728 x 90

چهل‌ودومین روز حمله روسیه به اوکراین - تمرکز قوا در شرق

تصویری از انتقال تانکهای ارتش روسیه
تصویری از انتقال تانکهای ارتش روسیه

آمریکا ۱۰۰میلیون دلار کمک نظامی اضافی به اوکراین را اعلام کرد

خبرگزاری فرانسه (۱۷فروردین) - آمریکا روز سه‌شنبه اعلام کرد که ۱۰۰میلیون دلار سلاح ضدزرهی اضافی به اوکراین ارسال خواهد کرد. بلینکن در بیانیه‌یی گفت: «امروز، مجوز... فوری کمکهای امنیتی به ارزش ۱۰۰میلیون دلار را برای رفع نیاز فوری اوکراین به سامانه‌های ضدزرهی اضافی را صادر کردم»... .

بلینکن گفت: «جهان از جنایاتی که نیروهای روسیه در بوچا و سراسر اوکراین مرتکب شدند، شوکه و وحشت‌زده شده است»...

جان کربی، سخنگوی پنتاگون، در بیانیه‌یی جداگانه گفت که این بودجه اضافی «برای رفع نیاز فوری اوکراین به سامانه‌های ضد زرهی اضافی جاولین استفاده می‌شود...

 

شلیک موشکهای جاولین توسط رزمندگان اوکراینی

شلیک موشکهای جاولین توسط رزمندگان اوکراینی

 

انگلستان می‌گوید درگیریهای شدید و حملات هوایی روسیه در ماریوپل اوکراین ادامه دارد

رویترز (۱۷فروردین) - سازمان اطلاعات ارتش انگلستان روز چهارشنبه اعلام کرد که درگیریهای سنگین و حملات هوایی روسیه در شهر محاصره شده ماریوپل اوکراین ادامه دارد. وزارت دفاع گفت: «وضعیت بشردوستانه در شهر در حال بدتر شدن است. بیش از ۱۶۰،۰۰۰ ساکن باقیمانده هیچ نور، ارتباطات، دارو، گرما یا آب ندارند. نیروهای روسیه از دسترسی بشردوستانه جلوگیری کرده‌اند و مدافعان شهر را برای تسلیم تحت فشار قرار می‌دهند».

 

برنامه‌های روسیه در اوکراین خنثی شده است

رویترز (۱۷فروردین) - لوید آستین وزیر دفاع آمریکا و دیگر مقامات این کشور می‌گویند که حمایت آمریکا از نیروهای اوکراینی، همراه با اراده قوی اوکراین برای جنگ، برنامه‌های روسیه را برای پیروزی سریع در کمپینی که اکنون در هفته ششم خود قرار دارد، خنثی کرده است.

– ژنرال مارک میلی، رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا روز سه‌شنبه در استماع کمیته نیروهای مسلح مجلس نمایندگان آمریکا که همراه با لوید آستین وزیر دفاع در آن شرکت داشت گفت که درگیری در اوکراین ممکن است سالها ادامه داشته باشد. میلی به قانونگذاران گفت: «من فکر می‌کنم این یک درگیری بسیار طولانی است و فکر می‌کنم حداقل برای سالیان در نظر گرفته می‌شود». وی افزود: «ناتو، ایالات متحده، اوکراین و همه متحدان و شرکای که از اوکراین حمایت می‌کنند، برای مدتی طولانی در این موضوع شرکت خواهند داشت».

 

تمرکز روسیه روی دونباس

استولتنبرگ در یک کنفرانس مطبوعاتی در روز سه‌شنبه (۱۶فروردین) گفت: «اکنون شاهد دور شدن قابل توجه نیروهای روسیه از کی‌یف برای سازماندهی دوباره و به‌دست آوردن مجدد تدارکات هستیم و این‌که آنها تمرکز خود را به سمت شرق اوکراین معطوف می‌کنند». به گزارش رویترز، او پیش از نشست روز چهارشنبه وزرای خارجه کشورهای عضو ناتو گفت: «در هفته‌های آینده، ما انتظار داریم روسیه در شرق و جنوب اوکراین فشار بیشتری را برای تصرف کل دونباس بیاورد تا یک پل زمینی به شبه جزیره کریمه اشغالی ایجاد کند».

 

تشدید حملات در خارکیف

اوله سینیه‌یوبوف، فرماندار نظامی منطقه خارکیف اوکراین روز سه‌شنبه گفت که گلوله‌باران مناطق خارکیف و چوهویف توسط نیروهای روسیه در روز دوشنبه، دست‌کم ۶کشته و ۸زخمی بر جای گذاشته است.

او در بیانیه‌یی اعلام کرد: «در یک روز گذشته اشغالگران ۵۴بار به شیوه‌های مختلف به این مناطق حمله کرده‌اند و از جمله با حملات توپخانه، گلوله‌های خمپاره‌ای و تانک مواضع نظامی و غیرنظامی را هدف قرار داده‌اند».

 

انهدام تانکهای روسیه در اوکراین

انهدام تانکهای روسیه در اوکراین

 

پرتغال ۱۰کارمند سفارت روسیه را اخراج می‌کند

وزارت‌خارجه پرتغال در بیانیه‌یی اعلام کرد که دستور اخراج ۱۰کارمند سفارت روسیه از این کشور را صادر کرده است. در این بیانیه آمده است که فعالیت این ۱۰کارمند «مخالف امنیت ملی» پرتغال تشخیص داده شده و آنها دو هفته فرصت دارند تا این کشور را ترک کنند. پیش‌تر ایتالیا، سوئد، اسپانیا، استونی، دانمارک و لتونی روز سه‌شنبه اعلام کرده بودند که دیپلماتها و کارکنان روسیه را از خاک خود اخراج خواهند کرد.

 

آمریکا بستۀ تحریم جدیدی را علیه روسیه وضع می‌کند

آمریکا از روز چهارشنبه و با هماهنگی کشورهای گروه ۷ و اتحادیه اروپا، بسته تحریمی جدیدی را علیه روسیه وضع خواهد کرد که روسیه را در مسیر انزوای اقتصادی، مالی و فناوری قرار می‌دهد. این خبر از سوی یکی از اعضای دولت بایدن اعلام شد. به‌گفته او قرار است مطابق با بسته تحریمی جدید، هر نوع سرمایه‌گذاری جدید در روسیه ممنوع شود، تحریم شرکتهای مالی و مؤسسات دولتی روسیه شدیدتر شود و مقامات دولتی روسیه و اعضای خانواده‌های آنها نیز تحریم شوند.

 

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/65f12d1e-c3c5-4938-940c-9cd1cdbde9bd"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات