728 x 90

ژنو – 21 اسفند 1396

ژنو - اجلاس شورای حقوق بشر ملل‌متحد: بررسی گزارش گزارشگر ویژه دربارهٴ نقض حقوق بشر در ایران

شوراي حقوق بشر ملل متحد
شوراي حقوق بشر ملل متحد

اجلاس شورای حقوق بشر ملل متحد:

بررسی گزارش گزارشگر ویژه

دربارهٴ وضعیت وخامت‌بار حقوق بشر در ایران

ژنو – 21اسفند 1396

 

محکومیت سرکوب و دستگیری گسترده قیام‌کنندگان

قتل‌عام ۶۷، موج اعدامها و  نقض حقوق بشر در ایران

فراخوان به تمدید مأموریت گزارشگر ویژه ملل متحد

روز دوشنبه 21 اسفند در سی و هفتمین اجلاس شورای حقوق بشر ملل متحد، آخرین گزارش زنده‌یاد عاصمه جهانگیر به‌عنوان گزارشگر ویژه سازمان ملل برای نظارت بر وضعیت حقوق بشر در ایران تحت حاکمیت آخوندها، به شورا ارائه شد و مورد بررسی قرار گرفت.

در این اجلاس نمایندگان کشورهای مختلف جهان و سازمانهای حقوق بشری، ضمن استقبال از گزارش عاصمه جهانگیر و فراخوان به تمدید مأموریت گزارشگر ویژه، وضعیت وخامت‌بار حقوق بشر در ایران را محکوم کردند و به‌طور خاص بر قتل‌عام ۶۷، موج اعدام‌ها، استمرار اعدام نوجوانان، دستگیری گسترده قیام‌کنندگان و قتل شماری از آنها در زندانهای رژیم، سرکوب و تبعیض‌ علیه زنان، ملیتها و پیروان مذاهب مختلف انگشت گذاشتند.

 

در شروع جلسه کاتالینا دوانداس آگیلار رئیس کمیتهٴ هماهنگ‌کنندهٴ گزارشگران ویژه ملل‌متحد که گزارش خانم جهانگیر را ارائه می‌کرد، یاد او را گرامی‌ داشت و فعالیت‌هایش را در دفاع از حقوق بشر و گزارش وضعیت حقوق بشر در ایران ستود.

وی از رژیم آخوندی خواست که فراخوانهای اعلام‌شده توسط عاصمه جهانگیر را اجرا کند.

وی از جمله گفت: بر پایهٴ توصیه‌های عاصمه (جهانگیر)، من حکومت (ایران) را فرا می‌خوانم تا همه اقدامات لازم را برای پایان دادن به ارعاب و انتقام‌جویی از کسانی که پیرامون حقوق بشر با ملل‌متحد همکاری می‌کنند، در پیش بگیرد...».

پس از آن محمد جواد لاریجانی توجیه‌کنندهٴ شکنجه و اعدام در حاکمیت آخوندی که در این جلسه رژیم را نمایندگی می‌کرد، سخنانش را با مخالفت با صحبتهای رئیس کمیتهٴ هماهنگ‌کنندهٴ گزارشگران ویژه ملل‌متحد شروع کرد و مدعی شد: وی مأموریتی برای ارائهٴ هیچ‌گونه توصیه‌یی ندارد و فقط باید خلاصةی از گزارش (عاصمه) جهانگیر را ارائه می‌کرد.

لاریجانی سپس نسبت به محکومیت جهانی جنایات رژیم و وضعیت وخامت‌بار حقوق بشر در ایران تحت حاکمیت آخوندها، به سوز و گداز پرداخت.

 

در ادامه این جلسه نمایندهٴ اتحادیه اروپا در سخنرانی خود ضمن تسلیت برای درگذشت خانم جهانگیر و استقبال از گزارش او و ابراز نگرانی عمیق نسبت به موج اعدامها از جمله اعدام متهمان نوجوان در ایران، گفت: اتحادیه اروپا... از دستگیری، بازداشت و اذیت و آزار افراد به‌خاطر استفاده از حق (آزادی بیان و اجتماع)... عمیقاً نگران است... اتحادیه اروپا نگران موج گسترده دستگیریهای اخیر، از جمله گروهی از فعالان محیط‌زیست و چند مورد خودکشی ادعایی در زندانهای (رژیم) ایران است...».

نمایندهٴاتحادیه اروپا همچنین خواهان آن شد که گزارشگر بعدی ملل‌متحد برای نظارت بر وضعیت حقوق بشر در ایران، از حق بازدید از ایران برخوردار شود.

 

نمایندهٴ آلمان در سخنرانی خود خواهان احترام به حقوق کسانی شد که به تحقیقات دربارهٴ قتل‌عام سال 67 فراخوان می‌دهند.

وی ضمن حمایت از موضع اتحادیه اروپا و ادای احترام به تلاش‌های عاصمه جهانگیر گفت: وضعیت حقوق بشر در ایران هم‌چنان وخیم است.

وی نگرانی جدی کشورش را نسبت به محدودیت حق آزادی بیان، عقیده، انجمن و اجتماع به‌ویژه در ارتباط با اقدامات سرکوبگرانهٴ رژیم به‌دنبال قیام مردم ایران ابراز کرد.

 

نمایندهٴ آمریکا درگذشت عاصمه جهانگیر را تسلیت گفت و خواهان تمدید مأموریت گزارشگر ویژه شد.

او وضعیت حقوق بشر در ایران را وخیم توصیف کرد و گفت: «ما سرکوب اعتراضاتی را که از 28دسامبر گذشته شروع شد توسط حکومت ایران محکوم می‌کنیم... مقامهای (رژیم) ایران، شدیداً معترضان مسالمت‌آمیز را سرکوب و هزاران نفر را دستگیر کردند؛ گزارشهایی دربارهٴ مرگ 20تن از معترضان وجود دارد. در همین حال حکومت، دسترسی به اطلاعات در داخل کشور را محدود کرد. به‌رغم شواهدی که نشان می‌دهد برخی از معترضان تحت شرایط مشکوکی در زندانها جان‌باخته‌اند، هیچ‌یک از مقام‌ها مورد حسابرسی قرار نگرفته‌اند».

 

نمایندهٴ دانمارک با تأکید بر نگرانی از وضعیت حقوق بشر، از جمله ادامه تبعیض علیه اقلیتها توسط رژیم و نگرانی از نرخ بالای اعدامها از جمله اعدام متهمان نوجوان و اجرای مجازات‌های فیزیکی، گفت: ما به‌طور خاص نگران دستگیریهای اخیر حین اعتراضات در اواخر دسامبر 2017 هستیم و از رژیم ایران می‌خواهیم به حق آزادی بیان، انجمن و اجتماع احترام بگذارد.

 

نمایندهٴ بلژیک وضعیت حقوق بشر در ایران را وخیم دانست، و گفت: «هیأت من به‌ویژه نگران گزارشهای ادامه‌دار دربارهٴ تعداد بالای اعدام‌هاست و از گزارشها دربارهٴ اعدام متهمان نوجوان شوکه شده است... سرکوب مخالفان سیاسی و اعضای جامعهٴ مدنی، همچنین در چارچوب اعتراضات اخیر، موجب نگرانی ویژه است».

 

نمایندهٴ سوئیس خواهان توقف فوری اعدام متهمان نوجوان شد و نگرانی کشورش را نسبت به نقض آزادی‌های بنیادین توسط رژیم ابراز کرد.

وی گفت: «(سوئیس) بازداشت ادامه‌دار شمار زیادی از مدافعان حقوق بشر را به‌خاطر استفاده از حق آزادی بیان محکوم می‌کند و (رژیم) ایران را به آزادی فوری آنها فرامی‌خواند».

 

نمایندهٴ استرالیا گفت که  این کشور عمیقاً نگران وضعیت حقوق بشر در ایران است و ضمن محکوم‌کردن اعدامها و سرکوب قومیتها گفت: ما از (رژیم) ایران می‌خواهیم همه زندانیان سیاسی را آزاد کند، از جمله کسانی که بعد از اعتراضات (اخیر) دستگیر شدند».

 

نمایندهٴ کانادا در سخنرانی خود گفت که این کشور نگران وضعیت حقوق بشر در ایران... است و از تبعیض علیه زنان و دختران ایران... شوکه شده است.

وی نگرانی کشورش را نسبت به وضعیت بازداشت‌شدگان در زندانهای رژیم آخوندی، مرگ شماری از آنها، شمار بالای اعدام‌ها، از جمله اعدام متهمان نوجوان و بازداشت‌های خودسرانه ابراز کرد.

 

نمایندهٴ انگلستان گفت: ما با دبیرکل (ملل متحد) همراه می‌شویم و نگرانی خود را نسبت به رفتار با بازداشت‌شدگان اعتراضات اخیر ابراز می‌کنیم.

وی همچنین به نگرانی کشورش نسبت به وضعیت حقوق بشر در ایران از جمله به نرخ بالای اعدامها اشاره کرد و به تعلیق حکم اعدام، توقف اعدام نوجوانان و حذف تمامی تبعیض‌ها علیه زنان و دختران فراخوان داد.

 

نمایندهٴ فرانسه گفت که وضعیت حقوق بشر در ایران هم‌چنان بسیار وخیم و نرخ اعدامها بسیار بالاست... اعدامها همچنین علیه نوجوانان و متهمان نوجوان صورت می‌گیرد که برخلاف تعهدات بین‌المللی رژیم ایران است...

نمایندهٴ فرانسه به رعایت حق آزادی بیان و عقیده و تجمع فراخوان داد و نسبت به وضعیت بازداشت‌شدگان ابراز نگرانی کرد.

وی گفت که کشورش خواهان تعیین یک گزارشگر ویژه جدید برای وضعیت حقوق بشر در ایران است.

 

در ادامه این جلسه، بیانیهٴ مشترک فرانس‌لیبرته (بنیاد دانیل میتران) و انجمن بین‌المللی حقوق زنان قرائت شد. در این بیانیه به تعیین یک گزارشگر ویژه جدید برای ادامه کار عاصمه جهانگیر در نظارت بر وضعیت حقوق بشر در ایران فراخوان داده شده و آمده است: در گزارش جدید خانم جهانگیر نسبت به مرگ تعداد بسیاری از کسانی که در اعتراضات اخیر علیه (رژیم) شرکت کرده بودند تحت بازداشت، اشاره شده است. ما شاهد یک روند سیستماتیک از کشتن معترضان زیر شکنجه و ادعای واهی خودکشی آنها توسط مقامات (رژیم) بوده‌ایم... گزارشگر ویژه در گزارش خود بخشی را به قتل‌عام سال 67اختصاص داده و گفته است: خانواده‌ها حق غرامت و جبران دارند و از این حق برخودارند که از حقایق دربارهٴ قتل‌عام 67و سرنوشت قربانیان آگاه شوند».

بیانیه همچنین می‌افزاید: مصونیت مقامات (رژیم) ایران نه تنها مربوط به گذشته نیست، بلکه باید همین امروز با آن مقابله شود. چون سکوت راه را برای جنایات‌های بیشتر در زندانهای مخوف (این رژیم) هموار می‌کند... عاملان اعدام‌های (سال 67) هم‌چنان مواضع بالایی را در قضاییه و حکومت (ایران) بر عهده‌دارند... شورای حقوق بشر باید... به فرهنگ مصونیت (در قبال رژیم) ایران پایان بدهد و مقامات آن‌را به‌خاطر جنایت علیه بشریت مورد حسابرسی قرار بدهد.

 

بعد از سخنرانی‌های نمایندگان کشورها و سازمانهای غیردولتی و محکومیت جنایات رژیم آخوندی، محمد جواد لاریجانی نمایندهٴ فاشیسم دینی حاکم بر ایران در این جلسه بار دیگر نسبت به نظارت بر وضعیت حقوق بشر در ایران تحت حاکمیت آخوندها توسط ملل‌متحد سوز و گداز کرد.

لاریجانی در واکنش به محکومیت گسترده اعدام نوجوانان توسط دژخیمان رژیم، به توجیه این اعدامها پرداخت و با وقاحت گفت: بله ما در ایران، قانون اعدام داریم!

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/d7747408-5c84-49e2-bf02-8911fed576c6"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات