728 x 90

کانادا، سوئد، اوکراین و انگلستان: محکوم کردن بی‌عملی رژیم ایران در قبال سرنگونی پرواز ۷۵۲ اوکراین

سرنگون کردن پرواز پی‌اس ۷۵۲ توسط سپاه پاسداران
سرنگون کردن پرواز پی‌اس ۷۵۲ توسط سپاه پاسداران

چهار کشور کانادا، سوئد، اوکراین و انگلستان که با عنوان «گروه واکنش و هماهنگی بین‌المللی برای قربانیان پی اس ۷۵۲» نامیده می‌شوند در بیانیه‌ای که روز سه‌شنبه ۱۱مهر منتشر کردند با محکوم کردن بی‌عملی رژیم ایران در قبال سرنگونی هواپیمای اوکراینی اعلام کردند که ادامه مذاکره با ایران در این مورد بی‌نتیجه خواهد بود.
در قسمتی از بیانیه چهار کشور یاد شده آورده شده «تا زمانی که جمهوری اسلامی از قبول مسئولیت کامل قانونی خودداری می‌کند، گروه هماهنگی، به اقدامات خود برای حل این اختلاف، مطابق با قوانین بین‌المللی، از جمله شکایت در دیوان بین‌المللی دادگستری ادامه خواهد داد».
کانادا، سوئد، اوکراین و بریتانیا، در دادخواست خود به دیوان بین‌المللی دادگستری، جمهوری اسلامی ایران را به نقض کنوانسیون مونترال و سرنگونی عمدی هواپیمای مسافربری اوکراین متهم کرده‌اند.
این چهار کشور در دادخواست خود تصریح کردند که جمهوری اسلامی با شلیک دو موشک به هواپیمای مسافربری اوکراین، «مجموعه‌ای از تعهدات» را در قبال کنوانسیون مونترال، با محوریت تأمین امنیت سفرهای هوایی غیرنظامی، نقض کرده است.
خاطرنشان می‌شود که چهار کشور کانادا، سوئد، اوکراین، و انگلستان روز چهارشنبه ۱۴تیرماه ۱۴۰۲ از دیوان بین‌المللی دادگستری خواستند که دادگاه رسیدگی به پرونده جمهوری اسلامی در سرنگونی هواپیمای مسافربری اوکراینی را آغاز کند.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/b7ee55fd-f6ca-4953-af18-caa20727d46c"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات