728 x 90

چین و روسیه از رژیم ایران خواستند تا به تعهداتش در چارچوب برجام پایبند بماند

رهبران روسیه و چین
رهبران روسیه و چین

رهبران روسیه و چین با انتشار بیانیه مشترکی از رژیم آخوندی خواستند تا به تعهداتش در چارچوب برجام پایبند باشد.شی جین‌پینگ، رهبر چین، که در روسیه به‌سر می‌برد، و ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، در این بیانیه مشترک تأکید کرده‌اند: «رژیم ایران باید از هر اقدام جدیدی برای کاهش تعهداتش در برجام خودداری کند».

اشاره دو رهبر به تصمیماتی است که روحانی و شورای امنیت رژیم آخوندی در ۱۸اردیبهشت ماه گذشته اعلام کردند.

در این تاریخ در سالگرد خروج آمریکا از برجام و ۴روز بعد از تحریم و ممنوعیت فروش مازاد مواد غنی‌شده و آب سنگین، توسط آمریکا، شورای عالی امنیت رژیم با صدور یک بیانیه اعلام کرد به التزاماتش در برجام مبنی بر فروش مازاد بر ۳۰۰کیلو گرم اورانیوم غنی شده و فروش مازاد بر ۱۳۰تن آب سنگین پایبند نیست.

همزمان آخوند روحانی، رئیس‌جمهور ارتجاع نیز در سخنانش در هیأت دولت آخوندی این تصمیم و بن‌بست رژیم در برجام را به قیام دیماه و خطر سرنگونی رژیم ربط داد.

رژیم برای نشان‌دادن این‌که این تصمیم نقض برجام محسوب نمی‌شود به مواد ۲۶و ۳۶برجام استناد کرد.

طبق مواد ۲۶و ۳۶در برجام رژیم حتی از همان روز خروج آمریکا از توافقنامه در ۱۸اردیبهشت۱۳۹۷ حق داشت انجام تمام یا بخشی از تعهدات خود را به‌حالت تعلیق در بیاورد و موضوع را به کمیسیون مشترک برای حل اختلافات ارجاع دهد. کمیسیون باید ضمن ۱۵روز نظر خود را اعلام می‌کرد مگر این‌که به اتفاق آراء یعنی با موافقت همه طرفها این مدت تمدید می‌شد.

مرحله بعد از کمیسیون، بررسی موضوع در سطح وزراء می‌باشد. در این مرحله شاکی می‌تواند درخواست کند که موضوع مورد اختلاف توسط هیأت مشاوران مرکب از سه عضو یعنی سه کشور بررسی شود.

نهایتاً اگر موضوع حل و فصل نشود، هر یک از طرفین امضا کننده در برجام می‌تواند تعهدات خود را به‌طور قسمتی یا کامل متوقف و موضوع را به شورای امنیت سازمان ملل ارائه دهند.

اما رژیم آخوندی، در حالی که یک سال چنین اقدامی نکرده بود در سالگرد خروج آمریکا ار برجام ترسان و لرزان، و در استیصال کامل، با قسم و آیه‌های متعدد به پایبندی به برجام، اعلام کرد از فروش مازاد آب سنگین و اورانیوم غنی شده به میزان ۳،۶۷درصد خودداری خواهد کرد و به طرفهای باقیمانده در برجام ۶۰روز فرصت می‌دهد که تعهدات خود را انجام دهند و در غیراین صورت بعد از ۶۰روز رژیم در مورد افزایش سطح غنی‌سازی خود و راه‌اندازی راکتور سیمان ریخته آب سنگین اراک تصمیم‌گیری خواهد کرد. در همان هنگام معلوم بود که این یک خودزنی از جانب رژیم محسوب می‌شود و بازی است که «آمد و نیامد» دارد. ۳قدرت اروپایی بلافاصله به رژیم آخوندی هشدار دادند دست از این بازی بردارد و وقعی به اولتیماتومهای رژیم آخوندی نگذاشتند. اکنون هم دو متحد دیرپاتر رژیم در برجام یعنی چین و روسیه هم به رژیم هشدار می‌دهند که به تعهداتش در برجام پایبند بماند.

با اعلام عدم التزام رژیم به تعهداتش در برجام رئیس‌جمهور برگزیده مقاومت گفت:

اظهارات آخوند روحانی بار دیگر نشان داد که پروژه‌های ضدملی اتمی باید برچیده شود. رژیم برای بقای خود نیازمند تسلیحات کشتار جمعی و جنگهای منطقه‌ای است.

خانم رجوی افزود: سیل‌زدگان و زحمتکشانی که ماهها حقوق ناچیزشان را دریافت نکرده‌اند به رژیم می‌گویند: سوریه را رها کن

مقاومت ایران از این پیش‌تر بارها و بارها اعلام کرده است: اجرای کامل قطعنامه‌های شورای امنیت، توقف کامل غنی‌سازی، پذیرش پروتکل الحاقی و دسترسی آزادانه بازرسان به مراکز و تأسیسات مشکوک رژیم، لازمه دست کشیدن آخوندها از بمب اتمی است.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/9e521a71-d651-4ee3-bb47-73a1d3b2af45"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات