728 x 90

کنفرانس در برلین به‌مناسبت روز جهانی حقوق‌بشر - قسمت دوم

کنفرانس در برلین به‌مناسبت روز جهانی حقوق‌بشر
کنفرانس در برلین به‌مناسبت روز جهانی حقوق‌بشر

کنفرانس در برلین به‌مناسبت روز جهانی حقوق بشر

آزادی و حقوق‌بشر در ایران تنها راه صلح در منطقه

سخنان نمایندگان پارلمان فدرال و شخصیتهای سیاسی آلمان

قسمت دوم

 

سخنرانیهای

لئو داتسن‌برگ رئیس کمیته دوستان ایران آزاد در آلمان

پروفسور ریتا زوسموت رئیس مجلس فدرال ۱۹۸۸ تا ۱۹۹۸

کاتیا آدلر نماینده پارلمان فدرال آلمان از حزب لیبرال

دیانا اشتوکر نماینده پارلمان فدرال آلمان از حزب دموکرات‌مسیحی

 

لئو داتسن برگ

رژیم ایران می خواهد با استفاده ابزاری از قوه قضاییه و ایجاد اسناد جعلی رعب و وحشت بیشتری را علیه مخالفان خود در خارج از کشور ایجاد و در نتیجه فعالیت آنها را محدود و حملات تروریستی علیه آنها در اروپا را هموار کند

 

لئو داتسن برگ

دولتهای ما در محاصره "کارشناسان ایرانیِ" جعلی هستند اینها عمدتاً روایاتی را از آخوندها پخش می‌کنند مبنی بر این‌که رژیم ایران به‌رغم جنایاتش، پایدار است و هیچ جایگزین مناسبی ندارد

در حالی‌که این آلترناتیو وجود دارد، به‌خوبی سازماندهی شده است و مهمتر از همه، قادر است مردم ایران با تنوعات قومی را متحد کند مبنای این امر در برنامه ۱۰ ماده‌ای رئیس‌جمهور مریم رجوی فراهم شده است

 

لئو داتسن‌برگ رئیس کمیته دوستان ایران آزاد در آلمان

خانمها و آقایان دوستان گرامی، دوستان عزیز،

تعهد به حقوق‌بشر و آزادی در ایران یک موضوع فراحزبی است و من از مشارکت نمایندگان همه جناح های دموکراتیک در بوندستاگ –مجلس آلمان بسیار سپاسگزارم. به همه نمایندگان جوامع ایرانیان مقیم آلمان از حوزه‌های انتخابیه خوش‌آمد می‌گویم و از آنها صمیمانه تشکر می‌کنم. حضور آنلاین خانم مریم رجوی رئیس‌جمهور منتخب شورای مقاومت ملی ایران برای ما افتخاری ویژه است، به خانم رجوی از برلین قلباً سلام می‌کنیم.

هم‌چنین برای ما افتخار بزرگی است که رئیس هیأت مشاوران ما، خانم پروفسور ریتا زوسموت، یار دیرینه و بسیار متعهد و دوست مقاومت ایران، امروز در اینجا حضور دارد.

و به‌ویژه به دکتر فرانتس یوزف یونگ، وزیر سابق فدرال، که او نیز ما را در تلاش هایمان بسیار مورد حمایت قرار می‌دهد.

خانمها و آقایان، دوستان عزیز،

این کنفرانس هم‌چنین همزمان با تحولات کنونی خاورمیانه است و نقش سیاست مخرب رژیم آخوندها را در این مناقشه، در ایران و برای ما شهروندان اروپایی برجسته می‌کند. حتی با گذشت بیش از ۴۴ سال حاکمیت، رژیم آخوندی در ایران مرکز دائمی ترور، خشونت، جنایات حقوق‌بشری و گروگان‌گیری است. همه ما باید پاسخی پیدا کنیم که چگونه می‌توان به این حکومت وحشت توسط مردم ایران پایان داد و چه کمکی می‌توانیم به آزادی، دموکراسی، برابری و جدایی دولت از دین در ایران بکنیم.

در حال حاضر و از چندین سال پیش، رژیم تلاشهای فشرده‌ای را برای گسترش سرکوب اپوزیسیون ایران در خاک اروپا انجام داده است. رژیم ایران می‌خواهد با استفاده ابزاری از قوه قضاییه و ایجاد اسناد جعلی، رعب و وحشت بیشتری را علیه مخالفان خود در خارج از کشور ایجاد و در نتیجه فعالیت آنها را محدود کند و مانع آن شود.

دستگاه قضاییه (رژیم) در ایران، خودسرانه دادگاهی نمایشی را به‌صورت غیابی علیه چهره‌های برجسته اپوزیسیون ایران برگزار کرد.

متهمان ادعا شده عموماً پناهنده یا شهروندان کشورهای اروپایی یا پناهندگان در اشرف۳ در آلبانی هستند و به مدت چهار دهه در خارج از ایران زندگی می‌کنند. کمیته همبستگی آلمان برای ایران آزاد این تلاش مجدد برای جرم انگاری اعضای مجاهدین خلق را بسیار جدی می‌گیرد. این تلاش‌ها برای هموار کردن راه برای آزار و اذیت و حملات تروریستی علیه پناهندگان ایرانی در اروپا است.

مقاومت ایران در شورای مقاومت ملی ایران، مجاهدین خلق ایران و در ایران در قالب کانون‌های شورشی سازماندهی شده است. اگر بخواهیم به ایران فکر کنیم که در آینده، ایران به جای منبع تشنج و درگیری، جایگاه یک شریک را بازیابد، اینها (شورای ملی مقاومت) باید به‌عنوان نخستین طرف حساب تلقی شوند. مردم ایران در خیزش‌های شجاعانه خود در سال‌های ۲۰۱۷ - ۲۰۲۲ بارها به جامعه جهانی نشان داده‌اند که خواهان دموکراسی در ایران هستند، اما متأسفانه از این مقاومت حمایت کافی صورت نگرفته است.

دلایل این امر ناآگاهی سیاسی غرب، تثبیت توافق هسته‌یی و یا مزیتهای اقتصادی هستند. مشکل اصلی این بوده و هست که دولتهای ما در محاصره "کارشناسان ایرانیِ"جعلی هستند. اینها عمدتاً روایاتی را از آخوندها پخش می‌کنند، مبنی بر این‌که“ رژیم ایران به‌رغم جنایاتش، پایدار است و هیچ جایگزین مناسبی ندارد."

این آلترناتیو وجود دارد، به‌خوبی سازماندهی شده است و مهمتر از همه، قادر است مردم ایران با تنوعات قومی را متحد کند. مبنای این امر در برنامه ۱۰ ماده‌ای رئیس‌جمهور مریم رجوی فراهم شده است.

تعهد اصلی کمیته همبستگی آلمان برای ایران آزاد باید همراه با جامعه ایرانیان مقیم آلمان، شورای مقاومت ملی، دوستان ما در اشرف۳ و فعالان مقاومت در ایران ایرانیان مقیم آلمان ادامه یابد. جوامع فعال در مبارزه برای آزادی و دموکراسی در ایران.

 

پروفسور ریتا زوسموت

از خانم رجوی بابت دست‌آوردها و به‌خاطر شجاعتش سپاسگزاری می‌کنم

شما فقط صحبت نکردید شما عمل کردید

 

کسی که کتاب خانم رجوی را بخواند از اهداف وی شگفت‌زده می‌شود

خانم رجوی خواستار احقاق حقوق مساوی برای انسان‌هاست و برای نوع انسان فرهنگی جدیدی را خواستار است

 

 

پروفسور ریتا زوسموت - رئیس مجلس فدرال آلمان ۱۹۹۵ تا ۲۰۰۵

خانم رجوی عزیز، در واقع باید بگویم رئیس‌جمهور محترم، اما می‌گویم خانم رجوی عزیز، زیرا ما مدت هاست که با یکدیگر انس داریم و رابطه بسیار خوبی با هم داریم.

من بسیار خوشحالم که امروز در این سالن پر از افرادی هستیم که یک روز پس از روز حقوق‌بشر به این تعداد به اینجا آمده‌اند. تا شما را بشنوند و بفهمند که شما واقعاً چه کسی هستید؟

او (مریم رجوی) سال‌ها برای چه مبارزه می‌کند؟ من سال‌ها همراه آنها هستم و حالا می‌بینم که حامیان دیگری هم وجود دارد. ما با تعداد بسیار کمی شروع کردیم و تقریباً چشم‌اندازی وجود نداشت، زیرا موضع رسمی دولت یک چیز متفاوت بود. چیزی شبیه این: ما به ایران نیاز داریم! او از ما محافظت می‌کند! ما باید از جنگ هسته‌یی اجتناب کنیم!

اما همه اینها نمی‌تواند به این معنا باشد که ما سکوت کنیم. سکوت زمانی مناسب است که واقعاً آدم مجبور باشد موضوعی را تا زمانی که موفقیت حاصل شود مسکوت نگه دارد.

من بسیار خوشحالم که تعداد زیادی از نمایندگان مجلس در اینجا هستند.

ما نیز می‌توانیم، و به زنان بیشتری نیاز داریم، از این جهت من بسیار خوشحالم.

نقض طولانی‌مدت حقوق‌بشر بسیار ظالمانه و در نوع خود بسیار مشمئز کننده است. احساس می‌شود که آنها اصلاً با مردم مثل انسان رفتار نمی‌کنند

ولی آنچه که خانم رجوی انجام داده است بسیار عالی است، من از شجاعت شما متشکرم! ممنون از انرژی شما چون شما فقط صحبت نکردید بلکه به اعتقاداتتان عمل کرده اید!

بسیار متشکرم، امروز لحظه‌ای است که می‌توانم در مورد پیامهایی که شما می‌دهید، بگویم. من به یک نمونه می‌پردازم که همین الآن در موردش صحبت شد. “ ما برای حقوق برابر مبارزه می‌کنیم“ .

ما در رژیم ایران یا بسیاری از کشورهای دیگر آن‌قدر با آن فاصله داریم که به سختی می‌توانیم از این کلمه استفاده کنیم.

و او (مریم رجوی) همیشه به یاد کسانی است که قبل از او برای این هدف مبارزه کرده‌اند و او به آینده فکر می‌کند. و اگر می‌خواهیم آینده‌ای بسازیم، باید از شر این تحقیر کنندگان حقوق‌بشر خلاص شویم. در غیراین صورت هیچ پیشرفتی در شکل دادن به آینده خود نخواهیم داشت.

مسأله محیط‌زیست بسیار مهم است، اما محیط‌زیست بدون حقوق‌بشر، بدون حقوق و مقررات در مورد نحوه برخورد ما با طبیعت و مردم! و شما همه مردم را به فرهنگ جدیدی فراخوانده‌اید.

از شما بسیار متشکرم و می‌خواهم بگویم که به مبارزه ادامه می‌دهیم. با ۴ الی ۵ نفر شروع کردیم. و بارها و بارها به ما می‌گفتند: دست از ”این کار بی‌معنی ”بردارید!

حالا می‌بینید که ا ”ین کار بی‌معنی“ چه چیزی تولید کرده است. یک گروه بسیار بزرگ از مردم.

پس از این مسیر خارج نشوید! ما باید با هم مبارزه را ادامه دهیم.

ما فقط با کمک هم می‌توانیم این کار را انجام دهیم. و اگر کسی فکر می‌کند که به تنهایی می‌تواند این کار را انجام دهد - اشتباه می‌کند!

من هرگز نمی‌توانم مدعی باشم که کسی می‌تواند کاری را به تنهایی انجام دهد. حتی اگر کسی فکر می‌کند که کاری را به تنهایی انجام داده است، باید بداند که در آن همیشه دیگران هم سهیم بوده‌اند.

مجدداً از شما بسیار سپاسگزارم و ما از گفتگوی امروز با شما و با این جمع مسیر را نیرومندتر خواهیم پیمود- این بسیار مهم است. جمع ابتدا باید در درون خود فرد ایجاد شود، سپس او به‌طور متفاوت به دیگران گوش خواهد سپرد.

به امید دیدار، ما راه را ادامه خواهیم داد.

 

کاتیا آدلر

ما به بحث در مورد طبقه‌بندی رژیم آخوندها به‌عنوان یک سازمان تروریستی ادامه خواهیم داد

زیرا این یک پایه و پیش نیاز اساسی است اگر دموکراسی را در ایران مستقر نکنیم در خاورمیانه به صلح نخواهیم رسید و این شرط اساسی است

 

کاتیا آدلر

ما به الگوهایی مانند خانم رجوی نیاز داریم کسانی که با پذیرش خطر برای زندگی خود شجاعانه پیشرو هستند

 

کاتیا آدلر نماینده پارلمان فدرال آلمان از حزب لیبرال

متشکرم خانم زوسموت. این یک افتخار است که مستقیماً بعد از شما صحبت کنم - افتخاری بسیار بزرگ و خیلی ممنون خانم رجوی. از این‌که من را دعوت کردید تا امروز اینجا باشم. متشکرم.

خانم زوسموت گفتند که همبستگی لازم است و شجاعت می‌خواهد.

می‌توانم از تجربه خودم بگویم، من تنها تجربه ۱۵ سال زندگی در یک دیکتاتوری نه چندان آشکار در آلمان شرقی را داشتم، اما این را تجربه کردم که شجاعت یعنی چه و شجاعت چه چیز‌هایی را می‌تواند تغییر دهد.

ما یک انقلاب در آلمان داشتیم و این فقط به این دلیل ممکن شد که مردم به خیابان‌ها ریختند و تسلیم نشدند. و این همان مسأله اصلی است. من خوشحالم که بخشی از آن هستم و می‌توانم به شما اطمینان دهم که در کنار مقاومت ایران ایستاده‌ام و می‌بینم که بسیاری دیگر نیز این کار را می‌کنند. چرا که ما در اینجا در مورد حقوق‌بشر نیز صحبت می‌کنیم.

و حقوق‌بشر حقوق زنان نیز هست. اگر به مقاومت ایران در یک سال گذشته، حدود ۱۵ ماه گذشته نگاه کنید، این مقاومت دوباره بسیار قوی و بسیار توجهات را جلب کرده است.

دلیل آن متأسفانه کشته شدن وحشتناک یک زن جوان بود، این به این معنا نیست که پیش از این جوانان، مردان جوان و زنان جوان به‌قتل نرسیده بودند.

این نشان می‌دهد که چقدر مهم است که ما هوشیار باشیم تا مقاومت نیز هم‌چنان پا برجا باشد.

. هر کس می‌تواند نظرات متفاوتی داشته باشند. ما حق آزادی مذهب داریم که قابل بحث کردن نیست، اما وقتی پوشیدن روسری به شکل اجبار در می‌آید و زنان را در صورت عدم رعایت حجاب به زندان می‌اندازد، دیگر دشوار می‌توان آن را با موضوع آزادی مذهب تطبیق داد.

این برای من بسیار مهم است که از این مقاومت برای آزادی و دموکراسی حمایت کنم. می‌توانم به شما اطمینان دهم که ما به بحث در مورد طبقه‌بندی رژیم آخوندها به‌عنوان یک سازمان تروریستی ادامه خواهیم داد. زیرا این یک پایه و پیش نیاز اساسی است، چرا که ما اکنون ناظر رفتار رژیم آخوندها هستیم که هم‌چنان به درگیری در اسراییل دامن می‌زند. و همان‌طور که خانم رجوی به آن اشاره کردند، به‌خوبی روشن است که رژیم آخوندها چه نقشی در رهبری آن ایفا می‌کند و اگر دموکراسی را در ایران مستقر نکنیم، در خاورمیانه به صلح نخواهیم رسید و این شرط اساسی است.

من می‌توانم به شما قول بدهم که به حمایت از شما، تا آنجا که برایم مقدور باشد، ادامه خواهم داد.

باز هم از شما سپاسگزارم، از خانم رجوی نیز بسیار سپاسگزارم که این اجازه را داشتم که صحبت ها و پیام ایشان را به‌طور مستقیم بشنوم.

چون ما به افرادی مانند ایشان نیاز داریم. ما به الگوهایی مانند ایشان نیاز داریم. کسانی که با پذیرش خطر برای زندگی خود شجاعانه پیشرو هستند.

از شما بسیار سپاسگزارم و باز هم از این‌که من را برای حضور در اینجا دعوت کردید سپاسگزارم.

 

دیانا اشتوکر

یک آلترناتیو دموکراتیک برای رژیم ایران وجود دارد، شورای ملی مقاومت ایران چشم اندازی برای ایران آزاد و دموکراتیک نشان می‌دهند که همه ما فقط می‌توانیم از آن حمایت کنیم

 

دیانا اشتوکر

طرح ده ماده‌ای خانم مریم رجوی چشم‌انداز بسیار روشنی را برای ایران آزاد و دموکراتیک ترسیم می‌کند و این به بسیاری از ایرانیان امید می‌دهد

 

دیانا اشتوکر نماینده پارلمان فدرال آلمان از حزب دموکرات‌مسیحی

بله، خیلی ممنون خانم رجوی عزیز، دکتریونگ. ، لئو داتسن‌برگ، مارتین پاتسلت، دوستان عزیز ایرانی.

من هنوز از گزارش عفو بین‌الملل در مورد تعرض به تظاهر کنندگان در تظاهرات ۲۰۲۲ در ایران که اخیراً منتشر شد وحشت‌زده هستم. این یک بار دیگر روشن کرد که در ایران هر کسی که با رژیم مخالفت کند می‌تواند قربانی جنایات حقوق‌بشری شود. هیچ تمایزی وجود ندارد که پسر، مرد، دختر یا زن باشد. هر کسی که با این نظام مذهبی مخالفت کند، به‌عنوان دشمن خدا و دشمن نظام که با آن مخالفت می‌کند، طبقه‌بندی می‌شود و بنابراین در دست نیروهای امنیتی کشور قرار می‌گیرد، بدون حقوق و بدون کنترل. زندانیان سیاسی در ایران به دور از توجه افکاربین‌المللی مورد آزار و شکنجه قرار می‌گیرند. و ما باید صدای زندانیان باشیم. اگر ما این کار را نکنیم، هیچ‌کس این کار را نخواهد کرد.

رژیم ظالم به‌ویژه به‌دلیل نقض حقوق‌بشر باید محکوم شود.

ما نمی‌توانیم چشمانمان را روی آنچه در ایران می‌گذرد ببندیم. حمایت از حقوق‌بشر در ایران به‌معنای حفاظت از ارزشهای اصلی سیاسی و اخلاقی ماست. من هم‌چنین از این‌که فهمیدم، کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل متحد و دولت سوئیس، از ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور رژیم آخوندها برای شرکت در مجمع جهانی پناهندگان سازمان ملل دعوت کرده است، بسیار ناراحت شدم. لغو سفر رئیسی تا حدی به‌دلیل ترس او از تعقیب کیفری است، اما از طرف دیگر به‌دلیل تعهد فعال قربانیان شجاع است. فعالان حقوق‌بشر، شخصیتهای مشهور و همکارانی از پارلمانهای سراسر جهان که تعداد زیادی از آنها در این اتاق نشسته‌اند. و این یک موفقیت و هم‌چنین گواه این است که با تلاش بسیار می‌توان جلوی بی‌عدالتی را گرفت و واقعاً می‌توان در برابر چنین بی‌عدالتی ایستاد. ابراهیم رئیسی در سال ۱۳۶۷ برای هزاران زندانی سیاسی حکم اعدام صادر کرد. و چگونه می‌توان چنین کسی را دعوت کرد؟ کاملاً خارج از ارزشهای سیاسی و اخلاقی است. رژیم او مسئول جریان آوارگان از ایران و سوریه به‌دلیل جنایات جنگی است و پهن کردن فرش قرمز برای چنین جنایتکار علیه حقوق‌بشر باور نکردنی است. رژیم ایران در سال جاری بیش از ۷۰۰ نفر را اعدام کرده است، اما تعداد دقیق آنها مشخص نیست زیرا خیلی چیزها مخفی مانده است. اما آنچه مهم است این است که پشت هر عدد یک شخص وجود دارد، یک زندگی فردی انسانی که خانواده و دوستانی دارد. و اگر اکنون ساکت بمانیم و طبق معمول به کار خود بازگردیم، رژیم این مسیر انتقام‌جویی را به‌صورت قوی‌تر پیش خواهد برد. و این دلیل تعهد شخصی من نیز هست. یک آلترناتیو دموکراتیک برای رژیم وجود دارد، شورای ملی مقاومت ایران. اهداف آنها آزادی، حقوق‌بشر و کرامت انسانی است. و آنها آلترناتیو و چشم‌اندازی برای ایران آزاد و دموکراتیک نشان می‌دهند که همه ما فقط می‌توانیم از آن حمایت کنیم. طرح ده ماده‌ای خانم رجوی چشم‌انداز بسیار روشنی را برای ایران آزاد و دموکراتیک ترسیم می‌کند. و این به بسیاری از ایرانیان امید می‌دهد. اما هم‌چنین به ما در اینجا که به‌عنوان نمایندگان مجلس و نمایندگان سابق مجلس که به این هدف متعهد هستیم، امید می‌دهد. بله، هر تلاشی که از سوی هر فرد انجام می‌شود در واقع تغییر ایجاد می‌کند. متشکرم.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/d73c47c8-a5d5-4ad9-b567-ceba6f91b586"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات