728 x 90

کمیساریای عالی حقوق بشر: قطع کردن اینترنت حقوق‌بشر را نقض می‌کند

قطع اینترنت
قطع اینترنت

گزارش دفتر حقوق‌بشر سازمان ملل هشدار می‌دهد که قطع کردن اینترنت تحمیل شده توسط دولتها به زندگی روزانه میلیون‌ها نفر آسیب عمیقی وارد می‌کند و به مجموعه‌یی از حقوق‌بشر، در درجه اول حق آزادی بیان، ضربه می‌زند.

سایت دفتر کمیساریای عالی ملل متحد روز ۲۸مرداد در مطلبی در رابطه با قطع اینترنت توسط دولتها نوشت: فعالان می‌گویند: قطع کردن اینترنت حقوق‌بشر را نقض می‌کند.

بسیاری از این قطع کردن‌ها در زمان اعتراضات و تشدید تنشهای سیاسی از جمله انتخابات انجام می‌شود. به‌گفته ائتلاف #KeepItOn که قطع کردن اینترنت در سراسر جهان را رصد می‌کند، در حالی که قطع کردن در خلال انتخابات "یک فاجعه برای دمکراسی" است، مقامات دولتی هم‌چنان به اعمال آن قبل، در حین یا بلافاصله پس از رأی‌گیری ادامه می‌دهند.

در سال۲۰۲۱، این گروه ائتلافی، هفت قطع اینترنت مرتبط با انتخابات را در شش کشور ثبت کرد: چاد، جمهوری کنگو، ایران، نیجر، اوگاندا و زامبیا.

برهان تای محقق مستقل که به گروه‌های حقوق دیجیتال در مورد حمایت برای مقابله با قطع کردن اینترنت مشورت می‌دهد، گفت: «موارد قطع کردن اینترنت در یک روز عادی اتفاق نمی‌افتد. این موارد زمانی اتفاق می‌افتند که کشورها در حال برگزاری انتخابات هستند، زمانی که اعتراض در خیابان‌ها وجود دارد، زمانی که مجریان قانون بیش از حد از زور استفاده می‌کنند، زمانی که امتحانات مدارس برگزار می‌شود. من فکر می‌کنم باید به این سؤال برگردیم که چرا این قطعی‌ها اتفاق می‌افتد. آنها معمولاً موارد نقض فاحش حقوق‌بشر را پنهان می‌کنند»... .

تای گفت: دولتها می‌توانند از (قطع کردن اینترنت) به‌عنوان توجیهی برای امنیت ملی استفاده کنند، اما آنچه ما واقعاً می‌دانیم این است که وقتی اینترنت قطع می‌شود، نقض حقوق‌بشر اتفاق می‌افتد... .

او گفت: وقتی به نقض حقوق‌بشر ناشی از قطع شدن اینترنت نگاه می‌کنیم، واقعاً بسیار زیاد است. بنابراین، ما باید به جایی برسیم که بتوان دولتها را به‌خاطر این قطع کردن‌ها مورد حسابرسی قرار داد.

 

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/9910005f-d262-4562-bc91-bfde2e37cec4"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات