728 x 90

کاوشگر اودیسئوس پس از نیم قرن در نزدیکی قطب جنوب ماه فرود آمد

کاوشگر اودیسئوس
کاوشگر اودیسئوس

یورو نیوز روز جمعه ۴ اسفند از فرودکاوشگر اودیسئوس، متعلق به یک شرکت خصوصی مستقر در تگزاس خبرداد که روز پنجشنبه ۳ اسفندماه در نزدیکی قطب جنوب ماه فرود آمد و این نخستین حضور ایالات متحده بر سطح ماه در بیش از نیم قرن گذشته محسوب می‌شود.

ناسا با چندین ابزار تحقیقاتی روی این کاوشگر، فرود آن را به‌عنوان یک دستاورد بزرگ در هدف پیش روی خود برای بازگشت فضانوردان به ماه در اواخر این دهه ارزیابی کرد. اما مشکلات در برقراری ارتباطات اولیه با این کاوشگر پس از فرود سؤالاتی را درباره این‌که آیا این وسیله ممکن است آسیب دیده باشد ایجاد کرد.

ربات شش‌پا بدون خدمه معروف به «اودیسئوس» حدود ساعت ۶:۳۳ بعدازظهر به وقت آمریکای شرقی روی سطح ماه نشست.

این فرود یک لحظه تاریخی برای شرکت خصوصی «اینتوئیتیو ماشینز» آمریکا بود که به‌عنوان نخستین شرکت خصوصی این اقدام را انجام داد.

تیم کربن، مدیر این مأموریت پس از فرود این کاوشگر گفت: «آنچه که می‌توانیم تأیید کنیم بدون شک این است که تجهیزات ما روی سطح ماه هستند». گرچه سیگنال‌های ابتدایی ضعیف بودند اما طبق اعلام این شرکت، دو ساعت پس از لمس خاک ماه، این کاوشگر سرانجام داده‌هایی را ارسال کرد.

شرکت «استروبیک تکنولوژی» یک شرکت دیگر خصوصی نیز تلاش کرد تا به ماه برسد اما فرودگر آن به زمین سقوط کرد. با این حال این شرکت جزو نخستین کسانی بود که به رقیب خود تبریک گفت: «این یک دستاورد باور نکردنی است. ما مشتاق هستیم که تا در آینده نزدیک به شما در سطح ماه بپیوندیم».

چند ساعت پایانی قبل از لمس ماه که سیستم ناوبری لیزری فرودگر از کار افتاد با استرس زیادی همراه بود. تیم کنترل پرواز این شرکت مجبور شد یک سیستم لیزری آزمایشی ناسا را وارد کار کند و فرودگر یک دور اضافی در اطراف ماه چرخید و در نهایت با این تغییر «اودیسئوس» از مدار ماه فرود آمد و خود را به سمت سطح آن هدایت کرد و سپس مکان نسبتاً صافی را در میان صخره‌ها و دهانه‌های نزدیک قطب جنوب ماه برای فرود پیدا کرد.

با فرا رسیدن زمان تعیین شده برای فرود، کنترل‌کنندگان در مرکز فرماندهی شرکت با نگرانی منتظر سیگنالی از فضاپیما در فاصله ۴۰۰ هزار کیلومتری بودند. پس از نزدیک به ۱۵ دقیقه شرکت اعلام کرد سیگنال ضعیفی از فرودگر دریافت کرده است.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/b743e994-6e16-4a16-a3db-57305076da7c"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات