728 x 90

ژنرال چاک والد: غرب باید به رژیم ایران توجه مستقیم داشته باشد نه به نیابتیهای آن، سر مار در تهران است

ژنرال چاک والد معاون پیشین فرماندهی ایالات متحده در اروپا
ژنرال چاک والد معاون پیشین فرماندهی ایالات متحده در اروپا

پلیتیکو-۲۹ دی ۱۴۰۲

غرب باید به رژیم ایران توجه مستقیم داشته باشد نه به نیابتیهای آن

سر مار در تهران است

 

ژنرال چاک والد معاون پیشین فرماندهی ایالات متحده در اروپا طی مقاله‌ای در پولیتیکو رژیم آخوندی را عامل اصلی بحران در خاورمیانه معرفی کرد و نوشت

در حالی که پرداختن به تأثیر اقدامات حوثی‌ها بر امنیت دریایی بین‌المللی یک موضوع مبرم است، تلاش‌ها برای حل بحران باید بر منبع واقعی این بحران در حال آشکار شدن متمرکز شود – و سر مار در تهران است.

از زمان شروع درگیری بین اسراییل و حماس در ماه اکتبر، گفتمان پیرامون گسترش احتمالی این جنگ با نگرانی‌های فزاینده مبنی بر این‌که دیگر قدرتهای بزرگ از جمله ایالات متحده ممکن است درگیر تشدید تنش شوند، برجسته شده است. امروز، مسیر به‌طور بی‌گمان به این سمت می‌رود و مسئولیت آن متوجه یک نهاد منحصر به فرد است: رژیم ایران.

اگر قدرتهای غربی واقعاً قصد دارند از بروز یک درگیری بزرگ‌تر جلوگیری کنند، باید آماده انجام اقداماتی باشند که نیروی محرکه همه این بازیگران غیردولتی فوق‌الذکر را بازدارند. تا زمانی که تأمین مالی و رهبری آنها در داخل ایران دست نخورده باقی بماند، صرفاً بازدارندگی خود نمایندگان ناکافی خواهد بود.

ژنرال چاک والد در ادامه می‌افزاید: تعداد فزاینده‌ای از سیاست گذاران غربی و کارشناسان نظامی وجود و دوام یک جنبش دموکراسی خواه با حمایت گسترده در داخل ایران را تصدیق می‌کنند. این جنبش از سال ۲۰۱۴ توسط شبکه سراسری (کانون‌های شورشی) وابسته به سازمان مجاهدین خلق ایران رهبری می‌شود. و جهش انکارناپذیر فعالیت این یگانهای مقاومت در جریان قیام در سال ۲۰۲۲ مشهود بود.

همان‌طور که مقامات ارشد دولت بیل کلینتون رئیس‌جمهور سابق ایالات متحده اذعان کردند، ایالات متحده در سال ۱۹۹۷ سازمان مجاهدین خلق را به‌عنوان یک گروه تروریستی به‌عنوان نشانه حسن‌نیت برای جناح تازه انتخاب شده در رژیم آخوندی لیست‌گذاری کرد. اما پس از احکام دادگاه‌های مختلف ایالات متحده و اروپا که هیچ ارتباطی بین سازمان مجاهدین خلق و تروریسم پیدا نکرد، در سال ۲۰۱۲ از فهرست حذف شد.

در همین حال، شورای ملی مقاومت ایران، که در سال ۲۰۱۲ نیز از لیست تروریستی دولت ایالات متحده حذف شد، تغییر سیاست‌ها را برای افزایش انزوای رژیم فعلی ترویج می‌کند و شرایط مساعدی را برای قیامی عظیم‌تر ایجاد می‌کند. و مریم رجوی، رئیس‌جمهور منتخب شورای ملی مقاومت، یک طرح ۱۰ ماده‌ای برای استقرار جمهوری آزاد، مبتنی بر جدایی دین و دولت، دموکراتیک و غیرهسته‌یی در ایران را ترسیم کرده است.

دورهای متعدد قیام از سال ۲۰۱۷، تعهدی قوی به این آرمان را در میان مردم ایران آشکار کرده است، که باید هر گونه شک و تردیدی را از بین می‌برد

بدین ترتیب، غرب کارهای زیادی برای انجام دادن دارد. لیست‌گذاری سپاه پاسداران، ابزار اصلی تهران برای سرکوب داخلی و مداخله منطقه‌ای، به‌عنوان یک نهاد تروریستی ضروری است. اجرای تحریم‌های جامع، از جمله توقف فروش جهانی نفت توسط رژیم ایران، ظرفیت تهران را برای تأمین مالی نیروهای نیابتی‌اش به‌شدت محدود می‌کند. و اذعان به حق جوانان شورشی آن برای مقابله و به چالش کشیدن سپاه، پیامی صریح خواهد داشت که دوران تجارت طبق معمول به پایان رسیده است.

سایت پوبلیکو ۲۹/۱۰/۱۴۰۲

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/85919cfd-04bf-4973-8863-e4536dc96738"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات