728 x 90

ژنو - کنفرانس وضعیت حقوق بشر در ایران پس از قیام سراسری

ژنو - کنفرانس وضعيت حقوق بشر درایران پس از قيام سراسری
ژنو - کنفرانس وضعيت حقوق بشر درایران پس از قيام سراسری

 

ژنو - مقر اروپایی ملل متحد:

ژنو - کنفرانس وضعیت حقوق بشر در ایران پس از قیام سراسری

به‌دعوت سازمانهای غیردولتی با رتبهٴ مشورتی ملل‌متحد

با حضور منتخبان، شخصیت‌های سیاسی و مدافعان حقو بشر

 

هم‌زمان با سی و هفتمین اجلاس جاری شورای حقوق بشر در مقر اروپایی ملل‌متحد در ژنو، کنفرانسی به‌دعوت 5سازمان حقوق بشری دارای رتبهٴ مشورتی سازمان ملل، در حمایت از قیام بزرگ مردم ایران و به منظور بررسی وضعیت حقوق بشر با حضور منتخبان، شخصیت‌های سیاسی و مدافعان حقوق بشر از کشورهای مختلف برگزار شد.

این کنفرانس به ‌دعوت فرانس‌لیبرته (بنیاد دانیل میتران)، حزب رادیکال فراملیتی، جنبش ضدنژادپرستی و برای دوستی بین خلق‌ها (مراپ)، انجمن بین‌المللی حقوق زنان و انجمن بین‌المللی توسعهٴ آموزش برگزار شده بود و مدیریت آن‌را دکتر حنیفه خیری برعهده داشت، سخنرانان این کنفرانس عبارت بودند از:

جولیو ترتزی وزیر خارجه پیشین ایتالیا

سناتور جری هورکان، نایب‌رئیس کمیته بودجه سنای ایرلند

نیکولا چیراچی نمایندهٴ پارلمان ایتالیا

استرون استیونسون هماهنگ‌کنندهٴ «کارزار برای تغییر در ایران»

طاهر بومدرا

پرویز خزایی نمایندهٴ شورای ملی مقاومت ایران در کشورهای نوردیک

و سیمین نوری

 

دکتر حنیفه خیری

در شروع جلسه، دکتر حنیفه خیری، از سوی کمیته‌های برگزارکننده به حاضران در کنفرانس ژنو خوشآمد گفت.

 

استرون استیونسون هماهنگ‌کنندهٴ «کارزار برای تغییر در ایران»

سپس استرون استیونسون در سخنرانی خود، به شروع قیام مردم ایران در مشهد و گسترش سریع آن به 142شهر سراسر کشور اشاره کرد، و گفت:

تظاهر کنندگان با شعارهای «مرگ بر خامنه‌ای»، «مرگ بر روحانی»، نشان دادند که اصل نظام را هدف گرفته‌اند. مقامات بلندپایهٴ رژیم از جمله خود خامنه‌ای به نقش مجاهدین در هدایت و گسترش این قیام اذعان کرده‌اند. همچنین روحانی در تماسی با پرزیدنت ماکرون از او خواست اقداماتی علیه مجاهدین انجام دهد. چنین اظهارات و اعتراف‌هایی، نگرانی عمیق رژیم را از نقش فزایندهٴ مجاهدین خلق نشان می‌دهد. آنها از ابتدا به‌درستی گفته بودند که امکان هیچ‌گونه اصلاحاتی در این رژیم وجود ندارد و تنها راه‌حل تغییر کامل این رژیم است».

استرون استیونسون سپس با اشاره به اقدامات سرکوبگرانهٴ رژیم از جمله دستگیری 8000تن از قیام‌کنندگان و قتل شماری از آنها در زیر شکنجه و نیز استمرار موج اعدامها در ایران، گفت:

سرکوب وحشیانهٴ رژیم، تنها به تشدید تنفر عمومی از آن و تسریع سرنگونی‌اش منجر خواهد شد. تعدادی از افراد دستگیر شده را زیر شکنجه به‌قتل رساندند و به‌صورت مسخره‌یی دلیل مرگشان را «خودکشی» اعلام کردند.

من هیچ چشم‌اندازی برای باقی ماندن این رژیم در قدرت نمی‌بینم.

استیونسون افزود:

قیام اخیر شاهد ظهور یک نیروی شجاع جدید از قلب شهرهاى ایران است که مدت‌هاست درد و رنج می‌کشند؛ نیروهایی که آمادهٴ نبرد برای حقوق خود و مبارزه برای آزادی و برابری است. این نیروی جدید به‌نظر من، توانایی سرنگونی این رژیم مذهبی را دارد.

استرون استیونسون سپس مماشات و بی‌عملی در قبال حکومت آخوندی در جریان قیام و همچنین پذیرش دژخیم علیرضا آوایی وزیر دادگستری رژیم و از عاملان قتل‌عام 67در شورای حقوق بشر را محکوم کرد، و افزود:

این قتل‌عام یکی از بدترین جنایات بعد از جنگ جهانی دوم به‌شمار می‌رود یک جنایت علیه بشریت که هم‌اکنون توسط سازمان ملل‌متحد به‌عنوان جنایت علیه بشریت مورد بررسی قرار گرفته است. این شرم‌آور است که  اجازه دهند این جنایتکار  به اینجا بیاید و در شورای حقوق بشر سازمان ملل در هفته گذشته سخنرانی کند. با ادامه دستگیریها و سرکوب خشونت‌آمیز، جامعهٴ بین‌المللی نباید سکوت پیشه کند. شورای امنیت سازمان ملل باید اقدامات تنبیهی لازم را علیه رژیم اتخاذ کند. آنها باید مسئولان قتل‌عام سال ۱۹۸۸(67) را مورد حسابرسی قرار دهند. بسیاری از این قاتلان هنوز در مسند قدرتند. جامعهٴ بین‌المللی باید خواهان آزادی هزاران معترضی بشود که در جریان قیام اخیر دستگیر شده‌اند و همچنین باید قویاً هشدار بدهد و از شکنجه و اعدام این زندانیان جلوگیری کند.

 

از کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل‌متحد آقای زید رعد الحسین و گزارشگر ویژه شکنجه و سایر رفتارها و مجازات‌های بی‌رحمانه، غیرانسانی یا تحقیرآمیز همراه با دیگر گزارشگران مرتبط در سازمان ملل می‌خواهم، به‌طور جدی و علنی علیه شکنجه و کشتار و قتل از طریق شکنجه بازداشت‌شدگان در ایران موضعگیری کنند.

 

جولیو ترتزی – وزیر خارجه پیشین ایتالیا

سخنران بعدی کنفرانس ژنو جولیو ترتزی وزیر خارجه پیشین ایتالیا بود؛ وی گفت:

مقولهٴ حقوق بشر و آزادی در ایران موضوع بسیار مهمی است زیرا یک مسألهٴ جهانی است. یک موضوع محوری سازمان ملل است که باید به‌عنوان یکی از مهم‌ترین موضوعات بشردوستانه، امنیتی و دموکراتیک در جهان مورد توجه قرار بگیرد. در روند قیام سراسری در ایران بیش از ۸۰۰۰نفر دستگیر، ۵۰نفر کشته و چندین نفر در بازداشت جان خود را از دست دادند. کشتن زندانیان اغلب زیر شکنجه و سپس مطرح‌کردن ادعای خودکشی آنها، متأسفانه سال‌هاست که به روال عادی رژیم ایران تبدیل شده است. رژیم حاکم بر ایران مملو از افرادی است که خون بسیاری بر دستان خود دارند و این افراد را باید به‌عنوان جنایتکاران خطرناک شناخت».

 

جولیو ترتزی سپس با رد سکوت و بی‌عملی کشورهای اروپایی در قبال جنایات رژیم آخوندی علیه قیام‌کنندگان، گفت:

عاملان این جنایات باید مورد حسابرسی و در برابر عدالت قرار بگیرند، تمام افرادی که اعدام‌های جمعی سال ۱۹۸۸(67) را برنامه‌ریزی و اجرا کردند نیز باید چنین سرنوشتی داشته باشند؛ قتل‌عامی که عاملان آن هنوز از مصونیت کامل برخوردارند. تنها چند روز قبل به علیرضا آوایی وزیر دادگستری فعلی (رژیم) ایران و عضو هیأت مرگ در قتل‌عام سال ۱۹۸۸به‌طور باور نکردنی اجازهٴ سخنرانی در شورای حقوق بشر داده شد. این یک صفحه بسیار غم‌انگیز و شرم‌آور در تاریخ تعهد سازمان ملل به عدالت، حقوق بشر و حاکمیت قانون بود. درعین‌حال، اجازهٴ صحبت‌دادن به یک عضو بسیار مهم هیأت مرگ قتل‌عام ۱۹۸۸در ژنو به‌عنوان وزیر دادگستری فعلی (رژیم) ایران، این واقعیت را نشان می‌دهد که قتل‌عام سال ۱۹۸۸(67)، یک موضوع قدیمی و به فراموشی سپرده شده نیست. این موضوع به فراموشی سپرده نشده، چون همان کسانی که قتل‌عام 1988را انجام دادند امروز در ایران قدرت را در دست دارند و مسئول ادامه جنایات امروز با همان بی‌رحمی و همان نیت و رفتار شقاوت‌باری هستند که طی ۳۰سال گذشته در مواضع مختلف به‌عنوان دادستان تهران از خود بارز کرده‌اند. آنها شغل و فعالیت‌های جنایتکارانهٴ خود را در بسیاری موارد در جوانی شروع کردند و اعدام ۳۰۰۰۰نفر را برنامه‌ریزی و اجرا کردند، آنها هم مسئولیت سیاسی و هم اجرایی پیشبرد دستورات هیأت مرگ را برعهده داشتند و اکثر آنها دوران اشتغال خود را در بخش‌های امنیتی، دادسرا و امروز حتی تا حد وزیر دادگستری  گذرانده‌اند. این واقعاً خشمگین‌کننده است. باید از کمیسر عالی حقوق بشر، عالیجناب زید رعد الحسین سه خواسته را طلب کرد:

1- محکومیت قاطع کشتار معترضان در بازداشت و حسابرسی از عاملان آن.

2- شروع و راه‌اندازی و ایجاد یک مأموریت حقیقت‌یابی برای تحقیقات دربارهٴ قتل‌عام 1988(67).

3- یک موضعگیری قاطع از سوی کمیسر عالی در محکومیت قتل‌عام 1988(67) و تأکید بر حسابرسی از عاملان آن.

کمیسر عالی حقوق بشر همان‌طور که می‌دانید روز جمعه (گذشته) در جلسه شورای حقوق بشر سخنانی را ایراد کرد که از نظر من بسیار مهم است و گام‌های لازمی را برشمرد که ملل‌متحد باید در تقویت فعالیت‌هایش در راستای برقراری عدالت و احترام به حقوق بشر در جامعهٴ جهانی بردارد. می‌خواهم چند نقل‌قول از او بیاورم. او گفت: «بار دیگر باید تأکید کنم» (او دربارهٴ سوریه و همچنین در ارتباط با فعالیت‌های (رژیم) ایران در آنجا صحبت می‌کرد) کمیسر عالی گفت: «آنچه ما مشاهده می‌کنیم، احتمالاً جنایات جنگی و به‌طور بالقوه جنایت علیه بشریت است. مجرمان این جنایات باید بدانند، دارند شناسایی می‌شوند و پرونده‌هایی برای پیگرد قانونی آنها تشکیل می‌شود و آنها به‌خاطر آنچه انجام داده‌اند مورد حسابرسی قرار خواهند گرفت. به هیچ‌وجه فکر نکنید که مرتکبان این جنایات از عدالت خواهند گریخت. دیگران نیز فکر می‌کردند که از عدالت خواهند گریخت اما دستگیر شدند». کمیسر عالی صحبتهای خود را این‌چنین و با ذکر این اصل و ارزیابی به پایان رساند: «ارابة عدالت شاید آهسته به پیش برود، اما متوقف نمی‌شود و این شورا باید این امر را تضمین کند که عدالت به اجرا در آید. تلاش برای مختل‌کردن عدالت و حفاظت از جنایات‌کاران شرم‌آور است. من از همه کشورها می‌خواهم که حمایت خود را از مکانیسم تحقیقات مستقل که سال گذشته ایجاد شد، قویاً افزایش بدهند». پایان نقل قول. اکنون واقعاً زمان آن فرا رسیده که عدالت برای مردم ایران و برای قربانیان قتل‌عام ۱۹۸۸برقرار شود؛ متشکرم».

 

در ادامه کنفرانس در مقر اروپایی ملل‌متحد در ژنو، سناتور جری هورکان نایب‌رئیس کمیتهٴ بودجه سنای ایرلند به سخنرانی پرداخت و با اشاره به تاریخچهٴ جنایات و سرکوبگری رژیم آخوندی علیه مردم ایران، گفت:

این جنایات به‌خوبی توسط گزارشگر ویژه سازمان ملل ثبت شده است. خانم جهانگیر فقید در آخرین گزارش خود یکی از حل‌ناشده‌ترین جنایات این رژیم یعنی قتل‌عام سی هزار زندانی سیاسی در ایران در سال 1988را برجسته کرد و گزارش او نشان داد که این اعدام‌های جمعی، پاکسازی مخالفان توسط حکومت بوده و حتی پس از سه دهه کسانی که در جستجوی حقیقت و عدالت از سوی قربانیان و خانواده‌ها هستند سرکوب، تحقیر و بازداشت می‌شوند.

سناتور جری هورکان در ادامه سخنانش استمرار جنایات رژیم علیه مردم ایران را نتیجه فرهنگ مصونیتی دانست که سرکردگان حکومت آخوندی طی سالیان به‌خاطر سیاست مماشات غرب از آن بهره برده‌اند؛ وی گفت:

حکومت مذهبی در ایران بر اساس دو ستون سرکوب داخلی و صدور تروریسم و بنیادگرایی بنا شده است و این واقعیت خشن یا سخت مادامی که رژیم آخوندها در ایران در قدرت است تغییر نخواهد کرد. مردم ایران این را درک کرده‌اند و خواهان تغییر هستند. آنها با فداکاریهای بزرگ تلاش دارند کشور خود را از دست حکومت مذهبی آزاد کنند و آن‌را تغییر بدهند غرب باید در کنار مردم ایران بایستد. ما باید در سمت درست تاریخ بایستیم.

سناتور هورکان سپس بر لزوم تمدید مأموریت نظارت بر وضعیت حقوق بشر در ایران توسط ملل‌متحد تأکید کرد و به تحقیقات مستقل سازمان ملل دربارهٴ قتل زندانیان قیام توسط رژیم آخوندی و نیز پیرامون قتل‌عام 67فراخوان داد.

وی در پایان گفت:

تحقیقات ملل‌متحد باید به یک روند حسابرسی درست بین‌المللی منجر شود که مقامهای رژیم ایران و سران آن‌را به‌خاطر جنایات حال و گذشته آنها علیه بشریت، از جمله و به‌طور خاص به‌خاطر قتل‌عام زندانیان سیاسی در سال 1988مورد حسابرسی قرار بدهد. هم‌زمان ناقضان حقوق بشر باید در این روند شناسایی، رسوا و با اقدامات تنبیهی مجازات شوند تا برای آخوندها روشن شود که جهان در حال نظاره است و آنها باید هر چه زودتر، جنایت‌هایشان را پاسخ بدهند. از شما بسیار متشکرم.

 

طاهر بومدرا

در کنفرانس ژنو طاهر بومدرا در شروع سخنرانی‌اش، به فعالیت‌های زنده‌یاد عاصمه جهانگیر به‌عنوان گزارشگر ویژه ملل‌متحد در رابطه با وضعیت حقوق بشر در ایران اشاره کرد و گفت:

عاصمه جهانگیر که در ماه گذشته درگذشت خدمات زیادی در رابطه با گنجاندن وضعیت حقوق بشر در ایران در برنامه کار سازمان ملل انجام داد. ما از خدمات وی سپاسگذاریم و او را فراموش نخواهیم کرد. وی سپس پذیرش علیرضا آوایی وزیر دادگستری رژیم و از مسئولان قتل‌عام 67به شورای حقوق بشر را محکوم کرد و افزود:

ما از دبیرکل سازمان ملل‌متحد می‌خواهیم تا از ورود ناقضان شناخته‌ شده حقوق بشر به شورا جلوگیری کند؛ این امر کل سیستم سازمان ملل را مختل می‌کند. طاهر بومدرا در ادامه سخنانش به قتل‌عام ۶۷که علیرضا آویی یکی از آمران و عاملان شناخته شده آن است اشاره کرد و با استناد به اظهارات برجسته‌ترین حقوقدانان بین‌المللی در کنفرانس استماع جامعه مدنی در ژنو گفت:

متخصصان ثابت کردند این یک نسل‌کشی و جنایت علیه بشریت بوده است و نباید بدون مجازات از آن گذشت.

 

نیکولا چیراچی – نمایندهٴ پارلمان ایتالیا

در ادامه کنفرانس در مقر اروپایی سازمان ملل‌متحد در ژنو، نیکولا چیراچی نمایندهٴ پارلمان ایتالیا در سخنرانی خود، با یادآوری این‌که رژیم آخوندی رکورددار اعدام در جهان است، گفت:

طی سالیان، به ما گفته می‌شد که یک جناح مدره از درون رژیم در حال پدیدار شدن است و اصلاح‌طلبان دارند دست بالا را می‌گیرند؛ به‌خصوص از زمانی که حسن روحانی در سال ۲۰۱۳رئیس‌جمهور شد. اما پنج سال بعد، تعداد اعدام‌شدگان به حد غیرقابل باور دست‌کم ۳۵۰۰نفر رسیده است. وضعیت حقوق‌بشر در بسیاری از زمینه‌ها وخیم‌تر شده و مهم‌تر از همه این‌که بازداشت‌های گسترده از زمان شروع اعتراضات... و کشته‌شدن معترضان بازداشت‌شده در زیر شکنجه، ثابت کرد که رژیم نه نیت و نه توان پایان دادن به سرکوب را دارد. اما مردم ایران پیشاپیش این‌را می‌دانستند (و از این‌رو) در تظاهرات خود شعار دادند: «اصلاح‌طلب، اصول‌گرا، دیگه تمومه ماجرا» و «مرگ بر دیکتاتور».

این نمایندهٴ پارلمان ایتالیا حکومت آخوندی را یک «تهدید مشترک جهانی» نامید و افزود:

این بدان معناست که ما شریک مردم ایران هستیم

برای ما در غرب زمان آن است که بر اساس ارزش‌های دموکراتیک خودمان عمل کنیم. باید شورای حقوق‌بشر سازمان ملل بلافاصله یک گزارشگر ویژه جدیدرا  برای ادامه کار خانم جهانگیر منصوب کند.

مادامی که از رژیم ایران به‌خاطر جنایاتش حسابرسی نشود، پیشرفت واقعی در ایران به‌وجود نخواهد آمد. این (وضعیت) باید تغییر کند؛ این امر می‌تواند از طریق ارجاع پرونده فاجعه‌بار حقوق بشری رژیم به شورای امنیت و استفاده از مکانیسم مربوطه در سازمان ملل با شروع تحقیقات در مورد نقض‌های حقوق بشر که از ایران به‌طور روزانه گزارش می‌شوند، انجام شود. به‌خصوص بازداشت‌های جمعی و قتل‌های فراقانونی که بعد از سرکوب اعتراضات در کشور، صورت گرفت».

نیکولا چیراچی در پایان سخنانش، تأکید کرد: « ما همه در این همراهیم و نباید مردم ایران را در سرنوشت‌شان هنگامی که رژیم با نیروهای بسیجی، گلوله، دستگیریهای گسترده و ارعاب با آنها مقابله می‌کند، رها کنیم. پس پیام من به اتحادیه اروپا و کشورهای عضو آن این است: «زمان آن فرا رسیده که در کنار مردم ایران بایستیم؛ زیرا روزی که آنها ریشه‌های ارتجاع در ایران را نابود کنند: آزادی، برابری و دموکراسی در تمام دنیا یک گام به جلو برخواهد داشت».

 

 

پرویز خزایی – نمایندهٴ شورای ملی مقاومت در کشورهای نوردیک

پرویز خزایی نمایندهٴ شورای ملی مقاومت ایران در کشورهای نوردیک در سخنرانی خود در کنفرانس ژنو، به اذعان سرکردگان حکومت آخوندی به نقش و تأثیرگذاری مجاهدین و مقاومت ایران در قیام سراسری مردم ایران اشاره کرد، و سپس به فعالیت‌های گسترده بین‌المللی مقاومت ایران و شخصیت‌های حامی آن برای پیگرد و مجازات رژیم به‌خاطر جنایت علیه بشریت پرداخت.

وی در این رابطه نمونهٴ محاکمه عاملان جنایات نازیسم هیتلری بعد از جنگ جهانی دوم را برجسته کرد و اضافه کرد که مقاومت ایران پرونده تک‌تک عاملان جنایات رژیم را برای محاکمه آنها در دادگاهی مشابه دادگاه نورنبرگ، پیگیری می‌کند.

 

سیمین نوری

آخرین سخنران کنفرانس در مقر اروپایی سازمان ملل در ژنو، سیمین نوری رئیس انجمن زنان ایرانی در فرانسه بود که پس از تشریح روند قیام سراسری مردم ایران و استمرار اعتراضات ضدحکومتی به‌رغم تدابیر سرکوبگرانهٴ حکومت آخوندی و دستگیری گسترده معترضان، بر اعمال زن‌ستیزانهٴ رژیم و جنایات آن علیه زنان ایران انگشت گذاشت، و گفت:

درد و رنج زنان و دختران ایران بیش از حد نادیده گرفته شده است. اکنون زمان آن است که تمامی نهادهای بین‌المللی رفتار دیکتاتوری زن‌ستیز (حاکم بر) تهران را محکوم کنند و اقدامات فوری را برای تضمین آزادی زنانی که در تظاهراتها دستگیر شدند و تمامی زندانیان سیاسی در پیش بگیرند؛ (زندانیانی) که بسیاری از آنها دست به اعتصاب غذا زده‌اند و در زندانهای مخوف (رژیم) آخوندی از مراقبت‌های پزشکی محرومند.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/ad5b8e6e-f041-4a6d-b0d6-3a1f0703187c"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات