در سازمان ملل و رویکرد نرم غرب، یعنی سازگاری با رژیم، با امید تشویق به تغییر رفتار وحشتناک آن، اکنون در ایران وضعیتی داریم که مدافعان حقوق‌بشر و فعالان دموکراسی‌خواه زندانی می‌شوند، در حالی که ناقضان حقوق‌بشر، مانند رئیسی، به جای پاسخگویی در قبال جنایاتی که مسئول آن هستند، ارتقاء رتبه می‌یابند. این بیانگر وضعیت فعلی است که برای هر وجدان بیداری غیرقابل قبول است. این واقعیت که رژیم اکنون برای زنان و دخترانی که معترض هستند و حتی قوانین حجاب اجباری را به چالش می‌کشند، قوانین جدیدی با مجازاتهای سخت‌تر وضع کرده است، خود گویای این است و نشان می‌دهد که ما امروز با چه رژیمی روبه‌رو هستیم. . فکر می‌کنم شجاعت زنان و دختران ایران در جوایز اخیر که در آخر هفته شنیدیم، دوباره به‌رسمیت شناخته شد. این جوایز نشان‌دهنده شناخت بین‌المللی مهم و حمایت از مبارزه علیه استبداد رژیم ایران است. اما تا زمانی که این رژیم اجازه داشته باشد با مصونیت از مجازات عمل کند، چیزی تغییر نخواهد کرد. من از دولتمان می‌خواهم که رهبری ائتلاف بین‌المللی متشکل از متحدان و شرکا را برعهده بگیرد و از شورای امنیت سازمان ملل بخواهد که سوابق نقض وحشتناک حقوق‌بشر رژیم را بررسی کند، کسانی را که مسئول سرکوب دولتی و نقض سیستماتیک حقوق‌بشر هستند به پیگرد قانونی معرفی کند. من هم‌چنین معتقدم، همان‌طور که خانم رجوی در سخنان خود گفت، دولتهای ما می‌توانند گام‌های مهمی در اینجا در بریتانیا بردارند تا رژیم را با بررسی پیگرد قانونی مقامات و رهبران آن تحت قوانین بین‌الملل و اصل حقوقی صلاحیت جهانی، مورد بازخواست قرار دهند. هم‌چنین توصیه‌ای وجود دارد که گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور ایران، جاوید رحمان، در آخرین گزارش خود به مجمع عمومی ارائه کرده است. برای دولت ما منطقی نیست که مأموریت او را تأیید کند و سپس برگردد و توصیه‌های آن را نادیده بگیرد. در این میان، من معتقدم گام مناسب ادامه اعمال تحریم‌های حقوق‌بشری هدفمند علیه رژیم است. دولت ما باید سران رژیم به‌ویژه خامنه‌ای و رئیس‌جمهورش رئیسی را در دور بعدی تحریم‌ها بگنجاند تا به رژیم بفهماند که آنها نمی‌توانند از عدالت و پاسخگویی فرار کنند و چنین هم نخواهد شد. این باید شامل سپاه پاسداران هم باشد. در این مورد مطلقاً شکی نیست. این به‌صورت بین‌المللی شناخته شده است که فعالیت‌های این رژیم تمام شرایط لازم برای محکومیت طبق قوانین انگلستان را دارا می‌باشد. و در نهایت بهترین سیاستی که می‌توانیم برای دولت خود داشته باشیم این است که در کنار مردم ایران و مخالفان سازمان‌یافته آنها به رهبری شما خانم رجوی بایستیم تا اطمینان حاصل کنیم که در ایجاد یک جمهوری آزاد، دموکراتیک و مبتنی بر جدایی دین و دولت در ایران موفق می‌شوید. آینده مردم ایران با خودشان است، بهترین نماینده آنها شما، خانم رجوی، و افراد بسیار شجاعی هستند که با ما در پارلمان انگلیس همکاری می‌کنند، نه با رژیم وحشی که مردم را شکنجه می‌دهد و به‌قتل می‌رساند.

 

جیم شانون – نماینده پارلمان انگلستان از حزب دموکراتیک ایرلند

اول از همه، خانم رئیس‌جمهورمنتخب، خانم رجوی، دیدن شما و هم‌چنین دیدن لبخند شما همیشه باعث خوشحالی است. زیرا شما همیشه ما را تشویق می‌کنید، و امیدوارم خداوند به شما و هر کاری که انجام می‌دهید برکت دهد. و برای شما آرزوی سلامتی داریم.

شرکت در این جلسه با شما، با دیگر همکاران برجسته در جلسات مهم در روز جهانی حقوق‌بشر، بسیار گرامی و مغتنم است. بیش از هر کشوری در این دنیا کشوری که شایسته توجه ویژه در این روز است، ایران است، و این چیزی است که من معتقدم و همه ما به آن اعتقاد داریم.

ما از وضعیت وخیم حقوق‌بشر در این کشور اطلاع داریم. ما از وضعیت غیرقابل تحمل اقلیتهای مذهبی و قومی در ایران اطلاع داریم. این نشان می‌دهد که هیچ بخشی از جامعه ایران از ظلم دولتی مصون نیست و همین امر دخالت همه اقشار جامعه را در قیام جاری که در ایران شاهد آن هستیم، توضیح می‌دهد. برای همه آن معترضان و همه کسانی که برای آزادی ایستاده‌اند آرزوی بهترینها را در ماهها و سال‌های آینده داریم. برای من، استفاده رژیم از مذهب برای توجیه جنایات، وحشیگری و ایجاد وحشت، خود یکی از ظالمانه‌ترین جنایات است.

من از وضعیت مردم بی‌گناهی که تنها جرمشان این است که علیه حکومتی صحبت می‌کنند که حقوق اساسی آنها را تحت اتهام ساختگی ِ «جنگ با خدا» محدود می‌کند، وحشت‌زده هستم. آنها خدا را دوست دارند. آنها با خدا جنگ نمی‌کنند. در سال ۱۳۶۷این رژیم اتهام زد، و این «اتهام دست‌ساز» برای توجیه اعدام دسته‌جمعی ۳۰.۰۰۰ زندانی سیاسی در زندانهای سراسر ایران مورد سوء‌استفاده قرار گرفت. اقدامی که اکنون به‌عنوان مصداق آشکار جنایت علیه بشریت و نقض قوانین بین‌المللی شناخته می‌شود. این عمل هولناک و وحشتناک باید توسط رهبران همه ادیان و مذاهب به‌شدت و به‌طور صریح محکوم شود.

بنابراین ما با رژیمی روبه‌رو هستیم که سرکوب و ظلم آن هیچ مرز و محدودیتی نمی‌شناسد. این رژیم از دین و هم‌چنین از کل اختیارات و قدرت حاکمه و امتیازات یک دولت برای حفظ حکومت استبدادی خود سوء‌استفاده می‌کند. و به همین دلیل است که مداخله بین‌المللی، بسیار مهم است. در واقع، هرگز بیش از الآن نیاز به مداخله بین‌المللی وجود نداشته است.

اما بگذارید کاملاً واضح بگویم که وقتی می‌گویم مداخله بین‌المللی، من از بریتانیا و غرب در مورد تغییر رژیم ایران از طریق کودتا صحبت نمی‌کنم که در دهه‌های ۵۰ و ۶۰ اتفاق افتاد. نه، همان‌طور که دیگران گفته‌اند، این مردم ایران هستند که درباره آینده خود آنطور که باید تصمیم می‌گیرند. و همان‌طور که خانم رجوی، در سخنان خود قبلاً توضیح دادند، آنها مصمم هستند که به رژیم فعلی پایان دهند، تا یک جمهوری دموکراتیک ایجاد کنند که در آن آزادی، رهایی و حق تصمیم‌گیری وجود دارد.

برای آنها آرزوی سلامتی می‌کنم برای همه آنها آرزوی موفقیت و پیروزی در این راه را دارم. زیرا اگر در حال حاضر جهان به چیزی نیاز داشته باشد، آن ایرانی است که برای صلح کار می‌کند، ایرانی که برای آزادی کار می‌کند، ایرانی که برای حقوق‌بشر و ثبات کار می‌کند.

بدلیل کار مشترک با شورای ملی مقاومت و خانم رجوی و آگاهی از برنامه ۱۰ ماده‌ای، که برنامه‌ریزی آنها برای آینده ایران است، من اصلاً دلیلی نمی‌بینم که مردم ایران در آن روز از تحقق رویاهای خود برای حکومت جمهوری آزاد، دموکراتیک و مرفه نگران باشند یا در این رابطه شکست بخورند.

اما منظور من از مداخله بین‌المللی مداخله بریتانیا برای حمایت از قوانین بین‌المللی، کنوانسیونهای سازمان ملل و اعلامیه جهانی حقوق‌بشر است.

خانم رجوی در سخنان خود بیان کرد که این حمایتها چگونه باید باشد و مردم ایران باید از دولت بریتانیا چه انتظاری داشته باشند. من معتقدم که انتظارات مشروعی وجود دارد و دلیلی نمی‌بینم که دولت ما در برابر اجرای آنها مقاومت کند. بنابراین، در پایان، من از دولت ما، دولت من، می‌خواهم که با شورای ملی مقاومت در ارتباط باشد تا به تلاش‌های مردم ایران برای پاسخگو کردن رژیم، برای محاکمه رهبران آن بر اساس مکانیسم‌های موجود سازمان ملل و قوانین بین‌المللی کمک کند.

این باید محور سیاست ما در قبال ایران باشد همان‌طور که در پایان تقریباً هر دیداری که انجام می‌دهم می‌گویم، هدف ما یک ایران آزاد است. زنده باد ایران آزاد.

 

مارتین دی- نماینده پارلمان انگلستان از حزب ملی اسکاتلند

بسیار از شما متشکرم. خانم رجوی خوشحالم که امروز اینجا هستم و مستقیماً شما را می‌شنوم. امیدوارم در آینده‌ای نزدیک بتوانیم دوباره دیداری حضوری داشته باشیم و برای شما، حامیان و جنبشتان آرزوی موفقیت دارم. در حالی که علاقه زیادی به حقوق‌بشر داشتم، وحشت محض از اعدامها چیزی بود که علاقه من را به ایران برانگیخت. اغلب از من می‌پرسند که بدترین حکومت (در زمینه اعدام) کدام است. و باید بگویم که رژیم ایران است. و من این را در موارد متعدد به‌دلیل حجم اعدام‌ها، شکنجه‌ها و زندانها می‌گویم. و من امیدوارم که در آینده نزدیک شاهد پایان آن باشیم. من تعداد دفعاتی را که خودم و دیگران برای لیست‌گذاری تمامیت سپاه در این کشور فراخوان داده‌ایم فراموش کرده‌ام. امیدوارم به‌زودی محقق شود، اما تا آن زمان، به آن فراخوان می‌دهیم.

ما باید شاهد این باشیم که انگلستان و در واقع سایر بخش‌های جامعه بین‌المللی اقدامات بسیار قوی‌تری علیه رژیم جنایتکار در ایران انجام می‌دهند و کسانی را که می‌توانیم شناسایی کنیم تحت پیگرد قرار دهند. بنابراین برای شما آرزوی موفقیت می‌کنم و مطمئن باشید که تا آن روز به حمایت از شما ادامه خواهم داد. ما باید در سمت درست تاریخ باشیم و من متقاعد شده‌ام که شما در این سمت هستید. ممنون متشکرم.

 

استیو مک کیب – نماینده پارلمان انگلستان

عصر بخیر. خانم رجوی، مثل همیشه از دیدن شما خوشحالم. اکنون حدود ۲۶ سال از آغاز کارزار من برای ایران آزاد در این مجلس می‌گذرد اگر بخواهم خیلی واضح بگویم این است که هر چقدر هم طول بکشد، ما تسلیم نمی‌شویم.

ما به حمایت از دوستان خود در اپوزیسیون ایران ادامه خواهیم داد. من از بیانیه مشترک موفق اخیر ِکه بیش از ۵۰۰ امضا به دست آورد، و از فعالیت‌های شورای ملی مقاومت حمایت می‌کند و خواستار ممنوعیت کامل سپاه پاسداران می‌شود، بسیار خوشحالم.

ما تسلیم نخواهیم شد. ما دوستان خود را رها نخواهیم کرد. اما باید کارهای بیشتری انجام دهیم. زیرا این رژیمی است که به هر کاری دست می‌زند. این یک رژیم وحشی و شرور است. اگر من در ۲۶ سال گذشته چیزی یاد گرفته باشم، این است که چیزی که افراد آن را سیاست عادی و دیپلماسی عادی می‌خوانند، پاسخ نخواهد داشت.

تنها چیزی که (در مقابل این رژیم) می فهمیم زبان قدرت است

البته، چیزی که در حال حاضر می‌بینیم این است که آنها به تشویق جنگ و رنج در همه جبهه‌ها ادامه می‌دهند. آنها خود را از لحاظ بین‌المللی منفور کرده‌اند، همه آن پهپادهایی که برای حمله به غیرنظامیان اوکراینی ارسال کرده‌اند، و جنگ در سوریه، یمن، عراق، که همه آنها را سپاه پاسداران سازماندهی می‌کند.

و البته بزرگترین جنگی که رژیم درگیر آن است، جنگ داخلی است. رژیم ایران از ۷ اکتبر تاکنون حدود ۱۷۰ نفر دیگر را اعدام کرده است.

این رژیمی است که در آن اعدام و شکنجه به یک امر عادی تبدیل شده است، رژیمی که خون به مذاقش خوش آمده و تنفر شدیدی از مفهوم آزادی و دموکراسی دارد، و رژیمی است که از خانم رجوی و برنامه‌های او برای یک ایران آزاد و دموکراتیک می‌ترسد.

آنها در حال حاضر در حال تشدید حملات خود علیه اپوزیسیون هستند، که احتمالاً توضیح می‌دهد که چرا در تلاش برای ارعاب حامیان اپوزیسیون در اینجا و در سایر کشورها هستند، چرا آنها اعلام کرده‌اند که به‌دنبال اعضای مجاهدین خلق هستند. که بسیاری از آنها شاید از ۴۰ سال پیش ایران را ترک کرده‌اند.

من می‌دانم که آنها قصد خود را برای تشکیل محاکمات ساختگی اعلام کرده‌اند. در واقع، من فکر می‌کنم از امروز شروع می‌شود و این محاکمه‌های ساختگی قرار است به شکل شناسایی افراد به‌عنوان محارب، یعنی دشمنان خدا باشد. خب، من نمی‌دانم افرادی که با شیطان هم‌پیمان هستند چگونه می‌توانند فکر کنند که حق دارند کسی را به‌عنوان دشمن خدا معرفی کنند، اما البته آنچه ما می‌دانیم این است که اینها محاکمه‌های نمایشی هستند.

این تلاشی عمدی برای تهدید و ارعاب مردم است، اما جنبه بسیار شوم نیز دارد، زیرا باید به‌خاطر داشته باشیم که این رژیمی است که از به کارگیری عوامل سپاه در سراسر جهان ابراز رضایت می‌کند

از شرکت در کشتارها و بمب‌گذاریها راضی است و نگران هستم که این خبرِ دادگاههای نمایشی چراغ سبزی برای دور جدیدی از ترورها و بمب‌گذاریها باشد که توسط آخوندها و سپاه پاسداران سازماندهی شده است. بنابراین، در حالی که من برای دادگاههای آنها و اتهامات آنها علیه اعضای اپوزیسیون ارزشی قائل نیستم، به شما هشدار می‌دهم، شرارتی را که این افراد آماده انجام آن هستند را دست کم نگیرید.

آنها دشمن ما هستند. ما باید همیشه با آنها چنین رفتار کنیم، و در برخورد با دشمن‌مان، باید بدانیم که دوستان ما چه کسانی هستند، دوستانی که باید در طول سال‌ها در کنار آنها بمانیم تا به نقطه یک ایران آزاد، رها و دموکراتیک برسیم. ایرانی که هر ایرانی نجیب و محترمی آرزویش را دارد.

من مشتاقانه منتظر به اشتراک گذاشتن آن با شما در تهران هستم، خانم رجوی.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/60f479bd-a70b-43f7-a139-7f791032be5a"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات