728 x 90

چهل و پنجمین روز جنگ در غزه - سازمان ملل می‌گوید در جنگ غزه دو سوم از جمعیت ۲.۳میلیونی بی‌خانمان شده‌اند

تونل کشف شده در بیمارستان شفا توسط ارتش اسراییل
تونل کشف شده در بیمارستان شفا توسط ارتش اسراییل

اخبار و تحولات چهل و پنجمین روز جنگ در غزه در این صفحه به روز می‌شود.

چند خبر کوتاه از رویترز:

رویترز: روز یکشنبه افراد مسلح حماس با نیروهای اسرائیلی که سعی داشتند به بزرگترین اردوگاه آوارگان غزه حمله کنند، نبرد کردند. اما علیرغم درگیری، مقامات آمریکایی و اسرائیلی گفتند: توافق برای آزادی برخی از گروگان‌هایی که در منطقه محاصره شده بودند، در حال نزدیک‌تر شدن است.
رئیس سازمان جهانی بهداشت روز دوشنبه با استناد به گزارشهای نامشخص گفت که از حمله به بیمارستان اندونزیایی غزه که به‌گفته وی ۱۲نفر از جمله بیماران را کشته است، وحشت‌زده شده است.
وزیر بهداشت ترکیه و سخنگوی وزارت‌خارجه ترکیه اعلام کردند که قرار است نزدیک به ۲۰۰نفر از غزه تخلیه شده روز دوشنبه وارد ترکیه شوند، از جمله دهها بیمار که در آنجا تحت درمان قرار خواهند گرفت.
رسانه‌های دولتی چین گفتند، رئیس‌جمهور چین در اجلاس ویدئویی در ۲۱نوامبر رهبران بریکس در مورد مسأله فلسطین و اسراییل شرکت می‌کند

سازمان ملل می‌گوید در جنگ غزه دو سوم از جمعیت ۲.۳میلیونی بی‌خانمان شده‌اند

گروه جهاد اسلامی شاخه متحد حماس گفت: هفت خودرو نظامی اسراییل را به کمین انداخته‌اند. رویترز نتوانست به‌طور مستقل این گزارشات را تأیید کند.

خبرگزاری فرانسه: مقامات فلسطینی: روز دوشنبه برای اولین بار بعد از شروع جنگ در هفتم اکتبر؛ یک بیمارستان صحرایی به همراه ۱۷۰نفر از پرسنل مربوطه توسط اردن به نوار غزه فرستاده شده تا در خان یونس مستقر شود. در سراسر غزه تاکنون ۳۰هزار مجروح شده‌اند.

خبرگزاری فرانسه: پوتین روز سه‌شنبه در اجلاس مجازی بریکس درباره غزه شرکت می‌کند

 

نیویورک تایمز: ارتش اسراییل ویدئویی را منتشر کرد که تونل حماس در بیمارستان شفا را نشان می‌دهد

رویترز ۲۹ آبان - چند خبر کوتاه:

رویترز: وزارت بهداشت غزه روز دوشنبه اعلام کرد که تانکهای اسراییلی در اطراف مجتمع بیمارستانی در شمال غزه که در آن ۱۲فلسطینی کشته و دهها زخمی شدند، در حالی که درگیریها در میان نشانه‌هایی از توقف قریب‌الوقوع درگیریها ادامه دارد، مستقر شدند.

رویترز: هیچ تأیید فوری از سوی ارتش اسراییل در مورد گزارشهای بیمارستان اندونزی وجود ندارد، اما خبرگزاری فلسطینی وفا اعلام کرد که این مرکز مورد اصابت گلوله توپخانه قرار گرفته است.

رویترز: مانند بسیاری دیگر از مراکز بهداشتی درگیر در غزه، بیمارستان اندونزی که در سال۲۰۱۶ با بودجه سازمانهای اندونزی راه‌اندازی شد، فعالیت خود را متوقف کرده است. اما اشرف القدره سخنگوی وزارت بهداشت گفت که حدود ۷۰۰نفر از جمله تیم های پزشکی و زخمی در داخل این مرکز هستند.

رویترز: ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت‌خارجه رژیم ایران روز دوشنبه در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت: ایران ادعاهای اسراییل مبنی بر دست داشتن در توقیف یک کشتی باری متعلق به بریتانیا و ژاپن در جنوب دریای سرخ توسط حوثی‌های یمن را رد کرد. حوثی‌ها، متحد تهران، در همبستگی با شبه‌نظامیان فلسطینی حماس که در غزه می‌جنگند، موشکهای دوربرد و هواپیماهای بدون سرنشین را به سمت اسراییل پرتاب کرده‌اند.

رویترز: وزیر بهداشت ترکیه و یک منبع وزارت‌خارجه ترکیه گفتند که قرار است بیش از ۱۰۰نفر از غزه تخلیه شده روز دوشنبه وارد ترکیه شوند، از جمله دهها نفر که در آنجا تحت درمان قرار خواهند گرفت.

رویترز: خبرگزاری فرانسه: در حالی که امیدهای محتاطانه برای توافقی برای آزادی گروگانها در ازای توقف درگیری ایجاد شده بود غزه روز دوشنبه خود را برای گسترش بیشتر عملیات نظامی اسراییل آماده کرد.

 

نشست کشورهای عرب و مسلمان در چین برای جنگ توقف جنگ در غزه

رویترز  ۲۹آبان - چند خبر کوتاه
قاهره - دفتر رسانه‌های دولتی غزه روز یکشنبه اعلام کرد که از زمان آغاز درگیری بین اسراییل و حماس در ۷ اکتبر، حداقل ۱۳۰۰۰فلسطینی در غزه کشته و ۳۰۰۰۰ زخمی شده‌اند.
این بیانیه می‌افزاید که حداقل ۵۵۰۰نفر از کشته‌شدگان کودک و ۳۵۰۰نفر زن هستند.

وزیران عرب و مسلمان روز دوشنبه خواستار آتش‌بس فوری در غزه شدند، زیرا هیأت آنها در اولین مرحله از سفر خود به پکن در تلاش برای پایان دادن به خصومتها و اجازه دادن کمکهای بشردوستانه به منطقه ویران شده فلسطینی بودند.

اسرائیل ویدئویی را منتشر کرد که نشان می‌دهد دو گروگان در بیمارستان الشفاء بوده‌اند (فیلم ضمیمه دارد).
وزیر امور خارجه سعودی روز دوشنبه در جریان دیدار وزیر خارجه چین و وزرای کشورهای عربی و اسلامی گفت: جامعه بین‌المللی باید مسئولیتی برای متوقف کردن اسراییل به عهده بگیرد.
ماکرون رئیس‌جمهور فرانسه  تصمیم... گرفته است بیش از ۱۰تن تجهیزات پزشکی را در اوایل هفته آینده به غزه منتقل کند.

افراد مسلح حماس روز یکشنبه با نیروهای اسراییلی که سعی داشتند به بزرگترین اردوگاه آوارگان غزه حمله کنند، درگیر شدند، اما به‌رغم درگیری، مقامات آمریکایی و اسراییلی گفتند که توافق برای آزادی برخی از گروگانهایی که در منطقه محاصره شده بودند نزدیک است.

حزب اپوزیسیون کارگر بریتانیا روز یکشنبه اعلام کرد که دیوید لامی، مسئول سیاست خارجی این حزب از اسراییل و کرانه باختری بازدید کرده و با اسحاق هرتزوگ، رئیس‌جمهور اسراییل و امل جادو، معاون وزیر امور خارجه تشکیلات خودگردان فلسطین دیدار می‌کند.

اسراییل روز یکشنبه ویدئویی از آنچه را که به‌عنوان تونلی حفر شده توسط شبه‌نظامیان فلسطینی در زیر بزرگترین بیمارستان نوار غزه توصیف کرد، منتشر نمود.

 ارتش اسراییل در به‌روزرسانی عملیات بیمارستان شفا شهر غزه، اعلام کرد که مهندسان آن تونلی به عمق ۱۰متر را کشف کرده‌اند که ۵۵ متر تا یک درب ضدانفجار امتداد دارد.

 

آسوشیتدپرس ۲۹آبان:
خان یونیس- مقامات بهداشتی گفتند ۳۱نوزاد با وضعیت بسیار وخیم روز یکشنبه به سلامت از بیمارستان اصلی غزه به مصر منتقل شدند.
اواخر روز یکشنبه، ارتش اسراییل اعلام کرد که شواهد قوی دال بر ادعای خود مبنی بر این‌که حماس یک پست فرماندهی گسترده در داخل و زیر شفا دارد، ارائه کرد. اسراییل این بیمارستان را به‌عنوان یک هدف کلیدی در جنگ خود برای پایان دادن به حکومت حماس در غزه پس از حمله شش هفته پیش این گروه شبه‌نظامی به جنوب اسراییل معرفی کرده بود.
ارتش گفت که یک تونل ۵۵متری (۶۰ یاردی) در حدود ۱۰متر (۳۳ فوت) زیر مجموعه ۲۰هکتاری بیمارستان پیدا کرده است که شامل چندین ساختمان، گاراژ و یک میدان است. این تونل شامل یک راه پله و یک‌سوراخ شلیک بود که می‌توانست توسط تک تیراندازها استفاده شود و به دری ضدانفجار ختم می‌شد که سربازان هنوز آن را باز نکرده‌اند.

 

خبرگزاری فرانسه - جنگ غزه
در حالی که میانجی‌گران می‌گوید معامله گروگان‌گیری نزدیک است، اسراییل عملیات غزه را گسترش می‌دهد.
اسرائیل به ساکنان بزرگترین اردوگاه آوارگان غزه و یک کمپ ساحلی در نزدیکی آن هشدار داده است که آنجا را تخلیه کنند، زیرا ارتش روز یکشنبه اعلام کرد که فعالیت‌های عملیاتی خود را در محله‌های دیگری از نوار غزه گسترش می‌دهد. 

وزیر خارجه چین: جهان باید فوراً برای توقف بحران انسانی در غزه اقدام کند
وانگ یی، وزیر امور خارجه چین روز دوشنبه در دیدار با دیپلمات‌های کشورهای عرب و اکثریت مسلمان گفت که جامعه بین‌الملل باید اقدام فوری برای توقف فاجعه انسانی در حال وقوع در غزه انجام دهد.
هیأتی متشکل از وزرای خارجه تشکیلات خودگردان فلسطین، اندونزی، مصر، عربستان سعودی و اردن این هفته برای گفتگو با هدف کاهش تنش درگیری کنونی فلسطین و اسراییل در پکن حضور دارند.
وانگ در سخنان افتتاحیه خود در پکن به وزرای خارجه گفت: «بیایید با هم کار کنیم تا به‌سرعت اوضاع غزه را آرام کنیم و هر چه زودتر صلح را در خاورمیانه بازگردانیم.
وانگ به نمایندگان از جمله دبیرکل سازمان همکاری اسلامی گفت: یک فاجعه انسانی در غزه در حال وقوع است.
وی گفت: «وضعیت غزه بر همه کشورهای جهان تأثیر می‌گذارد و احساس انسان درباره درست و نادرست و عاقبت بشریت را زیر سؤال می‌برد».
این دیپلمات ارشد پکن افزود: جامعه بین‌المللی باید فوراً وارد عمل شود و اقدامات مؤثری برای جلوگیری از گسترش این فاجعه انجام دهد.

ژاپن توقیف کشتی توسط شورشیان یمن را به‌شدت محکوم کرد
دفتر رئیس‌جمهور فرانسه روز یکشنبه اعلام کرد که فرانسه در حال آماده شدن برای ارسال ناو هلیکوپتربر Dixmude خود به شرق مدیترانه برای ارائه کمکهای پزشکی در غزه جنگ‌زده است.


رویترز: وزیران عرب و مسلمان روز دوشنبه خواستار آتش‌بس فوری در غزه شدند،

در حالی که هیأت آنها در اولین مرحله از سفر خود از پکن برای پایان دادن به خصومتها و اجازه دادن کمکهای بشردوستانه به منطقه ویران شده فلسطینی تلاش کردند. این هیأت که قرار است با مقامات هر یک از پنج عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل ملاقات نموده و بر غرب فشار آورند تا توجیه اسراییل را رد کنند که اقدامات آن علیه فلسطینیان به‌عنوان دفاع از خود می‌باشد.

مقاماتی که روز دوشنبه با وانگ یی، دیپلمات ارشد چین دیدار می‌کنند، از عربستان سعودی، اردن، مصر، اندونزی، فلسطین و سازمان همکاری اسلامی... هستند.

 

خبرگزاری رویترز:  پکن - وزیر امور خارجه عربستان سعودی روز دوشنبه در جریان دیدار وزیر خارجه چین و وزرای کشورهای عربی و اسلامی گفت: جامعه بین‌المللی باید مسئولیتی برای متوقف کردن اسراییل به عهده بگیرد.


واشنگتن پست: تشدید تدریجی در طول مرز اسرائیل-لبنان احتمال جنگی بزرگتر را مطرح می‌کند.

بیش از ۴۶۰۰۰ لبنانی از مرز به مناطق امن‌تر کشور فرار کرده‌اند و این تعداد روزانه افزایش می‌یابد. دیپلمات‌های عرب و غربی می‌گویند گفتگوهای مفصلی در پشت صحنه صورت می‌گیرد تا جلوی تکرار سال ۲۰۰۶ گرفته شود.

محمد عبید، یک تحلیلگر سیاسی نزدیک به حزب‌الله گفت که لفاظی‌های شدیدتر اسراییل و احتمال شکست قاطع حماس، حزب‌الله را در وضعیت دشواری به‌لحاظ انتخاب‌هایش قرار داده است.

 

 

آخرین خبرهای شب گذشته رویترز - یکشنبه ۲۸آبان

افراد مسلح حماس روز یکشنبه با نیروهای اسراییلی که سعی داشتند به بزرگترین اردوگاه آوارگان غزه حمله کنند، نبرد کردند، اما با وجود درگیری، مقامات آمریکایی و اسراییلی گفتند که توافق برای آزادی برخی از گروگانهایی که در این منطقه محاصره شده بودند در حال نزدیک‌تر شدن است.

اسراییل روز یکشنبه ویدئویی از آنچه را که به‌عنوان تونلی حفر شده توسط شبه‌نظامیان فلسطینی در زیر بزرگترین بیمارستان نوار غزه توصیف کرد، منتشر نمود.

 ارتش اسراییل در به‌روزرسانی عملیات بیمارستان شفا شهر غزه، اعلام کرد که مهندسان آن تونلی به عمق ۱۰متر را کشف کرده‌اند که ۵۵ متر تا یک درب ضدانفجار امتداد دارد.

در اطلاعیه نظامی همراه با ویدئویی که نشان می‌دهد گذرگاهی باریک با سقف بتنی قوسی، آمده است: «سازمان تروریستی حماس از این نوع دربها برای جلوگیری از ورود نیروهای اسراییلی به مراکز فرماندهی و داراییهای زیرزمینی متعلق به حماس استفاده می‌کند.

در این بیانیه در مورد این‌که آن سوی درب چیست چیزی نگفته است. این تونل از طریق چاهک کشف شده در سوله‌ای در محوطه شفا که حاوی مهمات بود، قابل دسترسی بوده است.

دفتر رسانه‌ای دولت غزه روز یکشنبه اعلام کرد که از زمان آغاز درگیری بین اسراییل و حماس در هفتم اکتبر، حداقل ۱۳۰۰۰ فلسطینی در غزه کشته و ۳۰۰۰۰ زخمی شده‌اند. این بیانیه می‌افزاید که حداقل ۵۵۰۰ نفر از کشته‌شدگان کودک و ۳۵۰۰ نفر زن هستند.

اسراییل روز یکشنبه اعلام کرد که حوثی‌های یمن یک کشتی باری متعلق به بریتانیا و ژاپن را در جنوب دریای سرخ توقیف کرده‌اند و این حادثه را «اقدام تروریستی ایران» با پیامدهایی برای امنیت دریایی بین‌المللی توصیف کرد.

 دفتر بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسراییل اعلام کرد که یک کشتی که نامش فاش نشد - توقیف شده است، هیچ اسراییلی در کشتی نبود و اسراییل در مالکیت یا عملیات آن دخالتی نداشته است.

به‌گفته دفتر نتانیاهو این یکی دیگر از اقدامات تروریستی رژیم ایران است که نشان‌دهنده تشدید جنگ‌طلبی ایران علیه شهروندان جهان آزاد است و پیامدهای بین‌المللی همزمان با امنیت مسیرهای کشتیرانی جهانی را به همراه دارد.

وزرای خارجه روسیه و ایران روز یکشنبه خواستار آتش‌بس در غزه شدند و گفتند که باید به غیرنظامیان غزه کمک فوری کرد.

 

 

خبرگزاری فرانسه ۲۸آبان

ارتش اسراییل روز یکشنبه فیلم دوربینهای امنیتی را منتشر کرد و گفت که گروگانهایی را نشان می‌دهد که در هفتم اکتبر پس از ربوده شدن در جریان حملات حماس به جنوب اسراییل به بیمارستان شفا در شهر غزه آورده شده‌اند.

اولین کلیپ، که به نظر می‌رسد در ساعت ۱۰:۵۳ صبح روز هفتم اکتبر مهر زمانی دارد، مردی با شلوارک و پیراهن آبی کم‌رنگ را نشان می‌دهد که توسط پنج مرد که حداقل ۳نفر از آنها مسلح هستند، به داخل اتاق ورودی کشیده می‌شوند. در دومی، که ظاهراً ساعت ۱۰:۵۵ صبح مشخص شده است، یک مرد مجروح با لباس زیر توسط هفت مرد که حداقل چهار نفر از آنها مسلح بودند، در حالی که چند مرد با لباس‌های آبی بیمارستانی به آن نگاه می‌کنند، سوار بر گارنی می‌شوند.

در دومی، که ظاهراً ساعت ۱۰:۵۵ صبح مشخص شده است، یک مرد مجروح با لباس زیر توسط ۷مرد که حداقل ۴نفر از آنها مسلح بودند، در حالی که چند مرد با لباس‌های آبی بیمارستانی به آن نگاه می‌کنند.

 

ارتش اسراییل روز یکشنبه اعلام کرد که تونلی را در زیر بیمارستان شفا غزه کشف کرده است که ۵۵متر زیر مجموعه جنگ‌زده امتداد دارد که سربازان در آن عملیات بزرگی را انجام می‌دهند.

ماکرون به محمود عباس می‌گوید که او خشونت علیه فلسطینیان کرانه باختری را محکوم می‌کند

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/32a4b713-e496-4a8f-acab-c713775a7ab4"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات