728 x 90

در چهل‌و هشتمین روز جنگ، غزه بار دیگر شاهد یکی از خونین‌ترین بمبارانها و گلوله بارانهای اسراییل از زمین، هوا و دریا بود

جنگ غزه
جنگ غزه

اخبار و تحولات چهل و هشتمین روز جنگ در غزه و اسراییل در این صفحه به روز می‌شود.

چند خبر کوتاه از رویترز در رابطه با غزه 

سخنگوی وزارت امور خارجه قطر روز پنجشنبه گفت که آتش‌بس میان اسراییل و حماس در غزه از ساعت ۷صبح (۰۵۰۰ به وقت گرینویچ) روز جمعه آغاز می‌شود و اولین دسته از گروگانها در ساعت ۴بعدازظهر آزاد می‌شوند.

مدیر بیمارستان الشفا در نوار غزه روز پنجشنبه به‌دلیل شواهدی که ارتش اسراییل گفته است نشان می‌دهد این مرکز به‌عنوان مرکز فرماندهی و کنترل حماس مورد استفاده قرار گرفته است، مورد بازجویی قرار گرفت.

جزئیات توافق حماس و اسراییل چیست؟ بر اساس توافق اسراییل و حماس، دو طرف با آتش‌بس چهار روزه موافقت کردند تا ۵۰زن و کودک زیر ۱۹سال به گروگان‌گرفته شده در ازای ۱۵۰زن و نوجوان فلسطینی در بازداشت اسراییل آزاد شوند.

انتظار می‌رود ۵۰ گروگان، از میان حدود ۲۴۰گروگانی که حماس در حمله ۷ اکتبر خود به اسراییل گرفت، در طول آتش‌بس چهار روزه به‌صورت دسته جمعی، احتمالاً حدود ۱۲نفر در روز آزاد شوند.

مقامات لبنانی می‌گویند که از زمان آغاز جنگ اسراییل و حماس از هفت هفته پیش در غزه، درگیریها در مرز لبنان با اسرائیل، طبق آمار سازمان ملل، نزدیک به ۵۰هزار نفر را آواره کرده و حداقل ۱۳غیرنظامی در لبنان کشته شده‌اند.

شاخه مسلح حماس روز پنجشنبه در کانال تلگرامی خود اعلام کرد که آتش‌بس بین اسراییل و حماس از ساعت ۷صبح به وقت محلی به وقت محلی روز جمعه آغاز خواهد شد. در این بیانیه آمده است که این آتش‌بس به مدت چهار روز ادامه خواهد داشت و طی آن تمامی اقدامات نظامی گردانهای القسام، شاخه مسلح حماس و نیروهای اسراییلی متوقف می‌شود.

دفتر نخست‌وزیری اسراییل روز پنجشنبه اعلام کرد اسراییل لیست اولیه گروگانها را دریافت کرده است که قرار است از غزه آزاد شوند و قرار است پس از برقراری آتش‌بس با حماس در روز جمعه انجام شود.

سخنگوی وزارت امور خارجه قطر گفت: تا چهارمین روز آتش‌بس قطر امیدوار است در مورد توافق بعدی برای آزادی گروگانهای اضافی از غزه مذاکره کند.

کانال تلگرام - جناح مسلح حماس می‌گوید روزانه ۲۰۰کامیون کمک و ۴کامیون سوخت وارد نوار می‌شود.

سخنگوی وزارت‌خارجه قطر روز پنجشنبه گفت که آتش‌بس در غزه شامل آتش‌بس جامع در شمال و جنوب نوار غزه خواهد بود.

 

 

در چهل‌وهشتمین روز جنگ، غزه بار دیگر شاهد یکی از خونین‌ترین بمبارانها و گلوله بارانهای اسراییل از زمین، هوا و دریا بود.

خبرگزاری فلسطینی وفا خبر داد در سحرگاه پنجشنبه اردوگاه نـُصـِیرات در مرکز و منطقه جبالیا، بیت حانون و بیت لاهیا در شمال غزه چندین بار هدف بمبارانهای سنگین قرار گرفتند که منجر به کشته و زخمی شدن دهها تن گردید.

 

بیمارستان اندونزی هم‌چنان در محاصره کامل تانکهای اسراییل قرار دارد و هر گونه عبور و مرور به آن منع شده است. خبرگزاری وفا افزود حدود ۲۰۰ مجروح به همراه تیم های پزشکی در داخل بیمارستان محبوس هستند و ۶۵جسد در محوطه بیمارستان وجود دارد که امکان دفن آنها نیست.

 

حملات هوایی شب گذشته اسراییل مناطق خان یونس و بنی سهیله در جنوب نوار غزه را نیز در بر گرفت که بیش از ۲۰ کشته بر جای گذاشت.

خبرگزاری به‌نقل از مقامات وزارت بهداشت غزه، آمار کشته‌های غزه را تاکنون بیش از ۱۴۵۳۰ و مجروحان را نزدیک به ۳۵هزار تن اعلام کرد.

 

اونروا آژانس ملل‌متحد برای پناهندگان فلسطینی با صدور بیانیه‌یی اعلام کرد، بیش از یک میلیون تن از آوارگان غزه، در ۱۵۶مرکز این ارگان در سراسر نوار غزه به‌سر می‌برند.

به‌گفتهٴ این منبع، از ۷اکتبر تاکنون، حدود ۱میلیون و ۷۰۰هزار تن یعنی ۸۰درصد کل جمعیت نوار غزه، جابه‌جا شده‌اند.

 

یک پزشک در بیمارستان شفا به خبرگزاری شفا گفت که مدیر این بیمارستان و چند دکتر ارشد دیگر آن، روز پنجشنبه توسط نیروهای اسراییلی دستگیر شدند.

 

روز پنجشنبه رویترز به‌نقل از مشاور امنیت ملی اسراییل خبر داد مذاکرات برای آزادی گروگان‌های اسراییلی هم‌چنان ادامه دارد. این منبع افزود به‌رغم توافق اولیه برای تبادل اسرا میان اسراییل و حماس، این تبادل طبق شرایط مندرج در توافق انجام خواهد یافت و نه قبل از روز جمعه.

 

روز چهارشنبه رئیس ستاد ارتش اسراییل گفت: ما به‌عملیاتمان ادامه می‌دهیم چرا که فشار ناشی از عملیات زمینی اهداف ما را محقق می‌کند و شرایط را برای آزادی گروگانها فراهم می‌کند. ما این جنگ را تا پیروزی کامل و در مناطق دیگر حماس ادامه خواهیم داد.

 

اسکای نیوز عربی به‌نقل از منابع امنیتی لبنان خبر داد به‌دنبال حمله روز گذشته اسراییل به منطقه بیت یاحون در جنوب لبنان، ۵تن از اعضای ارشد حزب‌الله کشته شدند.

این منبع افزود یکی از افراد کشته شده عباس رعد فرزند محمد رعد از اعضای رده بالای حزب‌الله و رئیس بلوک پارلمانی حزب‌الله در مجلس لبنان می‌باشد.

 

ارتش اسراییل اعلام کرد روز چهارشنبه در یک حمله پهپادی در منطقه جبالیا در شمال غزه یک تیم عملیاتی حماس را که قصد حمله به سربازان اسراییل را داشت از پای درآورده و یک پست دیدبانی آنها را منهدم کرده است.

این منبع افزود طی روز گذشته ارتش اسراییل به بیش از ۳۰۰ هدف حماس، از جمله مقرهای فرماندهی، تونل‌های زیر زمینی، انبارهای تسلیحات، سایتهای تولید سلاح و پرتاب موشک ضربه زده است.

 

آدرین واتسون Adrienne Watson سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ‌سفید گفت که دولت آمریکا امیدوار است، روند آزادی گروگانها صبح جمعه شروع بشود؛ به‌گفتهٴ او طرف‌ها بر روی «جزییات نهایی لجستیکی» کار می‌کنند.

 

شورای امنیت ملی اسراییل گفت که هیچ گروگانی قبل از روز جمعه آزاد نخواهد شد.

یک مقام اسراییلی به سی.ان.ان گفت که شروع آتش‌بس موقت نیز تا جمعه به تعویق افتاده است.

 

رئیس ستاد کل ارتش اسراییل اعلام کرد که جنگ با حماس پس از اتمام آتش‌بس، پایان نخواهد یافت.

هرتزی هالوی Herzi Halevi به سربازان اسراییلی در نوار غزه گفت: «ما جنگ را پایان نمی‌دهیم» و اسراییل تا رسیدن به پیروزی آن‌را ادامه خواهد داد.

 

در همین حال هاآرتص گزارش داد: «ارتش اسراییل در حال آماده‌شدن برای اجرای توافق بازگرداندن بخشی از گروگانها و آتش‌بس متعاقب آن است، اما تأکید می‌شود که رئیس ستاد کل نیروهای مسلح به همه نیروها دستور داده است تا دریافت دستورات بعدی بر اساس نقشه‌های جنگی (به کار خود) ادامه بدهند. جدایی بین بخش‌های شمالی و جنوبی نوار (غزه) حفظ شود و از بازگشت اعضای حماس به شمال جلوگیری به‌عمل اید».

 

به‌گزارش رسانه‌های خبری، وزارت بهداشت فلسطین در غزه گفت که صدها تن از بیماران وادار شدند بیمارستان اندونزی را ترک کنند.

بنا‌به این گزارش، بعد از دستور ارتش اسرائیل، حدود ۴۵۰بیمار و کادر پزشکی این بیمارستان را تخلیه کردند.

سی.ان.ان بعدازظهر پنجشنبه گزارش داد، مدیرکل وزارت بهداشت فلسطین در غزه گفت که ۲۲۰بیمار و مجروح، هم‌چنان در داخل این بیمارستان بدون آب، غذا و دارو گیر افتاده‌اند.

 

خبرگزاری رویترز روز پنجشنبه ۲آذر به‌نقل از حزب‌الله لبنان  سه منبع آگاه گزارش داد: حمله شامگاه چهارشنبه اسراییل به روستای بیت یاحون در جنوب لبنان، ۵تن از نیروهای حزب‌الله را کشت.

خبرگزاری فرانسه با عنوان: «پسر نماینده ارشد حزب‌الله در مجلس لبنان در حمله اسراییل کشته شد» به‌نقل از یک منبع که خواست نامش فاش نشود نوشت: در این حمله عباس رعد، پسر محمد رعد، رئیس فراکسیون پارلمانی حزب‌الله، نیز کشته شد.

به گزارش رویترز از ابتدای جنگ تاکنون ۸۵تن از نیروهای حزب‌الله لبنان در جریان حملات اسراییل کشته شده‌اند. عباس رعد در لیست تروریستی آمریکا بود.

 

دیدبان حقوق‌بشر سوریه روز پنجشنبه ۲آذر گزارش داد: بر اثر حملات هوایی اسراییل در حومه دمشق، به مواضع حزب‌الله، چهار تن از اعضای سوری که در صفوف حزب‌الله لبنان کار می‌کردند، کشته شدند.

به گزارش آسوشیتدپرس حوثیهای وابسته به رژیم ایران در یمن روز چهارشنبه اول آذر اعلام کرد این گروه رگباری از موشکهای دوربرد بزرگ به سمت جنوب اسراییل از جمله شهر ایلات در دریای سرخ پرتاب کرده است.

سنتکام درباره حمله حوثیهای وابسته به رژیم ایران در یمن اعلام کرد: صبح روز پنجشنبه ۲آذر، ناو یو.اس.اس توماس هادنر نیروی دریایی آمریکا چندین پهپاد تهاجمی را که از مناطق تحت کنترل حوثیها در یمن پرتاب‌شده بودند، سرنگون کرد.

سنتکام افزود: این پهپادها در حالی سرنگون شدند که کشتی جنگی آمریکا در حال گشت‌زنی در دریای سرخ بود. کشتی و خدمه هیچ آسیبی ندیدند.

 

رویترز: اسرائیل و آمریکا می‌گویند هیچ گروگانی در غزه قبل از جمعه آزاد نمی‌شود
مشاور امنیت ملی اسراییل و ایالات متحده گفتند که آزادی گروگانها تحت آتش‌بس موقت بین اسراییل و شبه‌نظامیان فلسطینی حماس قبل از جمعه اتفاق نخواهد افتاد و امید بستگان آنها مبنی بر آزادی برخی از آنها در روز پنجشنبه را از بین بردند.
اسرائیل و حماس در اوایل روز چهارشنبه بر سر آتش‌بس در غزه به مدت حداقل چهار روز، برای اجازه ورود کمکهای بشردوستانه و آزادی دستکم ۵۰گروگان توسط شبه‌نظامیان در این منطقه در ازای دستکم ۱۵۰فلسطینی زندانی در اسرائیل، توافق کردند.

زمان شروع آتش‌بس و آزادی گروگانهای اسیر شده توسط حماس در حمله ۷ اکتبر به اسراییل هنوز به‌طور رسمی اعلام نشده است. یک منبع امنیتی مصری گفت که میانجی‌ها به‌دنبال ساعت ۱۰صبح روز پنجشنبه بودند.
تزاچی هانگبی، مشاور امنیت ملی اسراییل در بیانیه‌یی که دفتر نخست‌وزیر اسراییل منتشر کرد، گفت: «مذاکرات برای آزادی گروگانهای ما در حال پیشرفت است و به‌طور مداوم ادامه دارد». در این بیانیه آمده است: «شروع آزادی طبق توافق اولیه بین طرفین قبل از جمعه انجام نخواهد شد.
آدرین واتسون، سخنگوی کاخ‌سفید گفت که جزئیات لجستیکی نهایی برای آزادی در حال بررسی است. واتسون گفت: این در مسیر درست است و ما امیدواریم که اجرای آن از صبح جمعه آغاز شود. 

 

چند خبر کوتاه از جنگ در غزه در چهل و هشتمین روز

مشاور امنیت ملی اسراییل و ایالات متحده گفتند که آزادی گروگانها تحت آتش‌بس موقت بین اسراییل و شبه‌نظامیان فلسطینی حماس قبل از جمعه اتفاق نخواهد افتاد و امید بستگان آنها مبنی بر آزادی برخی از آنها در روز پنجشنبه را از بین بردند.

فرماندهی مرکزی ایالات متحده در شبکه X اعلام کرد که ایالات متحده بامداد پنجشنبه به وقت محلی چندین پهپاد تهاجمی یک طرفه را که از مناطق تحت کنترل حوثی‌ها در یمن پرتاب شده بودند، سرنگون کرد.

وزارت امور خارجه آمریکا اعلام کرد، آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا و فیصل بن فرحان وزیر امور خارجه عربستان سعودی، روز چهارشنبه در سخنانی بر تعهد خود برای جلوگیری از گسترش بیشتر درگیری میان اسراییل و فلسطین تأکید کردند.

به‌گفته حزب‌الله و سه منبع آگاه از اوضاع، حمله اسراییل به روستای بیت یاحون در جنوب لبنان در شامگاه چهارشنبه ۵تن از نیروهای حزب‌الله از جمله پسر یکی از اعضای ارشد حزب‌الله را کشت.

کاخ‌سفید گفت، ‌جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا روز چهارشنبه در تماسی تلفنی به عبدالفتاح السیسی رئیس‌جمهور مصر گفت که ایالات متحده اجازه جابه‌جایی اجباری فلسطینیها از غزه یا کرانه باختری، یا محاصره غزه، یا ترسیم مجدد مرزهای غزه را نمی‌دهد.

نخست وزیر اسراییل می‌گوید که به سازمان جاسوسی موساد این کشور دستور داده است تا رهبری گروه شبه‌نظامی حماس را که در کشورهای دیگر خارج از غزه زندگی می‌کنند، ردیابی کند.

قاهره- آژانس کمک‌رسانی سازمان ملل به آوارگان فلسطینی روز چهارشنبه گفت که تقریباً ۱۰۳۷۰۰۰ فلسطینی آواره داخلی در حال حاضر در ۱۵۶ مرکز آن‌روا در سراسر نوار غزه به‌دنبال سرپناه هستند.

نخست‌وزیر اسراییل می‌گوید که به جو بایدن، رئیس‌جمهور این کشور گفته است که پس از پایان آتش‌بس موقت، جنگ اسراییل علیه حماس را ادامه خواهد داد.

صنعا، یمن - بازوی نظامی شورشیان حوثی یمن روز چهارشنبه اعلام کرد که دسته‌ای از موشکهای دوربرد بزرگ را به سمت جنوب اسراییل از جمله شهر ایلات در دریای سرخ پرتاب کرده است.

ارتش اسراییل می‌گوید یک شاعر فلسطینی برنده جایزه را که در غزه بازداشت کرده بود، آزاد کرده است.
مصعب ابوطحا از زمان آغاز جنگ اسراییل و حماس، مطالبی را در رسانه‌های غربی ارائه می‌کند و تصویری وحشتناک از تلفات آن بر غیرنظامیان را از طریق تجربه شخصی خود ترسیم می‌کند.

آسوشیتدپرس: نتانیاهو قول داد که جنگ پس از آتش‌بس ادامه خواهد داشت 

 

 

سازمان‌های غیردولتی توقف ۴روزه درگیری‌ها را «ناکافی» می‌دانند

شماری از سازمان‌های غیردولتی از جمله عفو بین‌الملل روز چهارشنبه توقف ۴روزه درگیری‌ها بین اسرائیل و گروه حماس را «ناکافی» دانستند. 

این سازمان‌ها همچنین خواستار برقراری «آتش‌بس» به جای «وقفه‌های» کوتاه مدت شدند. آکسفام، پزشکان بدون مرز، پزشکان جهان و صندوق حفاظت از کودکان از جمله این سازمان‌ها هستند. 

اسرائيل و حماس با میانجیگری قطر، مصر و آمریکا به توافق بر سر مبادله گروگان‌های اسرائیلی و زندانیان فلسطینی و توقف چهار روزه درگیری‌ها دست یافته‌اند. 

به گزارش العربیه دفتر رسانه‌یی در غزه اعلام کرد: تعداد کشته‌های غزه به ۱۴هزار و ۵۳۲نفر افزایش یافت که ۶۰۰۰ تن از آنها کودک هستند

در همین حال رادیو تلویزیون سراسری اسراییل به‌نقل از یک مقام اسراییلی گزارش داد که این توافق، ۲۴ساعت به تأخیر افتاده است زیرا این توافق توسط حماس و میانجی قطر امضا نشده است.

 

در حمله شب گذشته هواپیماهای اسراییلی به بیت یاحون در جنوب لبنان، ۵تن از اعضای حزب‌الله، از جمله عباس رعد، پسر محمد رعد، رئیس پارلمانی بلوک حزب‌الله در مجلس لبنان کشته شدند. عباس رعد در لیست تروریستی آمریکا بود.

هلال احمر غزه اعلام کرد که با همکاری سازمان ملل و پزشکان بدون مرز، امکان انتقال بخشی از بیماران با ۱۴ آمبولانس از بیمارستان «شفا»در شهر غزه به بیمارستان‌هایی در جنوب نوار غزه فراهم شده است.

 

اردن حضور نیروهایش را در امتداد مرزهای خود با اسرائیل را تقویت می‌کند

اردن اعلام کرد که بر شمار نیروهایش در امتداد مرز این کشور با اسرائیل افزوده و هشدار داد که هرگونه تلاش اسرائیل برای راندن اجباری فلسطینیان به سمت خاک این کشور، به منزله نقض توافق صلح با همسایه‌اش است.

 

کمک کمیته بین‌المللی صلیب سرخ در داخل غزه برای تسهیل روند آزادی گروگان‌ها

بنا بر اعلام محمد الخلیفی، مذاکره کننده ارشد قطر در مذاکرات آتش‌بس، نیروهای کمیته بین‌المللی صلیب سرخ که در داخل غزه حضور دارند، برای تسهیل روند آزادی گروگان‌ها وارد عمل خواهند شد.

او گفت: «کارهای زیادی باید انجام شود و ما بطور ۲۴ساعته با کمیته بین‌المللی صلیب سرخ همچنین دو طرف درگیری در ارتباط خواهیم بود تا از آزادی گروگان‌ها اطمینان حاصل کنیم.»

او تاکید کرد که آتش‌بس به این معنی است که «هیچ حمله‌ای وجود نخواهد داشت. نه تحرکات نظامی، نه گسترش فعالیت‌ها و چیز دیگری.»

او ابراز امیدواری کرد که این آتش‌بس چهار روزه «زمینه یک توافق بزرگتر و یک آتش‌بس دائمی باشد».

 

نروژ ۴۰ میلیون یوروی دیگر را به کمک به فلسطینی‌ها اختصاص داد

دولت نروژ روز چهارشنبه اعلام کرد که ۴۰میلیون یوروی دیگر را به کمک به فلسطینی‌ها اختصاص داده است. 

بخش اصلی این کمک مالی قرار است صرف کمک‌های بشردوستانه و کمک به مردم غزه شود. بخش دیگری نیز به تشکیلات خودگردان فلسطینی پرداخته خواهد شد که همچنان دستمزد کارکنان بخش دولتی در نوار غزه را پرداخت می‌کند.

 

ارتش اسرائیل از رهگیری یک موشک کروز خبر داد

ارتش اسرائیل اعلام کرد که یک هواپیمای جنگنده این کشور روز چهارشنبه یک موشک کروز را که به سمت جنوب اسرائیل پرتاب شده بود رهگیری و سرنگون کرده است.

پیش از این گزارش‌هایی مبنی بر نقض حریم هوایی اسرائیل در اطراف شهر ایلات در جنوب این کشور در حاشیه دریای سرخ منتشر شده بود. 

نیروهای حوثی یمن طی روزهای گذشته با موشک و پهپاد منطقه جنوب اسرائیل را هدف گرفته بودند.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/764bb26a-e900-4d45-8b91-a2d87b00301f"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات